Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AzAxe
#324283
Hej!

Jag bor i USA och har nyligen kopt en Volvo V70 2.4T 2001. En otrevlig bonus var alla de felmeddelanden som dok upp da jag tog bilen till Volvo for att kolla varfor taklucka, innebelysning, fjarrlas inte fungerar. "SRS - AIRBAG SERVICE URGENT" los men den nollstallde de efter att konstaterat att det bara hant en gang och troligtvis berodde pa bortkoppling av batteri eller liknande.

Detta gjordes for 2 veckor sedan och sedan dess har jag bytt sirenmodul och dessutom har meddelandena ABS Brake Service Required", "Brake Service Required" och "STC Service Required" borjat dyka upp. I ovrigt har jag inte gjort nagot med bilen och kan inte saga att jag vet sa mycket om dess historia utan kopte den for ca 3 veckor sedan. Sahar i efterhand skulle jag val inte kopt en bil med elfel men nu ar det som det ar och da ar val bara att gora det basta av situationen.

Jag vore mycket tacksam for forslag pa vad som kan vara fel!


Manga halsningar,

Axel

V70 (00-08)2001 B5244T3,AW55-50/51 SN,YVI SW58DXI 1009760

Initial State 9/912009 10:41:06 AM

Control Module - Diagnostic Trouble Code Status

ABS-0077 Battery voltage Voltage too high DTC is found but status unknown.

AUM-E001 Control module communication Faulty DTC is found not active.
communication

CCM-E001 Control module communication Faulty DTC is found not active.
communication

CEM-IA5C Communication with UEM control module Signal DTC is found active.
missing

CEM-8FA3 Relay, horn Signal too low DTC is found active.

CEM-1C02 L-signal Signal too low DTC is found active.

CEM-1C05 30-power supply Signal too low DTC is found active.

CEM-E001 Control module communication Faulty DTC is found active.
communication

CEM-IA5A Communication with REM control module Signal DTC is found not active.
missing

CEM-3A03 Fuel pump (FP) Signal missing DTC is found not active.

DDM-E001 Control module communication Faulty DTC is found not active.
communication

DIM No fault found

ECM-4338 Fuel tank filler cap missing - DTC is found active.

ETM No fault found

PDM-003E Control module Signal too high DTC is found active.

PDM-E0O1 Control module communication Faulty DTC is found not active.
communication

PSM-E003 Configuration fault Faulty configuration DTC is found active.

PSM-002B Operating button Too long time DTC is found active.

PSM-E001 Control module communication Faulty DTC is found not active.
communication

REM-8D1 I Luggage compartment lighting Faulty signal DTC is found not active.

REM-E001 Control module communication Faulty DTC is found not active.
communication

SRS-E003 Configuration fault Faulty configuration DTC is found not active.

SWM-E001 Control module communication Faulty DTC is found not active.
communication

TCM No fault found

UEM-0004 Siren Communication fault DTC is found active.

UEM-0005 Sun roof Communication fault DTC is found active.

UEM-0035 Reading lamp Signal missing DTC is found active.

UEM-0037 Reading lamp Signal missing DTC is found active.

UEM-0039 General lighting Signal missing DTC is found active.

UEM-0052 Sun roof motor Signal too high DTC is found active.

UEM-0080 Rain sensor Signal missing DTC is found active.

UEM-E003 Configuration fault Faulty configuration DTC is found active.

CEM-1A5C Communication with UEM control module Signal missing I
9/9/2009 1
Användarvisningsbild
av jimDK
#324294
Det är en lång lista över felkoder :shock:
Om du har en voltmeter så kan du prova att mäta spänningen på batteriet i bakluckan skal vara omkring 12,5 volt. Dåligt batteri kan orsake felkoder och det är mycket lätt att kontrollera, som förste step.
av J.F.S
#324312
Om jag inte tar helt fel så kan du ignorera de som står som Not active. Om jag förstår saken rätt så har felkoden satts en gång i tiden men felet finns inte kvar.


Om jag har fel så hoppas jag att någon forumräv slår mig på fingrarna för att jag ger vilseledande information. :)

EDIT: Förutom att kolla batteriet så kan du lyfta på huven och kontrollera att jordpunkten är ordentligt åtdragen, samma sak med plus-matningen. Allt detta sitter på förarsidan av bilen där du har en säkringsbox.
av AzAxe
#324355
Hej och tack for era forslag och ideer!

Jag ska kolla batterispanning samt jord & plusmatning och se om det kan avhjalpa nagra felkoder.

Men vad jag funderar pa ar om dessa tankbara fel faktiskt kan avhjalpa de faktiska problemen som bestar av taklucka som inte fungerar, innebelysing som lever sitt eget liv, samt fjarrkontroll till dorrlasning/larm etc som inte funkar?

Aterigen manga tack for all hjalp och fortsatt garna skriva om ni kommer pa nagra andra tankbara problem!

