Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
av *pettson*
#280425
känner att diskussionen spårat ur.. visst med 300pållar på framhjulen så vinglar det. Men om vi nu gjort som det SKA göras, tja då skulle vi också uppdaterat diffen för bruket med 300 pållar. Vi skulle även gett framvagnen bussningar som klarar det. Att inte utveckla upphängning och kraftöverföring skapar endast en kåt snok på vägen.
MEN är då bakhjulsdrivet bättre? Nope.. Följer man inte med på motsvarande sätt får man en bil som släpper när den önskar i bakvagnen och en bakvagn som är helt ostyrbar då du inte vet om den kommer att släppa på ett eller två hjul. Du vet med andra ord inte om det ska bli ett skrik eller ett kast.
Det vore naturligtvis önskvärt att vi håller oss till standard produktionsbilar i diskussionen eftersom det annars spårar ur totalt.
Det är helt givet att t.ex 1 miljon kronor spenderade av ett proffs i framvagnen på en fwd banbil lätt spöar en amatörs bahjulsdrivna osv.. Men att jämföra äpplen med päron är inte riktigt rätt.. Man ska jämföra på lika villkor. Att jämföra banbilar t.ex är inte att jämföra på lika villkor eftersom det i mångt och mycket handlar om budget för att bygga bäst. Oavsett vilken ända som driver. Styrradien är större för en fwd tänker nu nån motsträvig.. Men se det är inget problem om du önskar lägga tillräckligt med pengar på lösningen. Nu lägger ingen normal stora pengar på just detta eftersom vid tävling är det IBLAND knort o kurvigt och ibland inte.. Då lägger man inte en extra miljon på en extremt uttänkt framvagn som ger minimal styrradie. Menar om nån undrar så har t.ex motala verkstad utvecklat en styrbar propeller, den sitter på en led på en vanlig axel. Leden är så styrbar att den faktiskt klarar att vridas strax över 80grader i sidled. Detta utan att göra jobbet speciellt tyngre för axeln. Så tekniken finns ju att förminska för bilbruk för den som är hågad, har behovet och vill betala.. Frågan är om skillnaden motiverar priset.
En bils drivande ända är summan av vad du önskar få ur den.. BMW har stora motorer i både effekt och rent fysiskt och inte en chans i helsike att få till en växellåda som håller att stoppa in så den ryms under motorhuven på så sätt. Dom har heller inte avsikten att montera motorerna på bredden eller förlänga fronterna på bilarna, det ger inte mera plats precis. Man prioriterar inte att ha 3 passagerare bak utan två, helst inga alls egentligen oavsett modell. Kvar är att det är ypperligt att ha bakhjulsdrift då allt få plats utan knussel. Kostnaden är en passagerarplats som inte blir lika perfekt. Kostnaden är också att bilen blir tyngre, bagaget blir mindre och lastgolvet högre, alternativt måste man lätta bilen nånstans för att kompensera vikten. Men man kan inget göra åt utrymmena som är förlorade mera än att göra en större bil.

Framhjulsdrivet blir ju tvärtemot, det kräver en lång front eller en kort motor om man önskar sätta den på tvären. Det KAN bli problem med växellådorna då dom är ytterst kompakta och inte alltid tål en massa stryk, det är ont om plats på längden och på bredden. Fördelar är vikten och passagerarutrymmena, lastutrymmena. Nån *kardantunnel* behövs inte i egentlig mening men görs ändå för att styva upp och för att dra avgasystemet igenom.

Ur krocksäkerhets synpunkt är tvärställd motor och framhjulsdriven bil att föredra då motorn har mera yta som tar upp krafter när den trycks mot torpedväggen och sen ned under bilen. Rakställda motorn med växellådan måste först dippa växellådan och knäcka kardanen innan den pressas med kortsidan mot torpeden och sen ned under bilen.
Ur körsäkerhetssynpunkt kan vi alla tvista så länge vi lever. För varje argument finns ett motargument.
Menar.. *fwd bilar får sällan kast* det är ju bra? MEN OM den får kast är det omöjligt i princip att bemästra detta om du har låg effekt i motorn eller inte får grepp.. *En bakhjulsdriven är lätt att styra ett kast med*..
Ja liknande saker finns i tusental..

