Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
#345095
v0lv0745 skrev:kan man få gnista eller måste man ha en fördelare mellan stiftet och spolen innan man kopplar i tändatiftet
Fördelaren "fördelar" gnista till varje stift på rätt tid när resp. stíft ska ha gnista. Så givetvis måste du ha en fungerande fördelare innan du får gnista på stiften från spolen. Vilken bil pratar du om ?
Och vad är ditt problem ? Ingen gnista på något stift ?
Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345112
sidhabo skrev:
v0lv0745 skrev:kan man få gnista eller måste man ha en fördelare mellan stiftet och spolen innan man kopplar i tändatiftet
Fördelaren "fördelar" gnista till varje stift på rätt tid när resp. stíft ska ha gnista. Så givetvis måste du ha en fungerande fördelare innan du får gnista på stiften från spolen. Vilken bil pratar du om ?
Och vad är ditt problem ? Ingen gnista på något stift ?

ingen specifik bil, håller på att bygga en "eldkastare" med hjälp av en tändspole som suttit i en 940:a en spolartank m. motor från biltema ska meka ihop det så man kan kasta lite flames i min 740:a :D

tänkte lite på om man kan få gnista på ett stfit så man kan tända till bensinet somska ut ur avgasröret bara
Användarvisningsbild
av sidhabo
#345125
Hm, ok det där kan jag inget om :)
Men det låter som du ändock behöver få gnistan korrelerad till när varje stift ska få sin gnista. För din eldkastarare ...
Men nån annan kanske vet mera än nada om detta som gäller för mig själv . Lycka till :-)-)
Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345217
sidhabo skrev:Hm, ok det där kan jag inget om :)
Men det låter som du ändock behöver få gnistan korrelerad till när varje stift ska få sin gnista. För din eldkastarare ...
Men nån annan kanske vet mera än nada om detta som gäller för mig själv . Lycka till :-)-)

jo det är ett stift som ska gnista

så en tändkabel från tändspolen till stift, får den då stiftet att gnista? utan fördelare mellan, tändspole tändkabel tändstift får det stiftet att gnista då det är min stora fråga
Användarvisningsbild
av sidhabo
#345321
Håller med Redlös ... åtminstonde vad gäller punkt 2 :|
Förutom att fördelaren fördelar gnistan till rätt stift, så bryter och sluter den matningen till tändspolens primärlindning. Utan detta får du ingen gnista alls från tändspolen. Antar att det du vill göra är att behålla fördelaren men koppla högspänningen direkt till stiften ( ett stift ??) från tändspolen ?:-/
Vad är det som du vill åstadkomma egentligen ? Var har du fått ideen ifrån ?
Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345499
Redlös skrev:1: Du är inte klok.
2: Spolen laddar inte ur av sig själv utan måste ha resten av systemet också för att kunna lämna en gnista på ett stift. (Kort förklarat alltså)

svar ang. punkt 1: Tack
Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345500
sidhabo skrev:Håller med Redlös ... åtminstonde vad gäller punkt 2 :|
Förutom att fördelaren fördelar gnistan till rätt stift, så bryter och sluter den matningen till tändspolens primärlindning. Utan detta får du ingen gnista alls från tändspolen. Antar att det du vill göra är att behålla fördelaren men koppla högspänningen direkt till stiften ( ett stift ??) från tändspolen ?:-/
Vad är det som du vill åstadkomma egentligen ? Var har du fått ideen ifrån ?

det jag vill uppnå är att jag kan får gnista så jag kan antända bensinet som jag pumpar in i mitt avgassystem samtidigt jag gasar till motorn.

idén uppkom när jag byggde på min 10SAM (pontiac gto 1969)
Användarvisningsbild
av sidhabo
#345505
Ok, nu börjar det likna nåt
Du vill alltså ha gnista på ett "extra" stift som du stoppar in i din flamgenerator .. ? Eller ?
Gissar att du ska koppla en extra högspännings/tändkabel till detta stift då.
Går väl att göra med nåt hemmbygge. Antingen skarvar du från tändspolens tändkabel, eller från nån tändkabel till något av ordinarie stift .
+ eldsläckaren i bilen då :mrgreen:
Om jag nu fattat dig rätt .....

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]