Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#333895
Hade samma fel på min 03a. Började med att lampan för bältet glappade och sen en dag var det dött. Blev till att köpa ett nytt instrument på Volvo. Gick på ung. 8000 riksdaler monterat och klart. Nackdelen med att köpa ett begagnat är ju att risken finns att även det rasar en dag.
av mrfredd
#334192
Jag har haft ett liknade problem med min V70. det är en krets som är dåligt löd i instrumentpanelen. Jag fixade min själv men det finns även ett företag i stockholm som fixar "alla" problem med instrumentpanelen för 3000:-
#335141
mrfredd skrev:Jag har haft ett liknade problem med min V70. det är en krets som är dåligt löd i instrumentpanelen. Jag fixade min själv men det finns även ett företag i stockholm som fixar "alla" problem med instrumentpanelen för 3000:-
Vilken krets var det?, hur fick du bort det blåa kladdet.

(Min intrumentpanel glappar på bältetsvarningen, blinkerspilarna, blinkers- och bältesljudet, startar om ett par gånger innan den fungerar hyfsat. Klockan brukar också ställa om sig själv, som om man vrider på inställningsspaken.
Lödde om alla via-hål samt kontakter idag men kretsarna var limmade med blå kladd, dock ej utan resultat.)
#335471
Här kommer lösningen till mitt problem, efter en massa kallsvett.

Montera bort panelen,
- drag bort plastramen börja på västersida barar att dra, men dra försiktigt, lossa under tiden snäppena under ramen, dvs de som sitter på "rattstången"/plastbalken
-skruva bort alla skruvar på bakstycket
-lyft bort kretskortet försiktigt
-längst upp på kortet finns två större "chip" med blått klister (tag bort klistret med tops och aceton nogrannt, tills inget blått kvar)
-lägg på flussmedel ej lödvätska (pensla från flaska), finns på elfa
-värm alla lödningar på dessa kretsar tillsammans med nytt tenn obs med lödkolv ej värmepistol :-)
-kontollera sedan att alla lösningar är bra utförda, lämpligen med förstoringsglas, inget ben får vara lött i det
brevid (ps vissa ben är kopplade til jord brevid varandra, dvs ihopkopplade)
- rengör sedan med tsprit, ps nogrannt, slutligen blås med fin tryckluft lämpligen från flaska, kan köpas på elfa
Nu är det bara att montera ihop allt, lycka till
Glöm ej att ta det lugn, det tar några timmar men det är det värt, kostar 8kkr på volvo, allt från elfa kostar ca 600 inkl lödkolv.

själv så lyckades jag få standard SRS medelandet efteråt, men det skall volvo få släcka imorn.
av fdacic
#386412
Är panelen(kretskortet) på D5 -03 "likadan". jag vet att rmp är lägre, men är den lika annars?
mr940s60man skrev:Här kommer lösningen till mitt problem, efter en massa kallsvett.

Montera bort panelen,
- drag bort plastramen börja på västersida barar att dra, men dra försiktigt, lossa under tiden snäppena under ramen, dvs de som sitter på "rattstången"/plastbalken
-skruva bort alla skruvar på bakstycket
-lyft bort kretskortet försiktigt
-längst upp på kortet finns två större "chip" med blått klister (tag bort klistret med tops och aceton nogrannt, tills inget blått kvar)
-lägg på flussmedel ej lödvätska (pensla från flaska), finns på elfa
-värm alla lödningar på dessa kretsar tillsammans med nytt tenn obs med lödkolv ej värmepistol :-)
-kontollera sedan att alla lösningar är bra utförda, lämpligen med förstoringsglas, inget ben får vara lött i det
brevid (ps vissa ben är kopplade til jord brevid varandra, dvs ihopkopplade)
- rengör sedan med tsprit, ps nogrannt, slutligen blås med fin tryckluft lämpligen från flaska, kan köpas på elfa
Nu är det bara att montera ihop allt, lycka till
Glöm ej att ta det lugn, det tar några timmar men det är det värt, kostar 8kkr på volvo, allt från elfa kostar ca 600 inkl lödkolv.

själv så lyckades jag få standard SRS medelandet efteråt, men det skall volvo få släcka imorn.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]