Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samuelkullen
#274372
HEJ!

Det är en aukt. Volvoverkstad som läste felkoderna. Den jag tror det gäller lyder enl. följande:

"REM-DD10 LIN-kommunikation Kommunikationsfel"

Någon som blir klokare av detta?

MVH Samuel
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
#275243
samuelkullen skrev:HEJ!

Det är en aukt. Volvoverkstad som läste felkoderna. Den jag tror det gäller lyder enl. följande:

"REM-DD10 LIN-kommunikation Kommunikationsfel"

Någon som blir klokare av detta?

MVH Samuel
De får inte upp en kod på det viset. Det där ser ut som en kod som BSR:s PPC skulle visa.
När Volvo klickar på styrenheten (PAM) i VIDA för backsensorerna så får de fram alla meddelanden som har med det systemet att göra och då står det exakt vilken eller vilka sensorer som strular. Som t.ex. i mitt fall stod det att det var sensor fyra, den längst till höger som gav ett felmeddelande om för låg signal, troligen glapp eller fukt som genererar ett för högt motstånd i kretsen.

REM = Rear Electronic Module
PAM = Parking Assistance Module
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#275727
Jag gick in på Volvo idag för jag har samma fel på min bil. Svaret var att det brukar bli att de byter alla 4 givare + kablaget..... Billigt.... På en bil som är 4 år gammal..... Måste vara skitgrejer. "Detta händer ofta om du maskintvättar bilen". Saken är den att det har jag aldrig gjort... Nä, jag får nog forska vidare i detta.

Mvh Tomas
av samuelkullen
#280306
Jaha, nu har jag köpt en begagnad sensor (på JB bildemontering) och testat en efter en. Kopplade bort strömmen mellan varje och testade. Samma resultat.

Var på JB idag och fick testa en annan styrenhet, kopplade även där bort strömmen osv. Fortfarande samma resultat.

Fråga 1
Måste man släcka felkoderna innan det funkar? Borde inte vara så men man vet ju inte?

Fråga 2
Är det vanligt att kablarna havererar och ger det då i så fall detta resultat? Meddelandet om "serv. erfordas" kommer omedelbart när man slår på tändningen.

Fråga 3
Jag har läst någonstans att det skiljer lite på felkoder på årsmodeller, typ till -04 finns det en kod för varje sensor men inte på nyare bilar. Är inte hundra!

MVH SAMUEL
av svda
#846758
Mycket mer sannolikt att en eller ett par sensorer behöver bytas. Märkligt nog pajar de ofta i par, men här är en beskrivning:

I bagaget
- Ta bort luckan mot karosssidan t.v den som har handtag.
- När motorn varit avstängd minst 5 min, koppla ur minus på batteriet.
- Lossa kabeln som går från stötfångaren till kontrollboxen (PAM) för backvarnarna. Svart kontakt på min bil.

En mer komplett beskrivning för byte av sensor; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=460988
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]