Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#275542
Jo, yttertrappan + källartrappan är av betong och skulle behöva förseglas.
Det börjar nämligen vittra sönder på sina håll. Inget större angrepp ännu men det kan ju gå fort!
Det mest (färg)passande vore att behålla betongens färg då det hamonierar med tegelfasaden.

Då är frågan hur man bäst skyddar sin trapp mot nedträngande fukt??

*Trad. målning uteslutet = verkar mest orsaka olidlig halka på vintern samt efter några år så lossnar färgen i stora flagor ändå och arbetet behöver göras om.
*Frostbeständigt kakel går bort = har förstått att det ganska snart blir dax för renovering ånyo då alla fogarna utgör ny grund för vätan att tränga ner.
*Finns det någon sorts ofärgad/betongfärgad betongförsegling som kan strykas på?
*Ska man satsa på nytt ytskikt i sten ala http://www.duracoat.se eller liknande? Blir dock dyrt med 7-800:- kvadratmetern, tycker jag som behöver ha mtrl till båda trapporna.
*Annan stenbeläggning typ skifferplattor borde väl även det bli halt på vintern? Sen är frågan om skiffer kan fås så tunnt att dörrbladet fortfarande går fritt. Ganska dyrt med skiffer med, väl?

Kanske har någon här redan svaret på gåtan?!?

M V H
---> M10
#275559
Till att börja med så skall man aldrig salta på betong då håller den betydligt längre. Måla med silikatfärg borde fungera bra som skydd för framtiden.

/Thomas
#275629
Ooohh en trâd som jag verkligen behöver just nu.
Putsad trapp byggd av gamla lekablock hâller pâ att falla sönder hemma.
Frâga, vâgar man knacka bort all lös betong o slafsa pâ nytt, eller ska jag ta isär trappen o börja frân början?
Nästa bekymmer, hur vet man hur kalkhaltig putsen är pâ huset? Jag behöver reparera fasaden pâ nâga ställen o skulle vilja använda fiberförstärkt reparationsputs, men dâ stod det nâgot om att man behövde veta vilken sorts puts man har.
Huset är putsat ca 1946.
#276096
Finns ju ett medel som heter Sica(om jag inte missminner mig, Sica var nog företaget som tillverkade det vid närmre eftertanke, dom vet precis vad du menar om du går in på en större bygghandel och pratar med en säljare 30+) som man blandar i betongen när man gjuter som gör den vattentät, men om den skulle tåla saltet bättre eller har svårt med köldtemperaturer vet jag inte(har endast använt det vid gjutning i pannrum) och hur det går att göra när det börjat vittra sönder har jag svårt att säga, jag skulle nog ta en huggmejsel och en klubba och knacka loss allt löst för att sen(om inga arm. järn syns) borra fast några dubb och lägga ett nytt betongskikt ovanpå om inte stenbeklädnad är ett alternativ.
#276097
gundj:
Problem ett: Om lecablocken är okej och det bara är ytan som börjar vittra sönder skulle jag reparera, om det dock känns som trappen sjunger på sista versen och du reparerat den flera gånger senaste åren så skulle jag slänga iväg det åt *valfritt ord* och börja om från början. Oftast så går det dock att reparera det mesta utan problem vilket jag förespråkar dels för att det är mindre jobb dels för att det är billigare och mindre slöseri på resurser... Börja med att ta loss löst och slafsa på ny cement+ballast och se hur länge det håller.

Vad gäller huset så om det är putsat 1946 är det med stor sannolikhet en puts med hög kalkhalt, det lättaste är om du har en bit puts som lossnat och kan ta med det till bygghandeln, båda dom bygghandlar jag jobat på hade någon gammal räv som kunde se skillnad på putset bara genom att krossa det med nageln.

Annars är det mjukheten man kan känna skillnad på, ett kalkhaltigt puts skall vara betydligt mjukare men det kräver ju nästan jämförelseobjekt.. Så ta med en bit och gå in en vardag när alla gamla rävar jobbar :P Fiberförstärkt rep.puts inte säkert det gör jobbet bäst om det inte "samarbetar" med befintlig puts(fel puts kan om man har otur släppa i övergången till gamla putsen och då är jobbet ogjort om det inte är en hel vägg som ska putsas alltså :()

