Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#292992
På Volvo sa det till mig att ny ABS styrenhet skulle kosta ca 12.000:- inkl montering. ( och jag hade , enligt de, den "dyrare" varianten av ABS styrehnhet. Den "billigare" skulle kosta ca 7000 inkl byte, men dagen jag lämnade in bilen, ringde de efter par timmar och sa att den enhet som skulle kosta mig 7000:- inte passade, då jag hade annan variant.

(Mig, ej erfaren mek direkt, tog det ca 30 minuter demontera/montera gammla och nya enheten.
Nu fungrar allt ( mig vetterligen ) och jag har INTE släckt några koder eller progrmmerat om någonting.
Plug-and-play!

P.S. Jag böt ej hela abs pumpen med styrenhet, utan BARA styrenheten som sitter fastskruvad på ABS pumpen.
#293934
Nu har jag kollat felkoder och får följande kod: ABS-0070

Konstaterade fel på:
Hydraulenhet, art: 8691264
Styrenhet art: 8691265

Vilken av dessa är det ni som kan fixas med omlödning?
Kan den ena göra att den andra skapar felkod, kan det vara så att bara den ena enheten egentligen behöver bytas/lagas?

Kollade lite på bildelsbasen och prylarna kostar 4750 resp 3500 SEK, känns jävligt surt....

tacksam för svar! :(
#295016
Jag vet inte vilka koder volvo fick fram...
Men de började med byta vänstra ABS givaren, och så blev jag 2100 fattigare, och det lyste lika ofta ABS fel efter som innan.
Sen kom antisladd ibland, sen bromsfel-stanna omgående, ibland enisionslampan, sen dog ibland trippmätaren samt farthållare.....

Sen milade jag till inosund och fick en ny för 1800:- som ännu fungerar.

Kanske inte svar du ville ha... men...
#693878
JohanHalmstad skrev:Du måste lufta alla fyra hjulen med och omprogramera abs styrenheten så den fungerar tillsammans med din bil. Det är bara volvo som kan göra det.
??? Nej! du behöver inte lufta o gifta ihop.. Räcker med att byta/löda styrenheten och ev nolla koden om den inte försvinner när du paserat ca 23 km/h (brukar försvinna om den inte dektekterar ett fel)
#694560
Det är ju också så att 99-01 har den "dummare" ABS enheten som går att byta rakt av mot en annan utan Volvos hjälp. Sedan 02 och nyare sitter det en BCM enhet istället, det är lite trixigare, och köper du beg. så måste den komma från samma strukturvecka skulle jag tro.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]