Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markust89
#308396
PDK skrev:Hellre byter jag till en bil med AC, än påbörjar sådant projekt. Har man tid o lust så varför inte.

Det där var avskräckande bilder kan jag säga. ?:-/
Ja fast skulle jag byta bil skulle jag få sälja nuvarande bil till underpris, att jag vet att den är riktigt bra skött och aldrig har krånglat specielt mycket är ju inget en köpare kan värdesätta så där jätte mycket. Så byta bil är också förenat med vissa risker. Jag tror inte det där är så svårt, lite orolig om man ska lyckas få tillbaka allt utan att det gnekar eller blir lite skevt men man får chansa lite också.=) Det tar nog mest tid. Det ser roligare ut än när jag bytte främre vevaxeltätning iaf.
av *pettson*
#308419
Nu vet jag inte vad det är värt för dej men.. byte av främre vevaxeltätning är ett minijobb i jämförelse.
av markust89
#308424
Menar du tidsmässigt då? för om det är roligare eller tråkigare beror ju mycket på vad man tycker är kul. Och det är väl inte svårt i den bemärkelsen att en allround händig man inte klarar det? Bara man har lite tid över så.

Att byta främre vevaxeltätning var ju inte alls svårt. Men det var ju tråkigt av många olika anledningar, dels så hade vi inte riktigt utrustning för att lyfta och sänka motorn och sånt, dels så var det något som man var tvungen att göra och då blir allt tråkigare=) Sen så tycker jag inte motorn överhuvudtaget är specielt kul. att göra något man inte tycker är tråkigt i 10 timmar kan ju motsvara 100 timmar med något som är kul om du förstår vad jag menar. Så missförstå mej inte för att tycker byta tätningen var svår, det var den inte, det vara bara tråkiga förutsättningar.

Vet någon föresten hur många timmar verkstad uppskattar ny installation av ac?

Man skulle väl kunna jämföra det hela med en del killarna som plockar isär hela motorn och trimmar den för kul, även fast det inte finns någon sådär jätte stor mening med det. Eller med folk som lägger ner tusentals timmar på en gammal rostig bil från 50 talet. Man vill åstadkomma något samtidigt som man lär sej en del saker.
av markust89
#308492
Sådär då har jag kollat upp lite till. Så vitt jag förstår finns det ingen effektenhet till fläkten på min bil, det finns inte heller på MCC som jag ska försöka få tag på, den enda som behöver en effektenhet är ECC. Om jag förstått allt rätt. På MCC verkar allt vara precis detsamma som på STD, förutom AC Knappen då. Som jag fattar det ska alla kablar också finnas (om någon vill bekräfta att det verkligen är Magnet kopplingens ström som synns på bilden blir jag glad). Jag antar att det ska finnas någon tryckgivare också? Om man summerar det lite.

Saker som ska installeras:
* Värmepaket som är kompatibel med AC
* Eventuella kabelhärvor ink AC Relä.
* Ny AC reglagepanel (MCC)
* Nya oringar och eventuellt nya slangar som kan vara slitna
* AC Paketet med kompressor, förångara, slangar, kondensor osv.

Saker jag är osäker på:
* Kommer jag ens få igång ett AC System från en skrot?
* Kommer jag få AC Systemet tätt?
* Behövs ny mjukvara för att koppla in det på vanligt vis?

Saker jag är säker på:
* Montera allt som hör till kupén utan större problem.
* Montera Kompressor i motorummet.
* Troligtsvis så går de andra AC Grejerna också installera utan problem, åtminstone att få dit sakerna där de ska vara.

Kostnad:
AC Från skrot, 1000kr
Lite nya delar till ac (torkarfilter, oringar osv) 1000kr
Påfyllning, läckagesökning, gas kanske hamnar runt 2000kr?'

