NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S40NT5
#288161
Har en S40N T5 04:a 3500 mil som vibrerar lite vid tomgång.
När man sedan står stilla och håller motorn på ca 2000 rpm så
är det gränsfall på skakningar i bilen.
Vad kan det vara för fel? Motorkuddar?
av jh8001
#288208
S40NT5 skrev:Har en S40N T5 04:a 3500 mil som vibrerar lite vid tomgång.
När man sedan står stilla och håller motorn på ca 2000 rpm så
är det gränsfall på skakningar i bilen.
Vad kan det vara för fel? Motorkuddar?
Jag har precis samma fenomen i min V50 2,4i -06 med 10000 mil. Lätta vibrationer på tomgång som försvinner helt om man bara ökar varvtalet lite, kraftigare vibrationer runt 2000 rpm stillastående. Verkstadskillen sa att det inte var någon fara men undrade om de hade bytt tändstift vid 6000 mil, vilket är gjort. Någon som har någon förklaring? Råkar det bara vara så att just det varvtalet skapar resonansfenomen i karossen?
Användarvisningsbild
av wendtan
#288264
T5an vet jag har lite vibrationer för sig vid 1850-1900 rpm, detta är fullt normalt.
av greenbay
#288368
Det är inte ngt "normalt" körfall direkt, normalt lägger man resurser på att få motorn still i normala fall.
Om motorn inte skall skaka/vibrera så att det känns på friläge med 2000 varv, kanske den hade haft resonans och brum vid normal last och 2300 varv...
Välj era klagomål.
/greenbay
av jh8001
#288567
greenbay skrev:Det är inte ngt "normalt" körfall direkt, normalt lägger man resurser på att få motorn still i normala fall.
Om motorn inte skall skaka/vibrera så att det känns på friläge med 2000 varv, kanske den hade haft resonans och brum vid normal last och 2300 varv...
Välj era klagomål.
/greenbay
Men usch vad otrevlig du var då... Här är ingen som klagat, bara undrat. Tycker du verkligen att det inte finns något normalt i att stå och vänta på tomgång vid rött ljus?
av Lövet
#288581
Var tvungen att gå ut och testa. Vid 1800-2000 varv vid stillastående så vibrerar det märkbart i bilen. Har aldrig märkt det tidigare men det har ju absolut ingen betydelse eftersom man aldrig gör så. Vid 2000 varv och körning märks inga vibrationer vilket är viktigare.

Några vibrationer vid tomgång har jag dock inte

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]