Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ufor
#301303
Någon som har erfarenhet att demontera den främre delen av avgassystemet på en V70 AWD -98?
Måste turbon tas lös för att demontera den?

Jag har en spricka på kröken efter turbon och tänkte ta lös den för att svetsa.
Upptäckte att det är mycket i vägen för att kunna ta lös den.
Turbo, kardan och eventuellt en skyddsplåt sitter i vägen.

Suck, jag kör med avgaspasta tillsvidare.
Användarvisningsbild
av ketto
#301305
har för mig att de ska gå att få ta bort downpipen från turbon utan att ta ner kardan! Man får nog vrida ut och dra den neråt!
Turbon behöver du inte demontera! Downpipen sitter ju med 3 bult, en får man ta underifrån!

Annars märker du upp hur kardan ska sitta genom att dra ett streck över medbringaren och anslutning till vinkelväxel så att kardan hamnar rätt igen!
av Henke3
#301308
Behövs inte vid vinkelväxeln, enbart vid viscokopplingen. Kardanknuten är helt slumpmässigt monterad mot medbringaren, alla skruvarna är lika långa, ej sambalanserat efter montering. Står fel i VADIS/VIDA.

mvh Henrik
av ufor
#301319
Vad kan nämna är att downpipe och katalysatorn ihop med en flex-koppling, vilka inte går att sära på :(
När jag skruvat lös den från turbon så hänger den på utgående axel från vinkelväxeln, så att skruva lös kardan gör inte att den faller nedåt.

Ska bifoga en bild så fort jag hittat ett ställe att ladda upp den.
Användarvisningsbild
av ketto
#301350
Henke3 skrev:Behövs inte vid vinkelväxeln, enbart vid viscokopplingen. Kardanknuten är helt slumpmässigt monterad mot medbringaren, alla skruvarna är lika långa, ej sambalanserat efter montering. Står fel i VADIS/VIDA.

mvh Henrik
Men vill man va på säkra sidan så kan man göra de!

Och som nämnt tidigare, så sitter skarven vid stödlagret, bultarna kan gå sönder, en ny koppling över skarven va inte så dyr har ja för mig!

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]