Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#245742
Har VÄLDIGT låg tomgång på min 850-97 B5252S
Har kollat slangar m.m men jag hitar inget fel,Mätte upp Tomgånsluftsliden och den verkar OK,men när jag rycker en vakuum slang vid anslutningen så går den upp till normal tomgång(Lagom insugsläcka antar jag?)-Jag tog av slangen till spridargryggan(bränsleretur),tilläggas ska också göras att jag har bytt Styrenhet,Är det så att den "lär"sig att justera in sig efter min motor?Eller är det bara på äldre boxar?Har kört ca 50min på LÅG tom gång,och varvat upp emellanåt-Den går rent och misständer inte,men den är väldigt nära att lägga av,i bland om man har varvat upp den kan den lägga av,men då får man starta om den...
Har också läst ut felkoder men nu verkar det riktigt=1 1 1
Ändå så lyser Servicelampan och Lambda lampan-Kan inte släcka Service lampan heller...
Tacksam för hjälp!!!
Senast redigerad av 1 Blirre, redigerad totalt 0 gånger.
av gimmi
#246020
Om bilen har gått långt, du måste kontrollera och rengöra:


rengöra spjällhus (byt packning vid rengöring av spjällhuset)
tumgångsventilen
Avgasrening med luft pump
Vevhusventilation
Och kontrollera läckage
av Blirre
#246220
Jag har bytt tändstift i dag(original)
Har gjort rent tomgångsventilen
Kontrollerat vacuum slangar-Jag hade även den på insuget bredvid generatorn på min bil...
Vad jag förstår så har jag ingen luftpump på min bil...
Måste jag plocka bort insuget för att rengöra vevhusventilationen?Oljefällan?-Har gjort rent vid bajonettinfattningen på luftslangen...
Lik förbannat är det LÅG! tomgång...
Och JA den har gått långt... 40.000mil,men är fullservad på Volvo...
Ska rengöra spjällhuset i dag!
av gimmi
#246264
Du har luftpump på din bil, systemet heter: ”avgasrening med luftpump”
De är lite krångliga med vevhusventilation
Tyvärr, insugnings rör måste demonteras och byt samtidigt packning för insuget
Men de är sista vad du ska göra
Först:
Har du läst felkoder på bilen ? Märkligt att du har inte felkoder !
Om lambda lampa lyser de kan vara felet på lambda regleringen
Lambda sond , luftmasametare, tändkablar…..
Du kan inte ha 1-1-1, de är ingen fel kod
Och samtidigt lyser lampa för lambda reglering?
av Blirre
#246428
Har nu gjort rent spjällhuset och tomgången ökade med cirka 100varv,ligger nu på 6-700 varv
nu lägger den ej av längre om jag gasar upp snabbt och släpper...
Jo jag har INGA felkoder! 1-1-1= Allt ok! Beror ju på vad man läser ut med för slags instrument om det är iso kod eller inte...
När jag gjorde rent Spjällhuset märkte jag att spjället var HELT stängt! Kommer inte förbi NÅN luft vid det på tomgång-Jag funderar nästan på att justera på det lite,men jag ska ut och ta en riktig långtur först,få se om det blir nåt bättre..(Kan det vara feljusterat?) Eller ska det vara HELT stängt?
Jag har Fenix styrsystem... Det står UTAN luftpump på det...
Annars verkar det som jag får nöja mig med 6-700 varv på tomgång...
Återkommer efter lite Hårdkörning...
av *pettson*
#246475
Blirre skrev:Har nu gjort rent spjällhuset och tomgången ökade med cirka 100varv,ligger nu på 6-700 varv
nu lägger den ej av längre om jag gasar upp snabbt och släpper...
Jo jag har INGA felkoder! 1-1-1= Allt ok! Beror ju på vad man läser ut med för slags instrument om det är iso kod eller inte...
När jag gjorde rent Spjällhuset märkte jag att spjället var HELT stängt! Kommer inte förbi NÅN luft vid det på tomgång-Jag funderar nästan på att justera på det lite,men jag ska ut och ta en riktig långtur först,få se om det blir nåt bättre..(Kan det vara feljusterat?) Eller ska det vara HELT stängt?
Jag har Fenix styrsystem... Det står UTAN luftpump på det...
Annars verkar det som jag får nöja mig med 6-700 varv på tomgång...
Återkommer efter lite Hårdkörning...
Spjället SKA vara så gott som stängt. Tomgångsmotorn sköter din tomgång, inget annat. Rengör tomgångsmotorn, fungerar inte det så är det tyvärr byte av tomgångsmotor.
av gimmi
#246512
OBS inga justeringar på spjällägesgivaren!
Försök inte att justera spjällhuset,
de ingen bra idé för bränslesystem och tändsystem

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]