Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrix
#289563
Kolla här http://volvospeed.com/Repair/denso.php

Svårt? Tja, tändstiften ska momentdras egentligen. Jag har själv inte brytt mig om det. Jag drar "rejält". Det viktiga är att aluminiumpackningen som sitter på tändstiftet tätar ordentligt. Lägg gärna lite kisel- eller kopparfett på tändstiftets gängor så slipper du problem när du ska lossa stiften.

Jag har slutat köpa volvos orginal trielektrodstift, eftersom det har förekommit att mittpinnen ramlat ner i motorn. Säkert extremt ovanligt, men på vanliga stift så kan det ju inte hända.
Användarvisningsbild
av zingo
#289785
Aluminium blandat med koppar där man tillför syre och fukt kommer att ge galvanisk korrosion, detta händer dock med de flesta blandningar av material, även "rostfritt" får defekter om man förorenar det med andra material.
Sen om kopparpasta är sämre än ingen pasta alls skall jag inte svara på då jag aldrig provat själv! Men visst tycker jag det låter bättre med aluminiumpasta (visste inte ens att det fanns ) :lol:
av patrix
#289794
Ja, jag har hört det där tidigare att kopparpasta på tändstift inte är bra med aluminiumtopp. Och visst, koppar "vinner" över aluminium vid korrosion, men då måste det dels finnas elektrolyt och dels en viss mängd koppar som aluminiumjonerna kan vandra över till. Och jag tror inte dom förutsättningarna finns i en motortopp med lite kopparpasta i gängorna. I alla fall inte om bilen används någorlunda regelbundet. Däremot kan det nog vara lurigt att kleta in bromsdetaljer med kopparpasta, med tanke på vägsalt o fukt.
Men aluminiumpasta är ju också bra. Kiselfett som jag föreslog är definitivt overkill kom jag på. Det är rätt dyrt eftersom det inte är ledande. Jag använder det bara för jag har en stor burk liggande.
av *pettson*
#289841
kortfattade grundregler..

stål eller järn= kopparfett alt alufett..
alu= alufett
koppar= kopparfett eller alufett..

Allt beroende på att aluminiumen är längst ned i skalan på korrosionsbeständigthet.

Men det finns ypperliga medel som är bättre än ovanstående, t.ex mos2 blandad med keramik. En smet som tål värme och smörjer. Inget att blanda själv alltså utan är en produkt avsedd för t.ex bromsar.
Sen är det viktigt att lägga på LITE.. man målar inte stiften eller skruvar eller liknande med produkten. Att jag säger så är för att många gör så. Många tror att ju mera ju bättre. I viss mån KAN det vara lämpligt men inte som gängsmörjmedel iallafall. :wink:
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]