Axe
Användarvisningsbild
av wissel
#324393
Hej AzAxe, jag skulle i detta läget börja med att ta ur batteriet ur bilen minst över natten samtidigt som du laddar batteriet i 12 timmar eller motsvarande, gärna med Cetek-laddare, sedan på huvudet under huven o kolla alla de jordskruvar du kan hitta som kan verka mistänkta, vet inte vilken del av USA du befinner dig i då jag tänker på klimatet, Californien eller Chicago ?
Jag utgår ifrån att batteriet i Fjärrdosan är utbytt, är det rätt Fjärr ? Ny inprogrammering kanske är en idé ! Har du flera Fjärrisar ? Sist så skulle jag RADERA alla koder, vore kanske fullt i fan av dig o skaffa en PPC felkodsavläsare, kolla http://www.bsr.se då får du ett hum om vilka som återkommer. Har inte hunnit kolla igenom dina koder än men så fort det blir en stund ledig så.......
av J.F.S
#324442
AzAxe skrev:Hej och tack for era forslag och ideer!

Jag ska kolla batterispanning samt jord & plusmatning och se om det kan avhjalpa nagra felkoder.

Men vad jag funderar pa ar om dessa tankbara fel faktiskt kan avhjalpa de faktiska problemen som bestar av taklucka som inte fungerar, innebelysing som lever sitt eget liv, samt fjarrkontroll till dorrlasning/larm etc som inte funkar?

Aterigen manga tack for all hjalp och fortsatt garna skriva om ni kommer pa nagra andra tankbara problem!

Axe

Är det dålig jord/plusmatning eller dåligt batteri kan du definitivt få problem med tacklucka, larm osv. Det är känslig elektronik i dessa bilar och som Wissel skrev så kolla med BSR om de kan skicka en läsare till dig. Den är definitivt värd sina kronor!

Jag köpte en häromdagen och fick den igår. Hade ca 10 felkoder som jag nu raderat. Kollade imorse igen, ingen av dem har kommit tillbaka.
av AzAxe
#324572
Hej igen!

Nu har jag kollat batteriet och det gav 12.35 volt sa det borde inte vara problemet. Jordpunkten och plusmatningen pa hogersidan vid sakringsboxen sag rena och fina ut men jag tog anda isar det och rengjorde och putsade med smarjelduk. Finns det anda jordpunkter det kan vara vart att kolla och isafall var sitter de?

Jag har fatt forslag pa att UEM kan vara kass och maste bytas men det ar en dyr historia och jag skulle sjalvklart vilja kolla andra tankbara problem innan man later Volvo byta UEM. Kan man tanka sig glapp/brott pa kablar fran UEM och vidare?

Batteriet i fjärrdosan ar bytt och jag ar ganska saker pa att det ar orginaldosan.

Och sa till en dum fraga....om jag later Volvo nollstalla felkoder eller skaffar en PPC och sjalv raderar koderna kan det da i sig sjalv "ratta till" felen?

Ha en bra helg!

Axe
Användarvisningsbild
av wissel
#324587
Hej igen, Nollställa koderna och batterilös bil i flera timmar KAN med lite tur möjligen få datorerna på spåret igen, det har hänt märkligare saker än så :-O)
Med tanke på att regnsensor osv inte funkar så kan nog UEMen vara ur humör,
innerbackspegeln är väl inte bytt hoppas jag ?
Är det en Automatiskt avbländbar sådan ?
Är framrutan bytt ?
Då kan det ju vara så att ett kontaktstycke inte blivit återinsatt ?
Jag har inte hört någonsin att UEM har pajjat....! Det finns säkert någon här som kan ge mera info om detta.
Kopplade du loss batteriet ?
Hur länge i så fall ?
Beställ en PPC läsare du kommer aldrig att ångra Dig...bara vetskapen att du läser koderna själv gör att de flesta verkstäd är lite extra på tå.....skadar inte,vart fall här i sverige. Vet inte hur det är på din sida om sjön ?
Det borde gå att komma på vad som spökar.....:-D
av Tartryffel
#324598
AzAxe skrev:Hej igen!

Nu har jag kollat batteriet och det gav 12.35 volt sa det borde inte vara problemet. Jordpunkten och plusmatningen pa hogersidan vid sakringsboxen sag rena och fina ut men jag tog anda isar det och rengjorde och putsade med smarjelduk. Finns det anda jordpunkter det kan vara vart att kolla och isafall var sitter de?

Jag har fatt forslag pa att UEM kan vara kass och maste bytas men det ar en dyr historia och jag skulle sjalvklart vilja kolla andra tankbara problem innan man later Volvo byta UEM. Kan man tanka sig glapp/brott pa kablar fran UEM och vidare?

Batteriet i fjärrdosan ar bytt och jag ar ganska saker pa att det ar orginaldosan.

Och sa till en dum fraga....om jag later Volvo nollstalla felkoder eller skaffar en PPC och sjalv raderar koderna kan det da i sig sjalv "ratta till" felen?

Ha en bra helg!

Axe

12.35 volt är verkligen inte mycket i ett bilbatteri.
Användarvisningsbild
av jimDK
#324642
>>Communication with UEM control module Signal missing
fjärran funker via UEM
jag tycker också det låter som UEM er kass, MEN du kan faktiskt läsa ut felkoder från UEM,eftersom du får koder som börjar med UEM-XXX.

Som wissel såger, UEM sitter i backspegeln.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]