Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Udenius
#267339
Hej
Jag håller på att renovera upp mitt släp 4P från 1993. Jag behöver nya bromsbackar till två axlar typ 200*50 Knott, PLU: 7340005500017, ECE R90: E11 90R-01706/5494.

Någon som har tips på var man kan hitta backar? Pirat är okey om priset är rätt. Tiab vill ha 2500 kr för komplett sats för fyra hjul vilket jag tycker är lite saftigt.

Här finns ju många mekare så jag slänger ut frågan.

Tack på förhand!
av Udenius
#267372
Hmm, så vitt jag kan se finns bara tillbehör till lastbilssläp. Min släpvagn är för personbil med 50 mm kula, totalvikt 1700 kg

// A
Användarvisningsbild
av Sparkz
#267445
På jobbet beställer vi från http://www.transport-trading.se/ , men det går nog inte som privatperson. Men vilken bilverkstad som helst kan säkert lösa det åt dig. Annars tror jag Mekonomen har lite sånt. Det du behöver är TSV-nr som står på skylten på draget, oftast tre siffror med TSV eller bara T framför.
av Udenius
#267532
Tack för svaren.

Jag har kollat på valleryd.se nu, tack för tipset. Priset dock nära exakt det samma som hus tiab. Hur som helst, återfinner inga TSV-nummer eller motsvarande vare sig på skylten eller på sköldarna på bromsarna. Enbart de uppgifter jag inledningsvis skrev i denna tråd.

Hos Bergströms i Avesta kan man få lämna in de gamla bromsbackarna och köpa nya för 160 kr/bromsback (tror jag det var). Det blir halva priset det!
Nu har jag ju 32 mil att åka ToR men då får man passa på att göra något mer på en gång. Märkligt att inte andra släpvagnsåterförsäljare kan erbjuda samma deal ...

// A
av Udenius
#267533
Just, angående T och TSV-nummer. PÅ min husvagn har jag TSV-nummer på skylten men det finns tydligen alltid på ett ALKO-släp som husvagnen är byggd på. Enligt återförsäljare jag pratat med så har KNOTT (som mitt släp har) egna nummerserier därav saknas T och TSV-nummer. Vagnen är dessutom för gammal för de nya EU koderna.

En riktig röra det där, på biltema hittar jag inga nuffror som stämmer.

// A

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]