Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danneman
#29197
Undrar HUR hårda dom är på besiktningen ang tonade rutor på sidorutorna i fram ?!
Köpte min s60 för 2 veckor sedan hos handlare med mkt lätt toning på samtliga rutor (ej vindrutan!)
Det är knappt märkbart på dagen, men syns på kvällen.
i och för sig så besiktar man ju inte kvälls tid, men ändå.

EDIT: Hittade detta på vägverkets sida: http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx
Användarvisningsbild
av Bosa
#29208
Jag har främre sidorutorna tonade och har haft så i 6 år, ena besiktningsgubben stog med ficklampa och letade efter något som kunde avslöja att där satt solfilm men hittade inget. Har fått en anmärkning med bläckpenna på besiktninspappret där det stog "solfilm främre dörrar bort" och ett flin med kommentaren Du kan ju ta bort det när du har tid. Året efter med samma besiktningsman sades det inte ett dugg om solfilmen. MEN normalt sett så får du ombesiktning och i en flygande så är det böter + uppvisande av borttagen solfilm, om de upptäcker det förstås.

På nästa bil blir det nog inte solfilm på främre rutorna iaf.
av jonas_bjork85
#29478
Hej! solfilm är tillåtet, MEN e inte säker på siffran, men jag tror att man måste ha minst 95% ljusgenomsläpp. Vilket i sig gör solfilmen i sig ganska onödig, bortsett från att inbrottstjuvarna får betydligt mer jobb att ta sig in i bilen...
av Sid
#29494
jonas_bjork85 skrev:Hej! solfilm är tillåtet, MEN e inte säker på siffran, men jag tror att man måste ha minst 95% ljusgenomsläpp. Vilket i sig gör solfilmen i sig ganska onödig, bortsett från att inbrottstjuvarna får betydligt mer jobb att ta sig in i bilen...
Nej, det är INTE tillåtet på sidofönster och framruta. Dessutom så är solfilmen till hjälp för tjuvarna då det låter mindre när dom slår in rutan.
av jonas_bjork85
#29507
Okej, då är vi nog oense, vad jag fick erfara av polisen och vad de sa när jag blivit stoppad, så är kravet 95% ljusgenomsläpp på sidorutorna fram.
Och vad gäller inbrott så har jag en kompis som nyligen blev utsatt för ett inbrottsförsök och klarade sig undan att bli av med sina grejer tack vare att solfilmen höll rutan uppe och de helt enkelt gav upp när de hade blivit tvungna att slå/sparka flera/upprepade gånger för att komma in.
av Sid
#29509
Det är inte polisen som avgör om det är tillåtet el inte, o enl sv bilprovning får man inte ha det överhuvudtaget. Dessutom är dom flesta av dagens bilar redan tonade med 5% från fabrik (Ja DET är tillåtet), men inte andra hands toning.

Polisen i ditt fall lär inte ha varit påläst.

Det där med inbrottet verkar konstigt, klantiga tjuvar som inte kan ta sig in bara för lite solfilm.. Dom borde syssla med annat.
av jonas_bjork85
#29511
Oj ursäkta mig, borde ha tillagt att detta var trafikpolis, och de har minst lika mycket att säga till om som en besiktningsman så de faktiskt kan utfärda både körförbud och böter, vilket sistnämda inte besiktningsman kan...

Och vad gäller solfilmen kanske du borde pröva slå sönder en med solfilm och en utan.
Och visst att tjuvarna kanske var klantiga eller vad de nu var, men solfilmen höll i vilket fall rutan uppe istället för att pulveriseras.
av Sid
#29512
jonas_bjork85 skrev:Och vad gäller solfilmen kanske du borde pröva slå sönder en med solfilm och en utan.
Och visst att tjuvarna kanske var klantiga eller vad de nu var, men solfilmen höll i vilket fall rutan uppe istället för att pulveriseras.
Been there done that (Nej inte i samband med stöld). Visst rutan krossas inte, men att flytta rutan för det är knappast svårt.

och bara för det va trafikpolis så betyder det inte att dom kan sina saker.
Användarvisningsbild
av Bosa
#29549
Vindrutan måste ha minst 75% ljusgenomsläpp och annan ruta i förarens siktfält som det så fint heter, främre sidorutor, måste ha minst 70% ljusgenomsläpp. Detta gäller både inifrån och utifrån. Man får inte ha film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Snackade även med Tekniska avd. på Vägverket förut om vad som gäller och fick detta på mail:

"31 kap. Sikt och sikthjälpmedel

10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Till ruta i förarens siktfält räknas framrutan och främre sidorutorna.

Som upplysning kan nämnas att en klar vindruta har en ljusgenomsläpplighet som ligger mellan 80 och 90 %. Om man tonar en klar vindruta 20 % så kommer ljusgenomsläppligheten att bli mellan 64 och 72 %, alltså inte godkänt. Om man tonar en tonad sidoruta 25 % så får man en ljusgenomsläpplighet på mellan 52 och 56 %. En fabriksmonterad vindruta har en ljusgenomsläpplighet på mellan 75 och 80 % och en fabrikstonad sidoruta mellan 70 och 75 %. Det är nästan inte ens möjligt att klistra en klar film på en sådan ruta och klara kravet på 75 % för vindruta eller 70 & för annan ruta i förarens siktfält."

Så att ha film på främre sidorutorna som uppfyller kraven är i stort sett omöjligt. Angående film och inslagen ruta, enda fördelen är väl att man inte får så mycket glassplitter i bilen.
Användarvisningsbild
av greeeken
#31416
Sid skrev:
jonas_bjork85 skrev:Hej! solfilm är tillåtet, MEN e inte säker på siffran, men jag tror att man måste ha minst 95% ljusgenomsläpp. Vilket i sig gör solfilmen i sig ganska onödig, bortsett från att inbrottstjuvarna får betydligt mer jobb att ta sig in i bilen...
Nej, det är INTE tillåtet på sidofönster och framruta. Dessutom så är solfilmen till hjälp för tjuvarna då det låter mindre när dom slår in rutan.
Kan säga att det ÄR tillåtet att ha solfilm fram.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]