- lör 18 apr 2009, 00:03
#280425
känner att diskussionen spårat ur.. visst med 300pållar på framhjulen så vinglar det. Men om vi nu gjort som det SKA göras, tja då skulle vi också uppdaterat diffen för bruket med 300 pållar. Vi skulle även gett framvagnen bussningar som klarar det. Att inte utveckla upphängning och kraftöverföring skapar endast en kåt snok på vägen.
MEN är då bakhjulsdrivet bättre? Nope.. Följer man inte med på motsvarande sätt får man en bil som släpper när den önskar i bakvagnen och en bakvagn som är helt ostyrbar då du inte vet om den kommer att släppa på ett eller två hjul. Du vet med andra ord inte om det ska bli ett skrik eller ett kast.
Det vore naturligtvis önskvärt att vi håller oss till standard produktionsbilar i diskussionen eftersom det annars spårar ur totalt.
Det är helt givet att t.ex 1 miljon kronor spenderade av ett proffs i framvagnen på en fwd banbil lätt spöar en amatörs bahjulsdrivna osv.. Men att jämföra äpplen med päron är inte riktigt rätt.. Man ska jämföra på lika villkor. Att jämföra banbilar t.ex är inte att jämföra på lika villkor eftersom det i mångt och mycket handlar om budget för att bygga bäst. Oavsett vilken ända som driver. Styrradien är större för en fwd tänker nu nån motsträvig.. Men se det är inget problem om du önskar lägga tillräckligt med pengar på lösningen. Nu lägger ingen normal stora pengar på just detta eftersom vid tävling är det IBLAND knort o kurvigt och ibland inte.. Då lägger man inte en extra miljon på en extremt uttänkt framvagn som ger minimal styrradie. Menar om nån undrar så har t.ex motala verkstad utvecklat en styrbar propeller, den sitter på en led på en vanlig axel. Leden är så styrbar att den faktiskt klarar att vridas strax över 80grader i sidled. Detta utan att göra jobbet speciellt tyngre för axeln. Så tekniken finns ju att förminska för bilbruk för den som är hågad, har behovet och vill betala.. Frågan är om skillnaden motiverar priset.
En bils drivande ända är summan av vad du önskar få ur den.. BMW har stora motorer i både effekt och rent fysiskt och inte en chans i helsike att få till en växellåda som håller att stoppa in så den ryms under motorhuven på så sätt. Dom har heller inte avsikten att montera motorerna på bredden eller förlänga fronterna på bilarna, det ger inte mera plats precis. Man prioriterar inte att ha 3 passagerare bak utan två, helst inga alls egentligen oavsett modell. Kvar är att det är ypperligt att ha bakhjulsdrift då allt få plats utan knussel. Kostnaden är en passagerarplats som inte blir lika perfekt. Kostnaden är också att bilen blir tyngre, bagaget blir mindre och lastgolvet högre, alternativt måste man lätta bilen nånstans för att kompensera vikten. Men man kan inget göra åt utrymmena som är förlorade mera än att göra en större bil.
Framhjulsdrivet blir ju tvärtemot, det kräver en lång front eller en kort motor om man önskar sätta den på tvären. Det KAN bli problem med växellådorna då dom är ytterst kompakta och inte alltid tål en massa stryk, det är ont om plats på längden och på bredden. Fördelar är vikten och passagerarutrymmena, lastutrymmena. Nån *kardantunnel* behövs inte i egentlig mening men görs ändå för att styva upp och för att dra avgasystemet igenom.
Ur krocksäkerhets synpunkt är tvärställd motor och framhjulsdriven bil att föredra då motorn har mera yta som tar upp krafter när den trycks mot torpedväggen och sen ned under bilen. Rakställda motorn med växellådan måste först dippa växellådan och knäcka kardanen innan den pressas med kortsidan mot torpeden och sen ned under bilen.
Ur körsäkerhetssynpunkt kan vi alla tvista så länge vi lever. För varje argument finns ett motargument.
Menar.. *fwd bilar får sällan kast* det är ju bra? MEN OM den får kast är det omöjligt i princip att bemästra detta om du har låg effekt i motorn eller inte får grepp.. *En bakhjulsdriven är lätt att styra ett kast med*..
Ja liknande saker finns i tusental..
PROBLEMET är.. hur många åker sådär några hundra mil på is med sina bilar för att lära sej sina säkerhetssystem? Eller hur bilen beter sej utan dom?.. Hur många åker ut och håller koll på sin ABS? hur många brukar provsladda sin nyinköpta bil för att veta hur den beter sej i värsta fall? Hur många kalibrerar sin körning efter däcken?.. Tja.. det går att lägga in 100 frågor till..
Naturligtvis är svaret: inte en käft.. eller ytterst få..
