Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Friberg
#255336
evosex skrev:Stor service: Olja, Kylvätska, bromsvätska, luftfilter, bränslefilter, pollenfilter, generatorrem, torkarblad, stift m.m kostar 3550:- på Solna Bilteknik. Då ingår även en biltvätt för 200:- :)
HM ! Om man räknar ihop det där räcker det inte ens till delar med hyfsad kvalie (hoppas iofs att oljefilter ingick)
av mattiash
#255391
13000 mil........... servade bilen på egen hand, klarar du inte av att serva själv så kan du köpa boken
Hynes Gör det själv handboken.
Många bra tipps med i boken

pollenfilter är gömd bakom hands facket

ska anlita byte av kamrem snart men det blir av en verkstad inte på volvo de är för dyr.
Användarvisningsbild
av CarMan
#255431
Degnell skrev:Jag har hört talas om någon ofantligt dyr service på över 10.000 svenska riksdaler. Vid vilket miltal kan man tänkas drabbas av den?

jag tror inte ens den dyraste verkstan kommer upp i 10 000:- den 16000mila som är den dyraste.
När det gäller priser så kan det utan vidare skilja 3000:- mellan en volvohandlare o en annan !
Användarvisningsbild
av CarMan
#255453
evosex skrev:Stor service: Olja, Kylvätska, bromsvätska, luftfilter, bränslefilter, pollenfilter, generatorrem, torkarblad, stift m.m kostar 3550:- på Solna Bilteknik. Då ingår även en biltvätt för 200:- :)

den verkstan skulle jag inte våga lämna min bil till, om nu ditt pris stämmer!

det måste ju vara en kille som jobbar med bilen o sen tvättar den, för hoppnings vis får han betalt !
säg att dom är snabba o gör detta på 2 timmar. kilen är underbetald o får bara 100:-/ timme. med sosiala avgifter så kostar det förataget 200:-
sen så ska man ha en slant över till lokal hyra tvätt av kläder, avbetalning på verkstadsutrurtning så som lyft, handverktyg, bromsluftningsvektyg, avtapnings utrustning för olja, avteppningsutrustning för olja, luftkompressor, förbrukningsmatrial i form av spray av olika slag, tvätmedel o svamper till tvätthallen.
el & vaten samt uppvärmning till lokalen.
kostnad för att bli av med farligt avfall, kostnad för att bli av med vanligt avfall kostnad för att slamsuga tvätthall
sen så ska en kille på lagret ha lön ockås, o kanske en kundmotagare
pengar till försäkrinar, pengar till investerignar, pengar till reklamationer
vad kan allt detta kosta / timme ??? säg 500:- altså 1000:- på dessa 2 timmar

ja just det, bilen i fråga kanske ska ha olja 5,8 liter billig olja 200/litern = 1200:-
olje filter & oljepluggspackning 100:-
bromsvätska 150:-
tändstift 400:-
cupefilet (det med aktivt kol, som en 04:a har) 400:-
bränslefilter 250:-
luftfilter 250:-
hjälpagrigat rem 400:-
torkarblad 300:-

alla priser är gissningar av vad billiga delar hoss nån levrantör av pirat delar kan kosta.
Men jag kom upp till 4650:-
av mattiash
#255686
Här i umeå tar de 500 kr timmen för att utföra ett jobb sedan kostar materialet utöver det, är bästa att serva bilen på egen hand efter 10 000 mil sedan får man anlita bilverkstad för svårare saker mm :roll:

Luftfilter 99 kr
Bränslefilter 149 kr
Oliefilter 54:90 kr
Kupéfilter 109 kr
Bromsbelägg fram 219 kr
Bromsbelägg bak 259 kr
Ultrablade Torkarblad Passagerarsida 119 kr
Ultrablade Torkarblad förarsida 119 kr
Torkarbladsats strålkastare 29:90 1 st
Tändstift 4 pack 59:50

dom här tillbehören är tusan lätt att montera på egen hand, så du sparar pengar

sök reservdelar på alla ställen det lönar sej och en verkastad som ska montera kan inte neka dej att montera det du har köpt, känner 4 st killar som jobbar på verkstdaden de köper från Mekonomen då de inte har delar.
sedan tar de mera betalt för reservdelen som on den var orginal.

detta är köpt på Biltema
oljan köper jag på annat ställe har kontakter, köper ett fat så har jag så det räcker länge

http://www.biltema.se/index.asp
Användarvisningsbild
av CarMan
#255713
vist är det enkelt att byta delar, men det är ju bara 10% av servicen, allt annat då?
sen tror jag inte du kan köpa et kolfilter för 100:-
4 tändstift till en 5 cylindrig bil?

jag tror du har kollat fel på det mästa...
Användarvisningsbild
av Severin
#255716
CarMan skrev:vist är det enkelt att byta delar, men det är ju bara 10% av servicen, allt annat då?
Mycke möjligt, jag ska in med min på 11000 mila service och dom skulle då ha 3400 men jag tar bort alla kontrollpunkter och kommer då ner på 2100 för olja,filter och stift.
Känner en kille som har jobbat på den volvo verkstan så han vet vad som försegår innanför dom väggarna, dom tar betalt för kontrollpunkterna men i regel så skiter dom i att kontrollera alla punkter och nå sånt tänkter iaf jag inte lägga pengar på
Användarvisningsbild
av CarMan
#255723
i regel så skiter dom i att kolla, ok det lät ju som en seriös verksta...
Användarvisningsbild
av CarMan
#255725
jag som jobbar med bilar kan ju tala om att punkterna är "riktlinjer" dessa saker ska kollas, detta för att bilen ska går helt problemfirtt, inge extra besök imellan servicarna.

i själva verket så kollar man många många mer saker än själva service pumkterna (man ser saker helt omedvetet)
av mattiash
#255828
Jag har gort egna kontroller som att lägga lite nagel lacks färg på kanten på filtret och ett litet x på sidan på filtret, när jag fick bilen för servicen så hissade jag upp bilen och kollade.
Filtret var bara upp polerat, varpå jag på pekade service firman, de nekade när jag sa till att de skulle hissa upp bilen och visa, sa jag att det ska finnas ett X på sidan på filtret.

Arbets ledaren på service avdelningen blev tyst och sa du kan få en låne bil, vi fixar det här.

man kan börja undra om man ska lita på verkstäderna
servar man själv vet man ju vad man har gort, klart den där stämpeln i boken får man ju inte då men bilen är en volvo 2,4 turtbo -02:a så den lär ju inte vara värd något efter 5 år till men ändå, man lämnar man in en bil på service ska de ju åtgärda alla sevice pungterna

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]