Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snuffe
#316601
Hej, idag så satte jag in en ny cd spelare i min 445 -95:a, jag bara undrar om någon vet om det ligger sladdar fördragna till högtalare bak i bilen eller om ja får lägga dit egna, har inga högtalare bak, men har läst att i vissa bilar ligger sånna sladdar redan fördragna och klara att användas,
sen har jag en annan fråga, i koffertens på vänsterväggen så finns det ett litet förvaringsfack och i denna så sitter en liten sockerbit, och har ingen aning om vad den är till och undrar om detta har något med ljudet att göra (högtalarsladdar).
Användarvisningsbild
av vetten
#316848
Iso finns på alla nya cd spelare och betyder ätt när du byter cd så behöver du inte dra nya kablar utan bara dra ur dessa kontakter ur din gamla cd och sticka i din nya så funkar den.

En iso-kontakt är uppdelad i 2 delar, Svart och brun, Läs nedan hur du ska koppla dem och vad deras syfte är

Kablarna som är på den ”Svarta” är till strömförsörjningen till din cd
Kablarna som är på den ”Bruna” är till högtalarna.


På den svarta finns det 4 eller 5 kablar ”standard”
-----------------------------------------------------------------
GUL - Kopplas till batteriet ”säkras om man vill det”
_______________________________________________________________________
SVART – ”Jord” Jordas på ett bra ställe ”till ex bultarna på fjäderbenet fram”
_______________________________________________________________________
RÖD – ”Remote” Detta är en signalkabel som gör så att cd spelaren slås på då den får ström på denna kabel ” Denna kabel kan du koppla på 2 sätt.

1. ”Koppla till batteriet” Då funkar Cd-spelaren alltid ”även när du inte har på nyckeln i radioläge/tändningsläge på din bil”

2. ”Koppla till Tändningslås” Sökupp en kabel vid tändningslåset eller i säkringsdosan med multimeter eller testlampa som får ström då du har nyckeln i tändningsläge och radioläge men inte i avstängt läge. Då finns ingen risk att du glömmer cd spelaren på över natten så strömmen tar slut i batteriet.

BLÅ – Kopplas till slutstegets remote
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VIT - kopplas till el-antennens remote ”denna kabel finns inte på alla isokontakter”

------------------------------------------------------------------------------------
Nu till Den ”BRUNA” kontakten

Dessa kablar dras till högtalarna i bilen nedan ser du vilken kabel på kontakten som ska till vilken högtalare. =)

GRÖN/GRÖN – Vänster Bak +
GRÖN/SVART – Vänster Bak -

VIT/VIT – Vänster Fram +
VIT/SVART - Vänster Fram -

GRÅ/GRÅ – Höger Fram +
GRÅ/SVART Höger Fram -

LILA/LILA – Höger Bak +
LILA/SVART Höger Bak –
av bombare
#319024
Jag har en volvo 440 gl - 94 och det var färdigtdraget till högtalarna där bak.. Inkopplingen till stereon löste jag med en isokontakt som man kan köpa på mekonomen t.ex...
av jesper13
#324284
jag monterade hägtalare bak i min 445 95 och det var fördraget i den. Sockerbiten du talar om är till antennen har jag för mig. sladdarna ligger bakom sidopanelerna, 2st/sida med kabelskor på. Jag hittade dem nog när jag gjorde hålen för högtalarna och rotade runt där inne. lite letande är det men de finns där.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]