Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ovlovski
#263528
Jag har problem med min V40 2.0T -98. Det är nånting som ligger och drar tjuvström och laddar ur batteriet. Har två ev felkällor, antingen stereon eller centrallåset i höger bakdörr. Nu till det riktiga problemet. Jag kommer inte in i bilen nu när batteriet är urladdat.

Iom batteriet är stendött går inte centrallåset, sen har nog dörrlåset på passagerarsidan pajjat för händer inget när jag vrider om nyckeln där. När jag ska försöka öppna bagageluckan så får jag inte ens i nyckeln där. Är det en annan nyckel för bara bagaget ??

I vilket fall så behöver jag ha nåt bra tips på hur jag ska komma in i bilen
av Ovlovski
#263602
uffe_hudik skrev:Dörrlåset på förarsidan då.. provat ?
Ajjemän..det händer inget där..men antar den bara går på centrallåset...
av juste
#263656
Om man har nyckelhål så kan man väl alltid öppna med nyckel. Då är det väl bara mekanik som gäller. Iallafall i aktuell dörr. Om nu inte mekaniken/låsen har kärvat pga att man alltid öppnar med fjärrkontrollen.
av FlickvännensV40
#264014
Ovlovski skrev:När jag ska försöka öppna bagageluckan så får jag inte ens i nyckeln där. Är det en annan nyckel för bara bagaget ??
Det bör väl inte vara en annan nyckel till bagaget - det e det iaf inte på min v40. Men det kan ha blivit som det blev för farsan min. Efter ett antal års körning och utan användning av bagageluckelåset så samlas där så mkt skit i låset så det går inte ens att få in nyckeln. Spec nu på vintern med all salt o skit som man får på bakluckan på en kombi.



Kan du inte böja till en svetstråd eller liknande och lirka ner mellan rutan o listen och försöka få fatt i låsmekanismen nere i dörren o öppna den vägen?!
Användarvisningsbild
av Fisch
#264083
Smörj upp samtliga lås ordentligt och låt stå ett litet tag, prova sen igen. Givetvis ska det fungera att öppna dörrarna mekaniskt med hjälp av nyckel! När du väl får upp bilen så plocka ner låskolvarna och smörj dem ordentligt med fett, för att förebygga framtida problem.
av JE Jr
#369474
Hej!

Hur löste ni det?

Jag har exakt samma problem på min bil, men jag har själv tagit av batteripolen... :-(O) får inte in nyckeln i bagagelåset, förardörrens lås händer inget med när man vrider och passagerardörrens låsknopp rör sig lite, lite när man vrider men inte tillräckligt för att låset ska öppnas.

Har också försökt att få på minuskabeln på batteriet underifrån bilen, men kommer inte åt. Om någon hade en under huven bild på en T4-98 (om det skiljer mellan motorer/år) så hade det varit kanon så kanske jag kan se vart jag ska försöka lirka.
av metalHJ
#369747
Je Jr, Varför inte försöka sätta på minuspolen via motorutrymmets ovansida? Finns säkert en bra förklaring till varför det inte går, men kunde inte motstå att nämna det :lol:

Som Fisch skrev ovan, smörj upp låskolvarna rikligt med låsolja. Hellst på sprayburk så det tränger in ordentligt. När du sedan fått låset att fungera, kan du gå på med någon mera tjockflytande historia. Misslyckas detta, och du inte besitter biltjuvstalanger återstår väl bara en ruta? Att försöka hitta mekanismen med hjälp av ståltråd imellan list och ruta tror jag inte riktigt på, inte på en så pass my bil! Jag vågar väl iaf. hoppats på att Volvo hittat en lösning för att skydda sig mot den typen av inbrott.
av metalHJ
#369757
Det jag personligen märkt på min V40 -01 är att låsen tycks aktivera någon form av mekanisk låsning när man låser med hjälp av dosan. När man larmat/fjärrlåst bilen, knäpper det till i låsen ca. 30 sekunder efter. Precis som någon form av hasp, som förhindrar att kunna öppna med hjälp av yttre våld. För när jag skulle kontrollera så larmet fungerade som det ska, låste jag bilen med dosan, väntade dessa 30 sek. tills efter knäppet och försökte sedan låsa upp med nyckel vilket var VÄLDIGT besvärligt. Låser jag med bara nyckel (Inte fjärrlåsa alltså) för att sedan öppna igen med nyckel går det mycket lättare.

Men jag fick tillslut upp dörren med hjälp av nyckeln, och larmet gick direkt så det fungerade ju som det skulle. Men det som hände var att låsknoppen på insidan fastnade i sitt nedersta läge trots att låst upp dörren. Så jag fick gripa tag runt knoppen med en tång för att mekaniskt dra upp den till sitt egentliga läge.

Det jag konstaterat av detta var att det skiljer mellan fjärrlåsning och mekanisk låsning, och varför det gör det blir jag inte riktigt klok på!? På äldre bilar med bara centrallås, är det ju inget bökigt att öppna med nyckel. Varför är det med en bil som har fjärrlås? Om man underhåller kolvarna med olja, bör det ju gå lika smidigt att öppna med nyckel...
Användarvisningsbild
av Severin
#369782
Det som händer efter 30s är att BLL (Blockerat låsläge) går in som förhindrar att dörrarna kan öppnas innifrån och det aktiveras med larmet
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]