Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrmad
#322265
Sparkz skrev:Se upp med tempgivaren, det skiljer på 2.2 och 2.4. (88/89)
Bild

hej

ja, skillnad är det helt klart.
satte i en i min 240 b230f med 2.2
Givaren kom dock från en 2.2

Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.
av mrmad
#322268
Gerling skrev:Har tyvärr inte kunnat kontrollera kompet, har ingen sån..

Men har sprutat en massa startgas runt spridarna och insugningspackning osv.. ingen höjd tomgång.

ska testa byta tomgångsmotor men den ifrån 740 passar ju tyvärr inte så...

några fler tips på vad det kan va?

det var ju kanon det.

men det som oroar mig är att du sa att det luktar bensin i motoroljan.
Det kan betyda att du har "tvättat" kolvarna, det betyder i stora drag att det finns en risk att kolvringarn på någon av kolvarna har börjar ge upp.
om nu detta är fallet skulle jag skaffa mig en komptestare och kolla kompet.
om det är så att kolvringarna böjar ge upp så att du får bensin i oljan så tappar ju oljan sin smörjförmåga, motorn slits fortate och den går lättare varm, du kan även få ett ökat tryck i motorn pga den ökade vätskemängden, då kan motorn börja "blåsa" packningar.

mvh mats
Användarvisningsbild
av Sparkz
#322498
mrmad skrev:Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.
Som du ser är givaren till 2.2 en enkel med motståndet mellan stiften, det ena är jordat.
2.4 är dubbel, ett motstånd vardera till tänd- och bränslesystem, jord via gängan.
Om du har 2.2 och sätter i en givare till 2.4 så borde det iofs fungera ändå, du använder ena motståndet. Förutsatt att det är samma tempkurva, men det tror jag det är.
Men med en 2.2-givare på 2.4-system går inte. Ingångarna på styrenheterna kopplas ihop med att motstånd och ligger och flyter utan jord.
av mrmad
#322642
Sparkz skrev:
mrmad skrev:Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.
Som du ser är givaren till 2.2 en enkel med motståndet mellan stiften, det ena är jordat.
2.4 är dubbel, ett motstånd vardera till tänd- och bränslesystem, jord via gängan.
Om du har 2.2 och sätter i en givare till 2.4 så borde det iofs fungera ändå, du använder ena motståndet. Förutsatt att det är samma tempkurva, men det tror jag det är.
Men med en 2.2-givare på 2.4-system går inte. Ingångarna på styrenheterna kopplas ihop med att motstånd och ligger och flyter utan jord.

hej

Det stämmer det du säger.

kollade upp det oxå, 2.4 passar till 2.2 men inte tvärt om.

Skillnaden är som du sa att 2.4 har en anna tempkurva dvs 2.4 har 4 templäge men 2.2 har bara 3.

jag satte i en ggivare från 2.4 och den verkar funka bra.

mvh mats
av mrmad
#324097
skulle oxå rekomendera dig att läsa min tråd på Svenska 200 klubben som heter "Volvo b230f går ojämt på tomgång"




mvh mats
Användarvisningsbild
av päpplet
#324363
Min 740 med f-motorn gick också dåligt tills vi hittade en stor ställskruv under spjällhuset som troligen var till bränsleblandningen. Den var nästan helt igenskruvad och när vi öppnade den lite gick den som den vore ny. Den var helt enkelt snålställd utan dess like.
Den ryckte och hackade och sjönk i varv när man släppte gasen så den dog ibland. Och ojämn tomgång och slö.
av mrmad
#324785
Hej

exakt var sitter den skruven du pratar om?

Är det svart och av plast,skall du nog inte skruva för mycket på den, för det är "snabbtomgångsskruven".
Denna skall bara justeras när tomgångsmotorn är kopplat i "länka hem läget".

om det inte är den skruven du menar, förklara gärna närmare.

mvh mats
Användarvisningsbild
av päpplet
#325242
Den finns tydligen inte på alla men den sticker fram under spjällhuset och är ganska omöjlig att missa. Ska ta en bild i morgon och visa
Användarvisningsbild
av päpplet
#325811
Den vinklade mitt i bild under spjället
Bild
av mrmad
#326252
hej

ja, det är den skruven jag pratade om.

Den skall du inte röra om du inte har tomgångsmotorn i "linka hem läge"
värdena från lambda till lmm kan bli fel.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]