Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#250952
Hej,

Går i tankarna på att köpa en S60 2.5T 05 eller 06 och hittar många ex som har automatisk nivåreglering.
Är det samma sak som Four-C eller är det jag som missuppfattat?

Jag har genom detta forum lyckats ta reda på att fr.o.m. MY05 har det gått att få 4C till andra motorer än S60R. Däremot har jag bara hittat 4C på just S60R och T5:or och inte på någon 2.5T, däremot som sagt många med nivåreglering.

Hoppas att nån som vet har lust att förklara!
#250955
Four-C är aktivt chassi där stötdämparna känner av bilens läge ca 500 gånger i sekunden. Om inte jag är helt ute och cyklar så är det bara comfort- och sport-läge man kan välja på om man t.ex har en S60 T5 med Four-C. På S60 R awd (och nyare Volvomodeller) så kan man välja på Comfort, Sport och Advanced. Har själv Four-C på S80in (V8) och det är verkligen ett underbart system! :-)-)

Automatisk nivåreglering gör att bilen håller samma nivå höjdmässigt även om den är lastad etc.
#250959
tack för snabbt svar. Jag misstänkte att det inte var samma sak, men jag kunde för den sakens skull inte komma fram till vad nivåreglering innebar. Känns inte direkt som en nödvändig funktion i en S60 med tanke på bristen på bagageutrymme. Finns väl däremot en poäng i en V70.

Av vad jag läst om det så verkar det som att det är Advanced-läget som är grejen och då blir det nog inte att leta efter en 4C eftersom R:en är utesluten.
#250967
forensick skrev:Av vad jag läst om det så verkar det som att det är Advanced-läget som är grejen och då blir det nog inte att leta efter en 4C eftersom R:en är utesluten.
Four-C är så mycket mer än bara Advanced kan jag säga. Det är en väldigt stor skillnad mot en utan Four-C.
#250974
Om du tänkt dra släp eller husvagn så är nivåreglering riktigt fint. Även om du lastar bagaget fullt och det sitter två vuxna i baksätet så lär du märka stor skillnad om du har nivåreglering. Men givetvis så är Four-C riktigt härligt att ha med. Borde man inte kunna säga att man automatiskt får nivåregl. med Four-C eftersom den känner av och justerar?? Hittar du ingen med Four-C tycker jag absolut du ska satsa på en med nivåregl.
#251049
Värt att ha i åtanke när du letar bil är också att nivåreglering, i motsats till Four-C, utan större problem går att eftermontera. Min V70 hade det inte när jag köpte den men det var det första jag stoppade in. Hittade en nivåregleringssats på Jönköpings bildemo för knappt 5000 kr. Kostade ytterligare ett par tusen att få den monterad.
#251620
RoadKiller skrev:Om du tänkt dra släp eller husvagn så är nivåreglering riktigt fint. Även om du lastar bagaget fullt och det sitter två vuxna i baksätet så lär du märka stor skillnad om du har nivåreglering. Men givetvis så är Four-C riktigt härligt att ha med. Borde man inte kunna säga att man automatiskt får nivåregl. med Four-C eftersom den känner av och justerar?? Hittar du ingen med Four-C tycker jag absolut du ska satsa på en med nivåregl.
Nej, det kommer varken bli släp eller husvagnsdragande. Däremot så finns nivåreglering på alla de S60 jag hittat som har utrustningsnivån jag vill ha.. Man kanske kommer uppskatta det vad det lider.

Tack för fin feedback!
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]