...

Moderator: Moderatorer

#303627
Med Preem-fakturan idag fick var det med reklam för Preems ACP-diesel. De säger att den i själva verket RENGÖR motorn. Men jag har alltid varit skeptisk till allt tal om olika kvaliteter hos olika bolag i Sverige.

Men om någon har info om min fråga ovan - är all diesel okej i västeuropa för en modern dieselmotor med p-filter osv.? :?: :?:
Användarvisningsbild
av Lilja
#304282
V70BiFuel03 skrev:
Lilja skrev:Har ju varit lite problem också med speciellt Preems diesel. Att rapstillsatserna gör att det bildas alger i tanken efter ett tag. Dvilket gör att bränsleledningar och filter etc då speciellt tankarmaturen blir igensatt.
Verkar dock som detta fenomenet börjar försvinna mer och mer. Inte haft inne någon bil på över ett halvår med det felet.
Oh fan..he he..."alger" :)

Tankar ju alltid upp VW bussen i Tyskland innan hemfärd & jag vete sjutton om jag inbillar mig men tycker att jag kommer lite längre på den dieseln än den svenska...men, som sagt...det kanske bara är inbillning.
Det är faktiskt inget skämt. Det är Alger. Dieseln i sverige har så pass lite svavel i sig säger dom att alger kan bildas av rapsen. Vi hade ett tag hur många bilar som helst med långa gröna trådar och klumpar som vi fick spola tankar på och rensa tankarmaturer.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#309005
Det här är intressant! Min farbror kör på diesel och han tankar i Finland när han är där, inte konstigt att hans bilar drar så lite.. :wink:
#357786
Fan vad sjukt. Det verkar ju kvitta vilken diesel man tankar här hemma i sverige för man kan råka ut för alger från vilket bolag som helst. Jag har själv sett hur det kan se ut i en dieseltank där det har växt alger i. Statoil vill ju införa svavelfri europadiesel här hemma men det verkar inte gå ur miljösynpunkt.

Preem vill å andra sidan hälla i mer RME, dvs det växer ännu mer.
De borde komma fram med någon form av gifttillsats så att det inte växer. Bly kanske? :P
#918111
Gammalt tråd med alltid aktuellt ämne….
Åsikter om olika mackars diesel? Jag har hört från flera håll att Preems diesel är så "blaskig" att effekten blir sämre, och soppaförbrukningen högre än med tex Staoildiesel.
Vad säger ni?
av Andis
#918123
Kanske off topic.

Men tanka en diesel båt i slagsta Marina i somras.

Den dieseln var helt ofärgad såg ut som vatten.
Vad jag förstått av vänner ska det då vara ren diesel utan RME eller annat.

Skrev det här ifall någon vill prova och är ute efter diesel utan något tillsatts.
#919995
HåkanNilsson skrev:Gammalt tråd med alltid aktuellt ämne….
Åsikter om olika mackars diesel? Jag har hört från flera håll att Preems diesel är så "blaskig" att effekten blir sämre, och soppaförbrukningen högre än med tex Staoildiesel.
Vad säger ni?
Låter som en klockren gubb-myt.
#920052
Preems diesel är tyvärr sämst i både prestanda & förbrukningssynpunkt. Dock så ska den vara mest miljövänlig.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]