Då spelar det ingen roll om bilen driver bak eller fram, ingen är osäkrare eller bättre. Det finns INGEN drivande ända som är bättre än det DU kan hantera.. och det är dom flesta skitdåliga på i slutändan.. Slutkontentan är: du är bäst förare i den bil du kan bäst, du får ut mest av den bilen helt enkelt. En del kan fwd bäst.. andra kan rwd bäst.
MEN är då bakhjulsdrivet bättre? Nope.. Följer man inte med på motsvarande sätt får man en bil som släpper när den önskar i bakvagnen och en bakvagn som är helt ostyrbar då du inte vet om den kommer att släppa på ett eller två hjul. Du vet med andra ord inte om det ska bli ett skrik eller ett kast.
Det vore naturligtvis önskvärt att vi håller oss till standard produktionsbilar i diskussionen eftersom det annars spårar ur totalt.
Det är helt givet att t.ex 1 miljon kronor spenderade av ett proffs i framvagnen på en fwd banbil lätt spöar en amatörs bahjulsdrivna osv.. Men att jämföra äpplen med päron är inte riktigt rätt.. Man ska jämföra på lika villkor. Att jämföra banbilar t.ex är inte att jämföra på lika villkor eftersom det i mångt och mycket handlar om budget för att bygga bäst. Oavsett vilken ända som driver. Styrradien är större för en fwd tänker nu nån motsträvig.. Men se det är inget problem om du önskar lägga tillräckligt med pengar på lösningen. Nu lägger ingen normal stora pengar på just detta eftersom vid tävling är det IBLAND knort o kurvigt och ibland inte.. Då lägger man inte en extra miljon på en extremt uttänkt framvagn som ger minimal styrradie. Menar om nån undrar så har t.ex motala verkstad utvecklat en styrbar propeller, den sitter på en led på en vanlig axel. Leden är så styrbar att den faktiskt klarar att vridas strax över 80grader i sidled. Detta utan att göra jobbet speciellt tyngre för axeln. Så tekniken finns ju att förminska för bilbruk för den som är hågad, har behovet och vill betala.. Frågan är om skillnaden motiverar priset.
En bils drivande ända är summan av vad du önskar få ur den.. BMW har stora motorer i både effekt och rent fysiskt och inte en chans i helsike att få till en växellåda som håller att stoppa in så den ryms under motorhuven på så sätt. Dom har heller inte avsikten att montera motorerna på bredden eller förlänga fronterna på bilarna, det ger inte mera plats precis. Man prioriterar inte att ha 3 passagerare bak utan två, helst inga alls egentligen oavsett modell. Kvar är att det är ypperligt att ha bakhjulsdrift då allt få plats utan knussel. Kostnaden är en passagerarplats som inte blir lika perfekt. Kostnaden är också att bilen blir tyngre, bagaget blir mindre och lastgolvet högre, alternativt måste man lätta bilen nånstans för att kompensera vikten. Men man kan inget göra åt utrymmena som är förlorade mera än att göra en större bil.
Framhjulsdrivet blir ju tvärtemot, det kräver en lång front eller en kort motor om man önskar sätta den på tvären. Det KAN bli problem med växellådorna då dom är ytterst kompakta och inte alltid tål en massa stryk, det är ont om plats på längden och på bredden. Fördelar är vikten och passagerarutrymmena, lastutrymmena. Nån *kardantunnel* behövs inte i egentlig mening men görs ändå för att styva upp och för att dra avgasystemet igenom.
Ur krocksäkerhets synpunkt är tvärställd motor och framhjulsdriven bil att föredra då motorn har mera yta som tar upp krafter när den trycks mot torpedväggen och sen ned under bilen. Rakställda motorn med växellådan måste först dippa växellådan och knäcka kardanen innan den pressas med kortsidan mot torpeden och sen ned under bilen.
Ur körsäkerhetssynpunkt kan vi alla tvista så länge vi lever. För varje argument finns ett motargument.
Menar.. *fwd bilar får sällan kast* det är ju bra? MEN OM den får kast är det omöjligt i princip att bemästra detta om du har låg effekt i motorn eller inte får grepp.. *En bakhjulsdriven är lätt att styra ett kast med*..
Ja liknande saker finns i tusental..
PROBLEMET är.. hur många åker sådär några hundra mil på is med sina bilar för att lära sej sina säkerhetssystem? Eller hur bilen beter sej utan dom?.. Hur många åker ut och håller koll på sin ABS? hur många brukar provsladda sin nyinköpta bil för att veta hur den beter sej i värsta fall? Hur många kalibrerar sin körning efter däcken?.. Tja.. det går att lägga in 100 frågor till..
Naturligtvis är svaret: inte en käft.. eller ytterst få..
Då spelar det ingen roll om bilen driver bak eller fram, ingen är osäkrare eller bättre. Det finns INGEN drivande ända som är bättre än det DU kan hantera.. och det är dom flesta skitdåliga på i slutändan.. Slutkontentan är: du är bäst förare i den bil du kan bäst, du får ut mest av den bilen helt enkelt. En del kan fwd bäst.. andra kan rwd bäst.