Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markust89
#308216
Hejsan.

Någon som har erfarenhet av detta? Jag har tittat lite under huven och försökt hitta bilder under huven på AC bilar och det verkar inte så där jätte svårt att montera sakerna, Kompressorn borde gå dit ganska enkelt och förångaren likaså. Ser ut att vara några dagars pillande men inget som ser direkt svårt ut.

Vet någon hur det elekriska ser ut, är allt plug and play med färdiga kablar eller måste det mycket till innan man får ordning på det?

Kan det vara så enkelt så att man byter ut värmereglage panelen med en AC kompatibel. Kopplar in en kompressor med tillhörande förångare, kablar, relä för ac osv. Lämnar det sedan till en kylfirma som får vacumpumpa, testa för läckor och sedan fylla på systemet?

Jag hade tänkt få tag på delarna via en reservdelsbil eller helt enkelt köpa delarna på en bilskrot, kommer tätningar och slangar hålla för en ny montering eller är det bara att glömma?

Jag vet att man igentligen inte borde installera AC utan istället byta bil, men grejen är att det är lite kul att skruva så arbetstiden är ingen belastningen och bilen är i övrigt grymt stabil så det skulle inte kännas roligt att köpa en ny som man har svårt att veta hur den är skött och så. Den här bilen har gått 34000mil men kommer nog gå lika mycket till=)

Skulle också vara roligt om någon fler planerar samma operationen så kanske man kan skicka bilder imellan varandra och hjälpa varandra om man kör fast.
av markust89
#308218
Okey.. nu blev det fel. Jag har en Volvo v70 1997, så tråden kom lite snett. Jag hoppas någon kan flytta den till rätt forumdel.=)

Flyttad /Brainy
av markust89
#308264
Jag har kollat lite mer på det elektriska nu. Jag har så kallad STD, som alla som saknar air condition har (dvs standard anläggningen som är utan AC), sedan finns MCC, Manual Climate Controll, som har precis samma panel fast utan dummy AC knappen. Och sedan finns ECC, Electronic Climate Control som är lite mer automatisk, har en tempgivare, några fler lägen och som går att ställa in på en fast temperatur, tex 20 grader också håller datorn det. Frågan är nu hur man uppgradera till MCC Från STD, det är egentligen bara AC:en som skiljer dom åt så det finns ju chans att man bara behöver byta ut Panelen till en som har AC knappen och sedan är allt klart.
Användarvisningsbild
av jockas
#308280
Lite kul låter det ju! Har aldrig sett någon göra det men _ingenting_ är ju omöjligt! Skulle jag göra det så skulle jag transplantera hela värmepaketet med spjällmotorer, kablar hela vägen till ecc panel och så mycket du kan få med dig runtomkring. Att sedan montera detta i en bil är väl knappast omöjligt. Självklart måste bräda osv ner för att få in det nya paketet + dra kablar och slangar ut i motorrummet. Angående elen: pratar inte övriga bilen med klimatsystemet? Detta kanske blir knepigt att lösa..

Lycka till!
av markust89
#308290
Jag självklart blir det en del demontering, och det fixar jag utan problem. Jag vet inte hur det elektriska är uppbyggt, så det måste jag ta reda på, jag hoppas att det är som att installera farthållare tex. bara plugga in en ny spak och någon vajer och pump, allt elektriskt finns redan. Det är inte omöjligt att de är precis samma med AC, alla kablar och mjukvara finns, det enda som fattas är utrustningen. Är det så att det måste in Mjukvara och kablar så blir det nog ingen air condition. Dels lär det öka kostnaden och dels så låter det inte lika intressant längre. Har gjort nog mycket i el =)

Ifall det nu är så att alla kablar och så existerar, att ac utrustningen från skroten skulle vara plug and play med min bil. Då tror jag inte ens jag behöver ta upp brädan, Allt sitter väl åtkomligt från motorummet då?
http://img373.imageshack.us/img373/7295/65662050.png

Det låter då som att jag borde komma undan med en helgs arbete och 2-3000kr

Men men, det är väl att hoppas för mycket=P. Men jag hoppas någon med erfarenhet av det här kan svara lite på det elekriska. Ska ta en titt förbi en skrott också titta på hur det är uppbyggt i motorummet, jag har själv hittat en del tomma fästen och tomma genomföringar för rör osv. Men helt säker på att det är för AC är jag inte. i VADIS programmet jag har står det ganska mycket om AC också så jag ska läsa mej igenom det och förstå mej på det.