PROBLEMET är.. hur många åker sådär några hundra mil på is med sina bilar för att lära sej sina säkerhetssystem? Eller hur bilen beter sej utan dom?.. Hur många åker ut och håller koll på sin ABS? hur många brukar provsladda sin nyinköpta bil för att veta hur den beter sej i värsta fall? Hur många kalibrerar sin körning efter däcken?.. Tja.. det går att lägga in 100 frågor till..
Naturligtvis är svaret: inte en käft.. eller ytterst få..
Då spelar det ingen roll om bilen driver bak eller fram, ingen är osäkrare eller bättre. Det finns INGEN drivande ända som är bättre än det DU kan hantera.. och det är dom flesta skitdåliga på i slutändan.. Slutkontentan är: du är bäst förare i den bil du kan bäst, du får ut mest av den bilen helt enkelt. En del kan fwd bäst.. andra kan rwd bäst.
av LarsBd
#280429
Fundera man sedan på varför alla dagens (och gårdagens*) billiga småbilar har framhjulsdrift och inte bakhjulsdrift ligger det nära till hands att misstänka tillverkningsekonomiska anledningar och inte körsäkerhet och underhållsekonomi.
*Folkvagn hade bakhjulsdrift men inte frontmonterad motor.
Användarvisningsbild
av Funk
#280457
LarsBd skrev:Fundera man sedan på varför alla dagens (och gårdagens*) billiga småbilar har framhjulsdrift och inte bakhjulsdrift ligger det nära till hands att misstänka tillverkningsekonomiska anledningar och inte körsäkerhet och underhållsekonomi.
*Folkvagn hade bakhjulsdrift men inte frontmonterad motor.
Det finns flera aspekter på det, varav ett par pettson beskrivar ovan. Tillverkningsekonomi brukar komma att föras över till konsumentledet ganska snart, då att sälja relativt billigt leder till företagsvinster så länge volymerna är stora. Vad det gäller VW så var det uttalade målet redan från början att tillverka en bil som alla hade råd med, och det är väl än idag den mest sålda bilen i världshistorien..

Tittar man framåt så blir väl lagstiftningen möjligen sådan att det bara kommer att finnas FWD p.g.a de allt hårdare kraven på viktminskning av miljöskäl. När man t.o.m pratar om att höja spänningen i bilarna till 48volt för att (bland annat) kunna använda tunnare kablar så ser det nog mörkt ut för bilar med RWD. Eller åtminstone drivning och motor i samma ända, vilket kan fungera bra om vikten blir tillräckligt låg på drivpaketet. Man vill ju helst slippa pendeleffekten som finns i VW och Porsche och ha en jämnare viktfördelning rent generellt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
#280492
mer info.
som jag tror har större betydelse genom spänningshöj-tiil 48v? startm genertor kommer kanske bli en kombination runt svänghjulet? kabelarian som funk nämner är en bonus. lexus har något sådant på sin hybrid som deras säljare inte kunde eller vill svara på? provkörde deras bilar på ett vipmöte för någon månad sedan. den främre elmotorn verkar vara integrerad med konvetern möjligen något frhjul med i konstr-, motorn har varken gen- eller startm-synligt på de koventionella sättet? det känns f-öv- inget när förbr-mot-kopplas in och hjälper till samt det känns inga växlingar från automaten. som sagt åk och prova själva? skulle tekniskt villa veta hur japsarna löst det?
någon annan kanske har fått info? bekl-det vart utanför tråden??
isak
av TourettesGuy
#595023
Framhjulsdrivna är mkt billigare för tillverkaren, ingen kardan och mer plats i kupén osv...

Själv kör ja 965-97 3.0, ja skulle vilja se en framhjulsdriven bil göra en u-sväng på en 5-öring som ja kan....körde en V70 D5 ett tag, fy fasen vicken hemsk bil, usch!

