Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#311968
Hej!

Jag var inne i en verkstad och berättade att bilen gått 16.000 mil och jag behöver deras hjälp för att byta kamremmen (jag ska nog klara av övriga servicen). De sa att de även rekommenderade att jag byter vattenpumpen. De berättade att allt igår i ett paket från volvo med kamrem, vattenpump mm.

Priset skulle bli dubbelt så dyrt men de rekommenderade detta.

Vad tycker ni?
Ska jag
1. be dom byta allting?
2. be dom byta kamrem och ifall de ser att vattenpumpen är trasig så även byta den?

Tack på förhand för hjälpen!
#312031
Jag har precis gjort 16000mila servicen själv och jag bytte inte vattenpump. Efter att jag läst runt på det här forumet och sett bland annat carman m.m skriva att det inte behövs så skippade jag det. Men självklart så ska man ju ta upp den och kolla skicket på den. Men man kan ju alltid ha otur så ett byte känns ju säkrare men den nya kan ju också spöka. Den gamla är ju beprövad i 16000mil. Nu vet jag dock inte om han och dom andra menade en annan motor än vad jag har.

Får man fråga vad det blev för pris med och utan?

Ringde själv mekonomen och hörde vad dom skulle ta innan jag bestämde mig för att göra allt själv och dom skulle ha 3500 för kamremsbytet.
Landar du på 7000 så är det inte så långt ifrån vad hela servicen kostar.
#312051
Jag har en Mekonomenverkstad i norra stockholmsområdet, min bror känner ägaren så jag får vad jag tror är superpriser:

Kamrem o ev. några andra grejer till: 1800kr
ovanstående och vattenpump: 3800kr

Stora servicesen inkl kamrem o vattenpump: 6900kr
#312177
Bytte precis kamrem/vattenpump på min 01. Köpte delarna hos Skruvat.Pris för kamremssats/vattenpump/aggregatrem/bränslefilter 1750kr med frakt. Bra pris. Dom lovar ju originalkvalite,så det får man väl tro på,annars blir dom nog inte så långvariga i branschen. Skoveln på pumpen var i metall(har läst här på forumet att Mekonomens kan vara i plast och ej så hållbar,fick bytas efter 5000mil enligt han som skrev inlägget)Jag bytte vattenpumpen fast att flera verkstäder sa till mej att det aldrig behövs. Men jag resonerar som så att, visst pumpen hänger säkert med upp till 25000mil men då är det ändå 7000 mil kvar till nästa byte vid 32000 mil. Jag betalade 1500kr för byte av kamrem/vattenpump+att ALL kylarvätska byttes ut. Måste vara Sveriges bästa pris på jobbet :D
#312551
orginal vatten pumpen i denna motor håller hela bilens livslängd...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]