Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Martinmat
#329383
Jag har en liten fundering kring verkstadshandboken för V70, den täcker ju modell åren 00-04. Den tar väl inte heller upp Bi-Fuel modellerna?

Jag är mest intresserad av att ha den för att fixa mindre saker som dem av inredningsdetaljer ev, byte av trasiga lycktor etc. dvs. småplock, inga motorrenoveringar eller liknande, det överlåter jag med varm hand åt kunnigare människor :mrgreen:

Kan man då använda sig av den "gamla" haynes boken? Ngn som vet om det kommer ut ngn för faceliftade V70 från 05?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#329517
Brukar komma ut böcker men finns ingen än, tyvärr så är det mycket som skiljer 00-04 och 05- du kan få hjälp av den äldre boken men inget du kan följa riktigt..
Användarvisningsbild
av Martinmat
#329536
Okej, då känns det nog som jag väntar, då bilen ännu bara är 3 år så ska det väl inte behöva skruvas allt för mkt själv hoppas jag :???:
av Fred
#329552
Tyvärr är Heynes böcker inte speciellt bra. Till min sommarbil har jag både Heynes och Clymer och jag kan säga att den sistnämnda är otroligt mycket bättre! Nu hör det till saken att båda böckerna är ganska gamla men stilen på Haynes kändes lätt igen när jag skaffade den till Volvon (hade även en till min gamla SAAB 900, lika dålig den.).

Problemen är att VÄLDIGT mycket tas inte upp, VÄLDIGT mycket hänvisas till "auktoriserade verkstäder" samt att bilderna är så dåliga och fåtaliga att de inte är till mycket hjälp.

Med Clymers handbok till min Celica vågade jag ge mig på en totalrenovering av motorn trots att jag aldrig skruvat isär en bilmotor tidigare...det skulle jag aldrig ge mig på med Haynes.

Nu kostar ju inte Haynes-böckerna så vansinnigt mycket så visst bör man ha en sån till sin bil om man tänker sig skruva med den, men man ska inte förvänta sig för mycket hjälp.

När det gäller gasdelarna så kan jag meddela att de inte tas upp överhuvudtaget.

Visst skiljer det en hel del mellan facelift och den äldre modellen men att säga "inget du kan följa riktigt" är väl ändå att ta i. Det finns väl ändå fler likheter än olikheter?

Mvh
/Fred

P.s Clymer har slutat göra böcker till bilar, av någon outgrundlig anledning!! D.s
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#329556
Håller med på sätt och vis, haynes är ingen bok man köper för en motor renovering men en vanlig svensson behöver sällan göra det och nöjer dig med en haynes bok för att byta bromsar,drivknutar osv och då duger haynes bra!

Tyvärr så är det rätt stor skillnad på modellerna, då det blev nyare utformning på allt 05- basic sakerna kan man väl använda det till men det resten kanske inte stämmer till 100%...
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]