Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#270869
Bil: 850 kombi -96, 2.5SE

Problem: ABS-lampan lyser på instrumentpanelen när man kör och det ska den göra för ABS fungerar ej (har provat, hjulen låser sig duktigt).

Är detta ngt som man kan fixa själv? Bör man göra det?

Något tips på hur man felsöker?


Thanx /Calle
#270941
OK. Har dock inte tillgång till att kunna kolla felkoder.
Ska kolla om man får underkänt med trasig ABS och lysande lampa på kontrollpanelen hos Bilprovningen för ABS ur funktion, annars kör jag nog utan ABS.
Eller så får det bli Volvoverkstad.....

Kanske värt att investera i en sån mackapär för felkoder. Funkar den på Biltema för 749kr på Volvo 850 måntro??
#270986
Trasig abs-givare/kuggkrans vid resp hjul, kabelbrott till desamma, trasiga lödningar lr komponenter i abs-styrenheten är möjliga felkällor.
Om tändnings låset glappar lite grand kan abs-lampan tändas, avhjälps med en ny bottenkontakt på tändningslåset, detta ger ingen felkod.
Testa att lirka lite med nyckeln o se om lampan släcks.
Även trasiga säkringar på abs-systemet tänder lampan.
#271078
Även om du inte kan läsa ut några felkoder så kan du iaf börja med att mäta givarna. Det är nog det vanligaste problemet.
Lossa kontaktstycket på styrenheten. Tryck in en spärr och fäll upp kåpan över kontakten försiktigt samtidigt som du vickar lite så kontakten lossar. Kåpan går gärna sönder annars...
Sen mäter du här:
Bild
Bild
#271143
Shit pommes frites. Ni är ju übergrymma:)
Jag har en multimeter så att mäta där du beskrivit är inga problem. Ska jag mäta att det är kontakt eller ska motorn vara igång och det ska vara en viss spänning eller??? Fattar inte riktigt vad jag ska mäta och hur. Att mäta mellan 2-10 är alltså vänster bak?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]