Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#247391
Sparkz skrev:Tvärt om, sätt plus på jordkabeln skulle jag säga...
Är du verkligen säker? Rent teoretiskt funkar detta inte...
För att få funktionen att sido-lamporna lyser konstant (normalt), men blinka med blinkersrelät (då detta är aktivt)...skulle jag istället koppla ett relä som styrs av blinkersrelät!
#247401
Jocke S. skrev:
Sparkz skrev:Tvärt om, sätt plus på jordkabeln skulle jag säga...
Är du verkligen säker? Rent teoretiskt funkar detta inte...
För att få funktionen att sido-lamporna lyser konstant (normalt), men blinka med blinkersrelät (då detta är aktivt)...skulle jag istället koppla ett relä som styrs av blinkersrelät!
Han har rätt.

Om man bryter jorden till sidoblinkersen och istället kopplar in ström där så kommer sidoblinkersen att lysa. Detta fungerar genom att strömmen går genom sidoblinkerslampan och vidare ute genom fram- och bakblinkersen för att till slut nå sitt mål, jord. Men varför lyser inte blinkersarna fram och bak då? Jo, för att en glödlampa som inte lyser har mycket låg resistans (motstånd) jämfört med om den lyser. Dessutom är fram- och bakblinkersarna parallellkopplade, vilket innebär att strömmen har två i stort sett fria vägar till jord när den har passerat sidoblinkersen.

När man sedan blinkar får sidoblinkersen + på båda sidor om sig, och då flyter ingen ström genom lampan, vilket innebär att den slocknar. Sidoblinkersen kommer alltså släckas varje gång de andra blinkerslamporna tänds. Detta kallr man för bussblinkeffekten
#247404
sewe skrev:
Jocke S. skrev:
Sparkz skrev:Tvärt om, sätt plus på jordkabeln skulle jag säga...
Är du verkligen säker? Rent teoretiskt funkar detta inte...
För att få funktionen att sido-lamporna lyser konstant (normalt), men blinka med blinkersrelät (då detta är aktivt)...skulle jag istället koppla ett relä som styrs av blinkersrelät!
Han har rätt.

Om man bryter jorden till sidoblinkersen och istället kopplar in ström där så kommer sidoblinkersen att lysa. Detta fungerar genom att strömmen går genom sidoblinkerslampan och vidare ute genom fram- och bakblinkersen för att till slut nå sitt mål, jord. Men varför lyser inte blinkersarna fram och bak då? Jo, för att en glödlampa som inte lyser har mycket låg resistans (motstånd) jämfört med om den lyser. Dessutom är fram- och bakblinkersarna parallellkopplade, vilket innebär att strömmen har två i stort sett fria vägar till jord när den har passerat sidoblinkersen.

När man sedan blinkar får sidoblinkersen + på båda sidor om sig, och då flyter ingen ström genom lampan, vilket innebär att den slocknar. Sidoblinkersen kommer alltså släckas varje gång de andra blinkerslamporna tänds. Detta kallr man för bussblinkeffekten
Låter rimligt! Tänkte väl det... Dr. Sparkz har aldrig haft fel (vad jag vet) tidigare...
#247413
Så man måste lägga relä osv för att sidoblinkers ska lysa när tändningen är på? går det inte att göra nån snabb koppling bara så den lyser konstant när tändningen är på? Kan ingen förklara hur man enklast kopplar så sidoblinkersen lyser?
#247425
Raggo skrev:Så man måste lägga relä osv för att sidoblinkers ska lysa när tändningen är på? går det inte att göra nån snabb koppling bara så den lyser konstant när tändningen är på? Kan ingen förklara hur man enklast kopplar så sidoblinkersen lyser?
Den lyser med tändningen påslagen genom att göra som det är skrivet tidigare, du behöver inget relä
#247463
Raggo skrev:Så man måste lägga relä osv för att sidoblinkers ska lysa när tändningen är på? går det inte att göra nån snabb koppling bara så den lyser konstant när tändningen är på? Kan ingen förklara hur man enklast kopplar så sidoblinkersen lyser?
som sagt :
koppla loss jordkabeln till sidoblinkersen - dra den till lämplig kabel som har spänning när tändningen eller parkeringsljuset är på.

done !

eventuella konsekvenser om du satt i diodlampor eller hur glödtrådsvakten kommer att fungera
- är en annan fråga!
/emwtur
#247537
Raggo skrev:Vars exakt kommer kablarna in i bilen från sidoblinkersen, har letat som ett jehu hela kvällen??...... :shock:
När jag gjorde det på den 740 jag hade förr:

Tog ståltråd som jag tejpade på en kabel och stack in den i blinkershålet och tog fram kabeln i nån öppning där fram (kommer inte riktigt ihåg, det va över 7 år sen jag gjorde det) och sen kopplade jag in kabeln på p-ljuset samt koppla det till en knapp
#247541
sewe skrev:
Raggo skrev:Vars exakt kommer kablarna in i bilen från sidoblinkersen, har letat som ett jehu hela kvällen??...... :shock:
När jag gjorde det på den 740 jag hade förr:

Tog ståltråd som jag tejpade på en kabel och stack in den i blinkershålet och tog fram kabeln i nån öppning där fram (kommer inte riktigt ihåg, det va över 7 år sen jag gjorde det) och sen kopplade jag in kabeln på p-ljuset samt koppla det till en knapp
Okaj, får gå ut i garaget direkt och göra så då :)
#247551
Vad kan ni rekommendera att man kopplar + kabeln till för el sak inne i bilen.. hittade ett hål så jag har dragit färdigt kablarna in till kupen nu från sidoblinkersarna.. vad ska jag koppla dom på? har aldrig hållt på med 740is elsystem förut så lika att jag frågar så inte bilen brinner upp ! :lol:

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]