Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ibo
#188839
Dagens herrar och damer!

Från gång till gång (läs: dagligen) så har min bromspedal börjat hacka som sig bör när ABS slår till, dock utan anledning.Därefter tänds Service och Abs lamporna.
Efter en mycket kort session av testande (utförd av mig vid väggrenen m.h.a handtaget till en skruvmejsel) så kom jag fram till att det är antigen en kallödning eller kontaktglapp till just ovanämnda Styrenhet.

Var hos skroten och kollade om de hade några styrenheter till salu. Japp det hade de, men han varnade mig för att det är visst skillnad på en enhet för modeller från 98 och 99. Jag antar att jag har en 98-modells styrenhet?.

Men nu till min verkliga fråga. Kan man motera loss bara själva lådan som huserar elektroniken från denna Styenhet (för omlödning).
Jag får stora självan när jag ser alla rör med bromsolja som också går in till samma enhet.

Tacksam för alla former av råd och tips.

PS:
Sökte på befintliga trådar men fann inget som kunde hjälpa mig.

MVH:
/Ibo
#188840
Styrenheten sitter med fyra skruv underifrån, ventilpaketet behöver du inte röra. Utvändig torx, E5 eller E6.
Stämmer nog att det kom en ny generation ABS 99... Jag har lagt upp en bild på kontaktstycket (96-) i en tråd här, jämför med ditt. Det nyare (99-?) har lite rundare hörn.
av ibo
#188842
Sparkz skrev:Styrenheten sitter med fyra skruv underifrån, ventilpaketet behöver du inte röra. Utvändig torx, E5 eller E6.
Stämmer nog att det kom en ny generation ABS 99... Jag har lagt upp en bild på kontaktstycket (96-) i en tråd här, jämför med ditt. Det nyare (99-?) har lite rundare hörn.
Underbart, känns som om det var svaret på min fråga. :-)-)
av ibo
#189430
Jobbet startades i fredags och avslutades i lördags. Med goda resultat.

Tänkte snabbt beskriva vad som gjordes så att andra modiga hemmamekare får lite hjälp på traven.
Först en liten bild av min "exlusiva" elektronikhörna (som är förpassad till våran inglasade balkong).

Bild

Nåja. Börja med att lokalisera Styrenheten till ABSen, Finnes på övre högra hörnet i motorrummet. Den lossas enklast med en E5 (utvändig) torx på spärrskaft eller med en E5 på en bitskruvmejsel . Se till att ha tålamod med denna biten, det är trångt att komma till med spärrskaftet.

När väl Styrboxen är bortkopplad och avhängd från dess kablar så är det dax att få upp lådan.
Den är i två delar, sammanbunden med en vidhäftande gummilist, alltså den är som tur var inte ultraljudssmält. Som med åldern sitter stenhårt.
Börja med att bända bort de stålbrickor (4 st, som sitter vid varje skruvhål).
Sedan m.h.a en spårmejsel brytbort kanterna vid gummilisten, var försiktig så att du inte slinter och skadar kretskort.

NOTERA! Att min box krävde denna något hårda behandling eftersom jag inte hade verktyg nog för att få isär lådan på ett snyggt sätt. Använd det sätt som ni anser är lämlpigt för er.

Bild
Bild


När väl hela listen är borttagen så kan ni bryta upp locket m.h.a en tång.

Bild

Efteråt så borde ni ha något som detta framför er:

Bild

I min box så var det mekanisk trauma som hade fått lödöarna på hufvudströmen att lossna.

Bild

Bara till att tennsuga av, göra rent och , förtenna och löda om.
Notera! att det ligger ett tunnt skickt skyddande silicon på kretskortert som med fördel skall tasbort med mejsel på de områden som skall lödas.
Passade på att gå över alla "större" lödningar för att säkerställa funktionallitet.

När detta var fixat så var det dax att få ihop lådan, sätt på locket och försegla med lämpligt material. Jag använde PL 400 och "Vulkatejp", samt så återanvände jag stålbrickorna.

Nu slutligen en bild på en 98-modells ABS Styrenhetskontaktstycke.

Bild

Hoppas att detta kan hjälpa någon.

MVH:
/IBO
#189509
Kul med fler som kör bi-fuel på forumet!

För att bättra på statistiken och uppmuntra fler att ta fram lödkolven kan jag berätta att jag gjorde samma manöver på min ABS/TRACS-box för 3 månader sedan. På min bil (v70 bi-fuel -98) kom och gick ABS-en dagligen. Boxen satte felkod höger bak trots nya givare och fina tandhjul. Efter en nogrann sista felsökning med Ohm- och växelspänningsmätning i styrboxkontakten tog jag mod till mig och sprättade upp den. Hur man öppnar boxen är väl en smaksak men jag sågade upp skarven mellan lock och låda med ett bågfilsblad med gott resultat. Lödde om ett flertal lödningar. En av de som är inringade på bilden såg mest misstänkt ut på min men tog samtliga till kontaktstycket samt till spolarna för att vara på den säkra sidan. Silikonet på kretskortet lyfte jag av med en vässad plastbit likt ett litet stämjärn.

Kör hårt! Men iaktag försiktighet då ni viker upp locket till kontakstycket, det kan vara mycket sprött i plasten.
av ibo
#189642
CP2 skrev:Ursäkta en okunnig; mekaniskt trauma??
Alltså kontaktstycket har åkt på en "smäll", när-var-hur ingen aning. Skyddslocket till kabelskorna var trasigt. Alternativt att vibrationer från motorn har påfrestat lödningarna att lossna.
#286708
Ett tips: Se över dom andra små lödningarna oxå på samma sida! Ja lödde om dom, sen slocknade min ABS/TRACS, och dom andra me som du ringat in!
#346710
Har någ samma problem med min nu då, min abs och tracks lyser lite när den vill....men du bytte inte ut den utan reparerade den? inte alls svårt att fixa om man köper en på skroten då och sätta dit? Och det måste ju självklart vara till en v70-97a awd som jag har antar jag med? :???:

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]