Ett par allmänna tips på ämnet vad gäller gjutning om det är mycket som ska gjutas
- Om du har tillgång till sand hemma är att det är betydligt billigare att blanda själv cement+ballast än att köpa färdig betong, är det småkvantiteter(så det inte går åt 25 kg cement) lönar det sig dock inte pga. cementen ofta blir förstörd när den står tills nästa gång.
- Ska du gjuta en trapp eller ett par plintar och kan vänta på betongen trots att gjutformen är klar kan du oftast få den väldigt billigt från en betongfirma som kör ut färdigblandad, så små kvantiteter tvättar dom ur bilarna när de varit på större byggen. Ring och säg hur mycket det handlar om och att du kan vänta på det tills de är i närheten och har det över så kan de flesta firmor titta in för resekostnaden och en symbolisk summa, väldigt bekvämt att slippa blanda och slafsa!
- "Gammal" betong behöver INTE vara lika med oanvändbar betong. Sista förbrukningsdag handlar mycket om att mängden cancerogena ämnen ökar ju längre betong lagras, om betongen lagras torrt och svalt(framförallt torrt) kan den användas lång tid efter sista förbrukningsdag(även om man ska vara försiktig med att andas in dammet som alltid)!
#276728
Cicaro skrev: - "Gammal" betong behöver INTE vara lika med oanvändbar betong. Sista förbrukningsdag handlar mycket om att mängden cancerogena ämnen ökar ju längre betong lagras, om betongen lagras torrt och svalt(framförallt torrt) kan den användas lång tid efter sista förbrukningsdag(även om man ska vara försiktig med att andas in dammet som alltid)!
Lite petitesser här...Betong är en blandning av Grus, Sten, Cement och Vatten, dvs den mer eller mindre flytande betongmassan. Den går verkligen inte att lagra nån längre tid (med tillsatt retarder pratar vi om några timmar) Sedan börjar den härda och övergår till den mer bekant hårda typen. Cement däremot, kan lagras torrt ganska så länge.

Något sådant fenomen som vattentät betong finns inte i dagsläget. Däremot finns det betong som är såpass tät att vi upplever den som vattentät då avdunstningen från ytan överstiger genomträngligheten. Kort sammanfattat gäller det att ju mer cement man har i i förhållande till vattenmängden, ju tätare blir betongen. I övrigt går det att spraya den härdade betongytan men en plastlösning så får man en ytbehandlad yta.

Salt är som ni sagt tidigare ett No-No på en betongkonstruktion. Kloridjonerna i saltet reagerar med och löser upp betongen, detta innebär även att rostangrepp på armeringen påskyndas, utfällningen av dessa bryter även ner betongen och påskyndar sprickbildning. Även här påverkar framförallt förhållandet mellan cement och vatten. För yttertrappor skulle jag även rekommendera att man har lufttillsättande medel i betongen för att skydda den mot sönderfrysning (luftporerna som bildas i betongen gör att vattnet får plats även när det fryser, is tar som bekant större plats än vatten). Att ta spillbetong som tvättats ur en betongbil hade jag aldrig rekommenderat. Dels är det väldigt ofta alldeles för stor sten i den betongen för att den skall vara bearbetningsbar, men framför allt har det tillsats för mycket vatten i samband med urspolningen vilket grovt har försämrat alla de egenskaper hos betongen man försöker få till vid en utomhuskonstruktion.

Rent generellt så är betongarbete utomhus något som lekmän inte ska hålla på med, inte om man vill ha långvarig hållbarhet. En normal hållbarhet på en betongkonstruktion som är professionellt tillverkad är 50 år sen kan det behövas reparationer. Att vi har betongkonstruktioner som har hållt mycket längre än så beror på att betong fortsätter att härda under väldigt lång tid, och de tidiga konstruktioner som finns har inte utsatts för den aggressiva miljö som råder i dagsläget.
Senast redigerad av 1 jhenrikj, redigerad totalt 0 gånger.
#282064
Japp, bra tips som är användbara; tack alla!

Ett tips jag fick var att spackla små"sår" i trappen med Husfix och sedan, trots allt, måla den i någon behaglig kulör. Det blir en ungefärlig totalkostnad på 1200:- och t.o.m. jag skulle klara det 8) .

Sen har jag hört från ungefär 1000 personer till att salt+betong aldrig går bra ihop.. Förmodligen därför som den börjat småvittra sönder.

---> M10
#282606
jag ligger ungefär med samma problem, jag fick tipset att prima och sedan spackla upp allt trasigt.
Sedan finns det 2 komp färg på färgbutiker som man kan lägga till ngn form av sand i som gör att ytan inte blir så halkig samt lite extra slittålig.
( har för mig att det används till bla garagegolv.)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]