NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wendtm
#327817
hej
Jag skulle byta klossar bak på min v50 idag men jag lyckades inte att trycka tillbaka oken.
försökte både klämma in dem med en stor poligrip och så försökte jag skruva in dem.

utan någon efekt, när jag skruva dem medsols så backade den 2-3 mm o sen gick den bara runt och runt.
hur skall man gå tilväga för att få dem ända in?


tacksam för svar :D
av wendtm
#327838
ok, jo jag försökte det men värkade inte funka, finns det något smidigt hemmalösning för att få mer kraft?
Användarvisningsbild
av #27
#327852
De var någon som skrev om tving och polygrip men har aldrig provat de själv.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#327883
Det finns bromskolvsverktyg för att pressa in kolven.
Luftnipplarna skall inte behöva lossas. Men gör du det så tänk på att du i så fall måste lufta bromsarna.
av wendtm
#327921
ok. vad kostar ett sådant verktyg då?
får väll ge det ett försök till.
nu började bilen vibrera bakvagnen vid högre farter (>90kmh), skivan är välanvänd kan man sägga, kan det va att en liten bit av rostkanten gick av under mitt ingrepp och skapade obalans i skivan? det vibrerar endast under körning, inga vibrationer under bromsning.
av jumu01
#327978
Jag brukar byta både bromskolvar och skivor samtidigt då hållbarheten på dagens bromsskivor är urusla, tacka vet jag gamla asbetskolvar då behövde man aldrig byta bromsskivorna.
Nu förtiden ser ju bromsskivorna ut som ett timglas, tror nog wendtm att det inte skadar att byta ut skivorna också.

Om det är samma funktion med att pressa tillbaka klossarna som på VAG bilar så har jag alltid använt en bättre tving och polygrip med väldigt god effekt. (Jag vet inte om Volvos bromsok skall skruvas tillbaka, då det inte än varit aktuellt med ett byte)
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]