...

Moderator: Moderatorer

#277232
Pratade med en polare angående kvaliteten på diesel & enligt honom skulle Preems diesel vara bäst & Shell´s sämst & detta pga att Shell´s är sk miljö diesel.... den diesel man kan köpa i Tyskland skulle oxå vara betydligt bättre tydligen... & då jag var där för några veckor sedan så hade de på den tyska macken (har för mig att det var Shell) 3st olika varianter av diesel.. har oxå för mig att V-Power diesel var ett av alternativen.

Någon som vet med bestämdhet om dieseln som går att köpa i Sverige är sämre än den tyska pga miljö hysterin eller om det bara är kosmetiska skillnader ?
#279423
Jag har pluggat en högskolekurs som heter förbränningsmotorteknik, med ett avsnitt som handlade om drivmedel, och ja. Jag kan bekräfta att den svenska dieseln är "sämmre" än den övriga europeiska dieseln. Bilarna går sämre och drar mer, men är mer miljövänliga.

Jag försökte leta åt varudeklarationen på den europeiska dieseln, men det går jag fan bet på. ?:-/
Om jag hade hittat den, och fått studera den så hade jag kunnat svara mer på varför och hur...
På oljebolagens svenska hemsidor är det inget problem att få tag på, men på dom utländska verkar det helt omöjligt. Ska forska mer i detta och återkommer.
#279462
Japp. Det kan vara en affärsidé :wink: . Ang. att dom har så många olika kvaliteter utomlands så kan det vara så att dom har högbeskattad och lågbeskattad diesel i olika pumpar på samma mack. Och jag skulle verkligen vilja se varudeklarationen på V-Power-Diesel. :D

En liten varning också.
I vissa östeuropeiska länder är dieseln inte bra. Den innehåller mycket svavel och skadar katalysator och partikelfälla.
#279772
Glöm absolut inte att tanka fullt om ni är i Finland. Brännolja, pöpö, finns ofta på baksidan, den är nog helt oskattad med tanke på prisskillnaden mot den vanliga. Pöpö är röd och inte tillåten för finska medborgare, men svenskar gör inget olagligt om man kör på den...
/greenbay
#290649
eccy243 skrev:En liten varning också.
I vissa östeuropeiska länder är dieseln inte bra. Den innehåller mycket svavel och skadar katalysator och partikelfälla.
Japp, men det blir massor av extra hästar med den dieseln, nästan som att stoppa i en KCR box och dra upp på max...
#303182
Om man reser i Europa, vilken diesel skall man absolut undvika för att inte få skador på motor och avgassystem? Är alla dieselsorter i Västeuropa OK?
Användarvisningsbild
av Lilja
#303255
Har ju varit lite problem också med speciellt Preems diesel. Att rapstillsatserna gör att det bildas alger i tanken efter ett tag. Dvilket gör att bränsleledningar och filter etc då speciellt tankarmaturen blir igensatt.
Verkar dock som detta fenomenet börjar försvinna mer och mer. Inte haft inne någon bil på över ett halvår med det felet.
#303328
Lilja skrev:Har ju varit lite problem också med speciellt Preems diesel. Att rapstillsatserna gör att det bildas alger i tanken efter ett tag. Dvilket gör att bränsleledningar och filter etc då speciellt tankarmaturen blir igensatt.
Verkar dock som detta fenomenet börjar försvinna mer och mer. Inte haft inne någon bil på över ett halvår med det felet.
Oh fan..he he..."alger" :)

Tankar ju alltid upp VW bussen i Tyskland innan hemfärd & jag vete sjutton om jag inbillar mig men tycker att jag kommer lite längre på den dieseln än den svenska...men, som sagt...det kanske bara är inbillning.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]