Å det där med bättre grepp hos framhjulsdrivna bilar för att motorn är fram är ganska mkt myt....ska mkt till för att bakhjulen(hjulet) ska släppa hos en tomlastad bakhjulsdriven bil, samma bil fast framhjulsdriven med motorns tyngd på släpper nog tidigare då den "drar" hela bilen och inte "trycker på" hela bilen som bakhjulsdrift.

Prova med en cykel med fram och bakbromsar...då är vikten jämt fördelad men låser du bakdäcket dras hela tyngden och stoppsträckan är lång....prova samma fast lås framdäcket...stoppsträckan är nästan lika med noll, fast du ligger väl i en hög några meter framför cykeln.....

Sen vinterkörning...visst, framhjulsdrift i normal körning på 50-väg är väl att rekomendera för mindre erfarna bilförare och torrbollar som bara vill ta sig mellan punkt A och B. Bakhjulsdrift är näst intill lika bra men 100ggr roligare och det går iaf att styra en bakhjulsdriven bil som slirar lite...
Jag har då aldrig slirat av vägen och kör rätt aggressivt och jag har hjälpt lika många som kört fast med framhjulsdrift som jag fastnat själv i snön.

Nej, slutsaten är att det är billigare och mer praktiskt att bygga framhjulsdrivna bilar och dom är lättare för den enorma skaran osäkra bilförare...BMW och andra lyxbilar tullar inte på kostnaderna och bygger lite dyrare och ser alla fördelar med bakhjulsdriften, då oxå lite mer erfarna intresserade bilförare köper dessa bilar...

Som nån sa här...framhjulsdrift = felhjulsdrift! Haha!
av joysam
#601383
Jag har kört lite standardbilar på Mantorp. Och nu pratar vi verkligen standardbil, bilar för max 5000 kr...

Hittills har jag kört 5 st 24-timmarsrejs, ca 50 startande lag varje gång, och det har inte vid något tillfälle varit någon bakhjulsdriven bil som har vunnit.

BMW 320, 325, 328, 520, 525, Volvo 240, 740 osv har ställts upp mot Mazda 323, Peugeot 205 osv.

Framhjulsdrivna bilar har vunnit varje gång.

Jag vet inte om det säger något.

Förarna är vanligtvis helt vanliga bilintresserade killar som nog är ungefär lika bra som alla andra som hänger på motorforum.

Självklart skulle vi bli spöade med hästlängder om det km någon från Carrera Cup, eller någon med en Lambo Gallardo, Ferrarri Enzo eller vad som helst som kostar sjuka mängder med pengar.

Men bland bilar man hittar för under 10 000 kr på Blocket så...
av llesrof
#601515
He he he... vilken förutsägbar tråd. Bakhjulsdrift förespråkas av de som själva anser sig vara bättre än genomsnittet på att köra bil och framhjulsdrift är för osäkra söndagskörare som inte kan köra bil på riktigt. Bakhjulsdriftens fördelar bekräftas av dess anhängare genom hänvisningar till racerbilar som körs på ett sätt en vanlig bilist aldrig ens kommer i närheten av. Ja, det är ungefär så det låter. Själv kör jag fyrhjulsdrivet.
av Herkulez
#694907
RWD el. FWD vintertid normal körning? Kurs stabilitet vid omkörningar i snömodd etc. Hade själv en BMW-03 och upplevde den som stabil tack vare elektroniska hjälpmedel, dock förmodligen inte bättre än en fwd. Men nu...10 år senare, hur upplevs och matchar tex ny rwd 3-serie en fwd V60 när det gäller vinteregenskaperna vid hyfsad normal körning.?
av Lövet
#694917
Jag hade förr-förra vintern en V70II och sista vintern en BMW525. Upplevde inga större skillnader vad gäller stabilitet. Viss skillnad om du gör filbyte och gasar samtidigt i mycket snö kanske men inte mkt. Stabilitetsprogrammen i dagens RWD bilar är enormt bra.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]