Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
#257858
Jag har kört både diesel och bensin. Jag brukar ignorera lampan och istället köra till det blir "- - - till tom tank".
På D5:an jag hade tidigare var det nog lite riskabelt, för ibland fick jag i 70 liter när strecken kom, på nuvarande bensinare brukar det inte gå i mer än 66-67 liter. Jag tror det i och för sig kan bero på att man kommer lite längre på en liter diesel jämfört med en liter bensin.
av ozzman
#258380
Hejsan boys,

Bilen lämnades in igår och fick tillbaks den samma dag. Det enda som gjordes var att de uppdatera mjukvaran. Om det nu hjälper eller inte återstår att se. Med tanke på mina körsträckor så bör bränslet ta slut i mitten på nästa vecka.

Jag återkommer med besked om det är fixat eller ej.
av ozzman
#259653
Hejsan igen,

Uppdateringen av mjukvaran hjälpte inte. Reservlampan började lysa, jag körde ca 3 mil och sedan stannade jag för att tanka. Fick då i knappt 57 liter vilket gjorde en ursinnig. Ringde verkstan, fick en tid nästa vecka och nu ska de in och byta ut saker i tanken.

Funkar det inte efter det här, då vette fan vad jag gör.
av jhenrikj
#259662
Har börjat förlika mig med min.....orkar helt enkelt inte göra något åt det, det är ju bara att konstatera att jag utan problem kan köra tills det är 0 kvar till tom tank utan att behöva vara orolig. Om den börjar varna när det är dryga 10 liter kvar så får den väl gör det då.....
Användarvisningsbild
av len
#259683
Lampan ska väl tändas när det är 80 km kvar. Och detta efter bränsleförbrukningen. Så har man kört kallstarter och korta sträckor, tänds den tidigare, Tror inte det är en mekanisk givare? Sedan är det mer intressant hur många km du har kvar i färddatorn? Säger den 150 km och du har 12-20 liter kvar, så stämmer allt. Fast säger den 40 km och du får in 17 liter, är det något vaj. :)
av ozzman
#259697
Hej JE Jr,

Om du syftar på att topfylla, vänta ett par minuter och sedan tanka igen så - nej. Jag har inte testat.

Färddatorn visade att jag hade 70 km kvar att köra och jag fick i 56,8 liter.
#259725
ozzman skrev:Färddatorn visade att jag hade 70 km kvar att köra och jag fick i 56,8 liter.

Vad visade medelförbrukinngen i färddatorn?


Jag tankade S80in (iofsig V8) igår. Den visade att det var 130km till tom tank, medelförbrukningen stod på 15,7l/100km och jag fick i 49,20 liter.

1,57 x 13 = 20,41

20,41 + 49,20 = 69,61

Men t.ex förra gången när jag skulle "ut och köra i Sverige" så stod medelförbrukningen på typ 19,2l/100km och den visade att det gick att köra typ 320km till tom tank. Trots det kunde jag köra 37mil och fortfarande ha bra med soppa kvar. Bara för att medelförbrukningen hade sänkts till ca 1 l/mil. Givetvis ändrade sig "km till tom tank" också. Har för mig att den stod på 240km till tom tank när jag kom hem. :)
Senast redigerad av 2 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gång.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]