Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skyboy83
#265623
Hej.

Nur har man lykats paja torkararmen bak. Skulle byta bladet ibak (det som säljs med en bit
av "torkararmen") klart att man pajade plastfästerna på armen som sitter fast på
bakluckan. Någon som vet om man behöver byta hela armen och hur gör man i sådant fall?
Tacksam för svar.

MvH
Micke J
klantarslet.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
#265642
På min V70-04 sitter armen bara med en mutter under plastkåpan. Lossa den och dra loss armen. Borde inte vara några problem att få tag i en "ny" på skroten.
Användarvisningsbild
av isak
#266385
hej
inga probl att få bort! lossa muttern något varv gärna 2 polygriptänger kläm mellan muttern och armen funkar alltid.
isak
Användarvisningsbild
av camaro69
#266758
Men stopp nu för h-e.

Om man använder avdragare, eller 2 polygriper enligt isaks metod, på 07:ans torkararm bak så har man sönder spolningen. Lossa muttern. Knacka med en hammare på armen vid axeln och ta tag i torkarmen. Då brukar den lossna så fint.

@skyboy83, dessvärre måste du köpa ny torkarm, eftersom fästena gått av. Du kan få dit bladet utan byte men då kommer det att sladdra.
av Vlovo
#1120762
Alltså, längden på torkararmen vinner över splinesen, med lite lagom rörelse så lossnar torkararmen, använd absolut INTE polygrip eller avdragare.
Samma på -09 som på alla andra.
Det handlar om känsla och tålamod och i vissa fall krypolja.
av MickeM
#1120838
2ägaren skrev:Jag lossade mutter lite, sen hylsa på den över sprutmunstycket, sedan 2arms avdragare. Det enda som fungerade.
Ungefär som jag gjorde.
Fast jag hade en mutter till, utanpå muttern til axeln, för att inte avdragaren skulle skada spolarröret i axeln.
Drog sen avdragaren lätt, och en försiktig knack, och den var loss.
Med en lagom hylsa, kan nog tom spolmunstycket sitta kvar.
Mitt munstycke var ju givetvis sönder, troligen samtidigt med plasten, så den spolade på bilen bakom...
Hade dock ett munstycke till en Passat jag hade förr liggande, som passade. Helt otroligt.

Axelmuttern skall ha full gänga, om man skall pressa mot den. Lossa bara nån mm.
Annars kan man kvadda gängen.
Dra och knacka förståndigt!

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]