Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ozzman
#259995
Hejsan,

Nej, medelförbrukningen nollställer jag endast i samband med att jag tankar.

Håller med - det är märkligt! :D Den ska dock in på måndag för en fix.
av jhenrikj
#261169
Hur har det gått? När jag tankade min 2,5FT i fredags stod det "--- till tom tank", och inklusive toppfyllning fick jag i 63 liter. Med andra ord, tanken påstår att den är tom samtidigt som tanklampan egentligen ska börja lysa....
av ozzman
#261210
Hejsan Henrik,

Den ska in på bilverkstan på tidag. De kommer troligtvis byta givare (tror jag). I övrigt så hade jag samma problem senast när jag tankade. Lampan började lysa och jag körde ca 2 mil och sedan stannade jag till för att tanka. Fick då i knappt 57 liter. Jag får se nu efter "fixen" om det hjälper eller inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#261330
XC90_Executive skrev:
ozzman skrev:Färddatorn visade att jag hade 70 km kvar att köra och jag fick i 56,8 liter.

Vad visade medelförbrukinngen i färddatorn?


Jag tankade S80in (iofsig V8) igår. Den visade att det var 130km till tom tank, medelförbrukningen stod på 15,7l/100km och jag fick i 49,20 liter.

1,57 x 13 = 20,41

20,41 + 49,20 = 69,61

Men t.ex förra gången när jag skulle "ut och köra i Sverige" så stod medelförbrukningen på typ 19,2l/100km och den visade att det gick att köra typ 320km till tom tank. Trots det kunde jag köra 37mil och fortfarande ha bra med soppa kvar. Bara för att medelförbrukningen hade sänkts till ca 1 l/mil. Givetvis ändrade sig "km till tom tank" också. Har för mig att den stod på 240km till tom tank när jag kom hem. :)
Du kan inte jämföra så rakt av.

På V70N tex så är medelförbrukningen som visas i färddatorn uträknad sedan sist du nollställde.

Den "medelförbrukning" som används för att räkna ut "Mil till tom tank" är däremot uträknad på de sista ca 3 milen.

Antar att det är liknade algoritm på era bilar också.
av ozzman
#262087
Hejsan,

Tankarm byttes ut men skiten fungerar fortfarande inte. Lampan började lysa strax efter att jag plocka ut bilen från Bilia. Från det att lampan började lysa körde jag ca 13 mil. Till slut visade färddatorn "--- kvar att köra". Alltså, tänkte jag då "nu är tanken i princip tom". Jag stannade till och tankade (toppfyllde) och gissa vad? Jag fick endast i 61,7 liter!!! Jag blir tokig på möget. Är det ngn annan med en D5 (S80 - 08) som kan berätta hur det ser ut för de? Är tankvolymen verkligen 70 l?

Ngt är jäkligt fel här!!!
av riha
#263717
Man behöver INTE toppfylla (alltå fylla på ytterligare efter att handtaget klickat en gång) för att nå upp till 70 liter.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#263720
Jag ska köra S80in så tom jag kan så ska vi se vad pumpen visar! :wink: Måste hålla mig nära macken när lampan lyser bara för det räcker nog med en kickdown för att V8an ska surpla i sig vad som finns kvar då! (D)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#267335
Så, nu har jag kört tills bränslelampan började lysa! Då stog det "40 km till tom tank". Fick i 61.03 liter tills det "klickade". Medelförbrukningen visade 20,7l/100km så det stämmer bra!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#267393
2 liter/mil :shock: 8) Kan en Volvo dra så mycket? :roll: Det viktiga är inte bränsleförbrukningen, det viktiga är att avgaserna som kommer ut är rena, tänk på dom som kör utan katalysatorer och gamla slitna motorer som drar en massa olja, samtidigt som de kör skattebefriat :roll: De är dessa man borde straffskatta

/Kalle

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]