Totalt kostnad blir då 4000kr, också lägger man till lite små kostnader som alltid kommer då är jag uppe i 5000kr.
Vad är rimligt kostnad för att få systemet testat och påfyllt? Man kanske kan göra det amatöraktigt hemma. typ köra in tryckluft först och spraya med vatten för att leta läkor. sen vänta på en varm och torr dag och sedan värma upp rören så mycket som möjligt så så mycket fukt som möjligt åker ut. Sen tar man r134a från garaget och beställer hem lite olja och blandar i. Isf kommer man undan ännu billigare. men jag vet inte hur känsligt utrustningen är för fukt och så, med ett nytt torkarfilter kanske det går får det bra?
Användarvisningsbild
av Nexus
#308523
visst går det.Jag har eftermonterat på japanarna då fabriken "missade" det.minns ej tiden men första gången tog det minste en dag få dit prylarna.men när bilen är ny så är allt ju lite enklare samt tillgång till en riktig monteringsanvisning oxå.
Fd jobbarkompisen flyttade över allt från en krockad bil till sin gammla utan AC och det gick ju :D
av tjuren
#308524
Tjena.
Jag är väldigt intresserad av att följa upp detta. för jag jag har exakt samma tankar om min 855:a -96
så hoppas ni kommer fram till nåt bra.. :D
av markust89
#308535
Grammse skrev:visst går det.Jag har eftermonterat på japanarna då fabriken "missade" det.minns ej tiden men första gången tog det minste en dag få dit prylarna.men när bilen är ny så är allt ju lite enklare samt tillgång till en riktig monteringsanvisning oxå.
Fd jobbarkompisen flyttade över allt från en krockad bil till sin gammla utan AC och det gick ju :D
Jag har en del anvisningar från VIDA att tillgå nu också så det borde inte vara så jätte stort problem, de har ju dock inga instruktioner för ny installation vad jag kan se men man får åtminstone hjälpt med hur man ska göra om man byter ut delarna, vilket borde räcka =). Man får chansa lite också. Tiden är som sagt minsta problemet, eventuell mjukvara. problem med stabilitet i AC System från skrotten osv är större.

Sen att hitta AC Systemet kanske inte är det lättaste heller. Delarna har väl hyffsat med värde så de är väl kanske redan urplockade ur bilarna på självplock? (av personalen alltså, innan bilen läggs ut på självplock) lägger man dessutom till att många bilar saknar air condition, och ifall det har det ibland har ECC istället för MCC så får man inte så bra förutsättningar, kanske smartare att leta en "trasig" bil på blocket eller liknande? då får man iaf skruva i fred.
tjuren skrev:Tjena.
Jag är väldigt intresserad av att följa upp detta. för jag jag har exakt samma tankar om min 855:a -96
så hoppas ni kommer fram till nåt bra.. :D
Ja vi ligger nog hyffsat nära varandra bilmässigt så vi kanske kan hjälpas åt en del om vi får problem då. Vad jag vet så ska det inte skilja så där specielt mycket mellan v70 -97 och 855 -96.
av SubMarine
#308536
Vet att jag har läst en tråd på något svenskt forum där någon installerade ECC i sin 850 som saknade AC. Kommer dock inte ihåg var jag läste det, men tror det var på något av 850-forumen.
av *pettson*
#308539
Grammse skrev:visst går det.Jag har eftermonterat på japanarna då fabriken "missade" det.minns ej tiden men första gången tog det minste en dag få dit prylarna.men när bilen är ny så är allt ju lite enklare samt tillgång till en riktig monteringsanvisning oxå.
Fd jobbarkompisen flyttade över allt från en krockad bil till sin gammla utan AC och det gick ju :D
Toyota hade eftermarknadskit som passade perfekt om en kund ville ha AC monterade ett antal, fanns även firmor som eftermonterade i olika andra fordon med eftermarknadskit. Men jag har aldrig försökt att montera en komplett klimatanläggning i en redan ihopbyggd bil. Inte för att det är särskilt konstigt utan för att det kräver en hel del jobb och det kräver framförallt att man har donatorbilen tillgänglig hela tiden då det skiljer en del kablage och annat.
av markust89
#308543
Är du säker på att kablaget verkligen skiljer sej mellan MCC och STD? Jag får inte fram någon information om att det är något skiljer sej förutom en av och på knapp för AC.. Det kan ju förstås vara mycket som skiljer internt ändå men rent spontant känns det som att det inte är så mycket. Åtminstone en del verkar dessutom redan fördraget, tex magnetkoppligen till kompressorn.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]