Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#260751
emwtur skrev:
sparris skrev:B230FK har bara en soppapump som sitter i tanken, filtret däremot sitter under förarstolen!
Jag kanske har fel - men jag trodde det bara var Regina som hade en pump, och att Regina inte fanns på några turbo modeller, Härav ; om turbo ->två pumpar.

men jag kan mycket väl dra för enkla slutsatser- och som du skriver, är relät troligaste orsaken.

/emwtur
Kryper till korset och erkänner mig överbevisad vad gäller antal pumpar, jag utgick från min egen 97:a :oops:

Besserwisserns värsta insikt är att bli genomskådad........

Hoppas jag är förlåten och välkommen tillbaka :lol:

(jag som trodde alla volvo från 97 var gröna)
#260771
Hakon skrev:Okej! men menar du den för Turbo eller vilken av dom?.
Jag menar - att jag inte har en aning om vilken pump du skall ha :???:
dessutom - så skall du först kolla att det verkligen ÄR pumpen som är trasig.

1 - kolla att pumpen får matningsspänning. Det kan vara lite lurigt att veta eftersom pumparna inte går om inte motorn snurrar- tror det finns en del andra trådar här i forumet om detta . annars kan man ju koppla 12 volt direkt på pumpen och se om den snurrar/låter.

2 - har du bara mer än halv tank så skall bilen åtminstone starta, även om tankpumpen lagt av.
- du har inte haft problem med taskig gång på bilen när du haft lite bensin i tanken ? - det kan vara en indikation på att tank pumpen inte fungerar - då får huvudpumpen jobba dubbelt istället - och då kan den lägga av efter ett tag.
du skrev att du inte haft bilen så länge...

Mitt första råd är nog att söka igenom detta forum efter trådar om bensinpump och kolla;
om tankpumpen går
om huvudpumpen går
det finns minst lika många elektiska orsaker till bensinbrist som mekaniska.
Slutligen;
Biltemas grejor är säkert ok; bara man får rätt grejor- har du nära dit så ta med den trasiga pumpen och kolla att du får rätt med dig hem.

/emwtur
#260867
Vi har nu konstaterat att det bara finns 1 bensinpump, Vi har kollat när vi försöker starta bilen och trycket är inte så mycket att hänga i granen, det droppar lite. Så blir nog att byta pumpen i bak!. Jag har förövrigt en -95. Hur kollar man felkoder?, hittar inte den där dosen i motorutrymmet.

Mvh//Robin.
#260873
strax bakom batteriet blir det väl - högt upp.
Kolla i instruktionen i översta tråden i forumet så ser du vad du letar efter ..
Lyssna i tanklocket om pumpen går !!!!

/emwtur
#260927
hej!. vi har idag tagit bort pumpen vilket jävla skit jobb hehe :). Vi testa med direkt 12v och den funkar. det visar sig att någonstans på vägen finns ett kabel brott, vi drar nya kablar hela vägen imorgon. Hoppas detta löserproblemet!.

Mvh//Robin.
#261180
Det är så att vi fått bilen att starta, men man stänger av och detl lägger av, Man slår på pumpen och den startar. Får köpa en ny bensinpump, Vad ska jag ha för pump?, vill inte, tyvärr är ju Volvo orginal lite dyrt men har kvalitet. Någon som har erfarenhet av micro?
BRÄNSLEPUMP
P-72186 OSPECIFICERAD
I TANK
Mvh//Robin.
#261191
Fattar inte riktigt hur du menar ?
pumpen funkar om du kör 12volt på den ?
varför vill du byta pump?

eller vänta
"slår på pumpen" - du menar BANKAR på pumpen ?

ok :-}

då kanske det är dags för en ny pump !
Skulle nog hellre köpa en "Biltema, för Volvo" än en "Micro ospecad"
det är jobbigt att få i fyrkantiga bultar i runda hål ...

/emwtur
#261200
Hej!. Jo det jag menar är att, jag måste slå på pumpen för att bilen ska starta igen. Så är på jakt efter en ny pump till tanken, va på biltema idag, och dom sa att dom inte hade pumpen, konstigt nog.
#261204
Dra till nåt Boschcenter eller Autoexperten/Mekonomen (kolla priset på webben först) så ser du om det är dyrt eller inte.
Kolla annars annonser här eller på TPC / 740forumet Blocket etc.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]