Men men, det är det elektriska jag måste ha klartecken på nu, att programmera om. byta kabelstam, ECU eller liknande låter som sagt inte så intressant.
av *pettson*
#308326
Töm kupen på allt som sitter framför handbromsspaken, byt allt utom stolar och mattor, nu har du gjort rent för att montera AC i kupen, förångaren kräver sin helt egna fläktenhet då den inte är konstruerad på samma sätt som när man inte har ac, för att montera eller demontera så krävs alltså instrumentpanel ur. Då är det bara att ta hand om kablaget ut i motorrummet,mcc eller ecc har inte några lösa kablar mej veterligen så det är till att byta huvudpiska komplett, samt att montera kylare och pump och rör samt slangar/filter. Kan tänkas ta en stund mera än en helg om man inte gjort det förut. Att riva instrumentbrädan och bara byta befintlig förångare är ett jobb på mellan 8-10 arbetstimmar.
Men visst går det?
av markust89
#308354
Tack för dit svar

Ja då sitter förångaren längre intryck i kupen än jag antog. Men det är i sej inget stort problem. Hur menar du med byta allt utom stolar och mator? Det är väl ingen skillnad på inredningen mellan STD och MCC/ECC, det måste väl vara samma dimensioner och samma fästen på inredningen? Fästena för förångaren antar jag alltid finns oavsett om den är levererad med AC eller utan?

Det bör alltså inte vara några problem att demontera brädan och installera en förångare, problemet kommer när om man vill ha en ny fläktenhet. Vad gör den nya fläktenheten? Ser den bara till att AC är av om fläkten är av eller är det mer avancerat? Vars sitter fläktenheten? är det panelen där man vrider av och på fläkten? isf är problemen lösta eftersom jag tänker ta en sådan från AC Bilen då den jag har saknar AC Knappen=)

Någon med AC får gärna kolla vars sladden för magnetkopplingen kommer ifrån. Det är för mycket att hoppas att den är där men det kan vara bra att veta vars den brukar gå.
av *pettson*
#308380
Hela fläktpaketet är annorlunda. Då menar jag ALLT. Det går inte att installera in en förångare med några *fästen* i befintlig kanal. Det är alltså helt annorlunda. Det du ser nedan i vit plastväg är det som ska bytas. Förutom då att fläktstyrningen ska bytas (styrenhet och effektenhet) naturligtvis ska du ha det mesta av kablaget då Ecc delen inte är nån fristående kablage och inte heller är medlevererat i andra kablage. Och yes.. du måste riva bilen såhär mycket. Bilen på bilden är en v70 -98
Bild
Här i monteras förångaren..
Bild
av PDK
#308385
Hellre byter jag till en bil med AC, än påbörjar sådant projekt. Har man tid o lust så varför inte.

Det där var avskräckande bilder kan jag säga. ?:-/
av markust89
#308391
Okey. det där borde gå bra bara man lyckas få ihop allt igen=) sitter fläktens effekt och styrenhet inbyggd i STD Kontrollpanelen, alltså den grej där man vrider på fläkten och ställer in värme osv eller är den på något annat ställe? Är den lättåtkomlig när det är nermonterat såsom på bilden?

Föresten, gissar jag rätt om jag gissar på att det här är kontakten för magnetkopplingen till kompressorn?
Bild

Du ska ha mycket tack för hjälpen iaf. Nu får man lite klarhet i sakerna=) Jag ska fara förbi en kylservice firma nästa vecka och ser hur mycket dom är bered på att hjälpa med vacumpumpning, täthetstest och påfyllning och vad det blir för kostnad, och sedan om det finns någon skrot i närheten där det går få tag på hela rubbet för en rimlig peng.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]