Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#335870
svempus skrev:kan den kontakten göra att motorn rycker och går allmänt dåligt när den är både kall och varm??? för en av kablarna till den var av på min bil och efter att jag hadde fixat den så funkar bilen skit bra.....
Eftersom den kontakten "Tempsensorn" fungerar som chok till motorn kall/Varm så är den viktig och det är klart att om en sladd är av så går bilen skitdåligt. Men, om inte sensorn fungerar mer än för kallstart så kommer bilen att gå piss när den blir varm och den inte få rätta värdena utan fortsätter att choka motorn så kommer den att gå fett och tvärt om om inte kallstarten funkar som den ska.
av Aero
#336093
Nu ska vi se, bytte givaren utan resultat, men har beskrivit felet lite fel, motorn går upp och ligger på tomgång på 3000rpm när den blir varm :oops: och blir efter svårstartad.

Lägger till felkod 122 på nr2
Senast redigerad av 1 Aero, redigerad totalt 0 gånger.
av Bonusspel
#336101
snor tråden lite

kan lambda mätaren bli att lysa om tempsensorn e kass? min börja lysa häromdagen, kollade felkod och fick fram 123 motortemperaturgivare.
av Aero
#336124
Aero skrev:Nu ska vi se, bytte givaren utan resultat, men har beskrivit felet lite fel, motorn går upp och ligger på tomgång på 3000rpm när den blir varm :oops: och blir efter svårstartad.

Lägger till felkod 122 på nr2
Hittade denna info:
Felkodsinformation 1–2–2
Villkor
Om signalen från lufttempgivaren motsvarar en temperatur under –40°C (5V) eller över 120°C (0V), sätts felkoden 1–2–2.
Ersättningsvärde
Om vattentemperaturen är lägre än 20°C, antar stryenheten att lufttemperaturen är lika med vattentemperaturen; annars antas lufttemperaturen vara 20°C.
Felorsak
-Signalledningen kortsluten till jord eller annan spänningsatt ledning.
-Avbrott på signalledning eller jordledning.
-Defekt lufttempgivare.

Men den stora frågan är.. Vart sitter givaren :P

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]