Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blirre
#246680
Jag har manuell låda...
Och min spjällägesgivare är HELT stängd som den är justerad original!-Jag har prövat med vätska och den kommer inte igenom...
Jag har dock inte rört nån justering...(Är fortfarande så m.a.o)
av *pettson*
#246701
Blirre skrev:Jag har manuell låda...
Och min spjällägesgivare är HELT stängd som den är justerad original!-Jag har prövat med vätska och den kommer inte igenom...
Jag har dock inte rört nån justering...(Är fortfarande så m.a.o)
Har anvisningarna för spjället och det ska inte vara 100% stängt men det är inte problemet ifråga. Spalten som ska vara är inte för att motorn ska gå, utan för att inte spjället ska kärva.
av Blirre
#246728
*pettson* skrev:
Blirre skrev:Jag har manuell låda...
Och min spjällägesgivare är HELT stängd som den är justerad original!-Jag har prövat med vätska och den kommer inte igenom...
Jag har dock inte rört nån justering...(Är fortfarande så m.a.o)
Har anvisningarna för spjället och det ska inte vara 100% stängt men det är inte problemet ifråga. Spalten som ska vara är inte för att motorn ska gå, utan för att inte spjället ska kärva.
Ok! Det skulle vara intressant att få reda på vad spalten ska vara då!
I såna fall är ju tydligen min feljusterad!
Och den enda skillnaden som blir om man justerar spjället blir ju att man får högre tomgång!?
Måste ju bli exakt som att spänna "på" gasvajern...
Och vad är det då som skulle vara så tokigt med det? Måste ju få exakt samma värden till tändn.bränsle.luft precis som det ska va ändå?
Annars borde dom ju varna gamla gubbar för att inte klämma på gasen för lite... hehe! :wink:
Den "lilla" justering som ska göras kanske räcker för att jag ska bli nöjd med tomgången? 150-200 varv till bara...
av *pettson*
#246776
Klart du ska få veta det. Och gör du det rätt så ska det inte göra det minsta i skillnad. Det är FORTFARANDE tomgångsmotorn som ska ställa din tomgång, inget annat. Jag lägger inte in nåt mått eftersom måtten beror på insugsdelens temperatur. Men jag anger istället alternativ metoden

Lossa justerskruven så att spjället stänger helt, skruva därefter in skruven tills den precis nuddar länkarmen och därefter ytterligare ½ varv.
Dra åt låsmuttern. Montera spjällhuset och ta bort länkstången. Lossa dess justermutter så att stången går att dra isär och låt den fjädra tillbaka till sitt inre läge utan problem. Sätt länkstången på plats. Kontrollera så att spjällaxeln ligger an mot justerskruven och att reglagerullen ligger an mot tomgångs stoppet. Dra åt låsmuttern.
av Blirre
#247033
TACK *pettson* nu har jag äntligen tomgång på ca 950 varv
Vet inte varför men låslacken på justerskruven var lös... Kanske den har vibrerat så originaljusteringen ändats?
Det räckte med ½ Varv för att jag märkte skillnad!
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]