Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Raggo
#243090
Tjenare!
Undrar om det går att ändra miltalen på en 740 mätare? köpte ju nytt komplett mätarhus och miltalet på den är 28xxx mil och gamla var på 30xxx, så det vore kul och få samma miltal på den nya mätarn..
#243098
Det vet jag ej men det borde gå att hitta information om detta på nätet hos Google eller här på forumet.
#243164
Det går att ta isär och flytta sifferhjulen, men det är lite pilligt. Eftersom du vill ha fram mätaren kanske det är enklare att få fram en signal och köra fram den med. Antingen med en lös givare och nåt som funkar som tandhjul i borrmaskinen eller löda ihop nån slags signalgenerator. Vi vill ha en växelspänning på 1 volt eller så. Kanske så enkelt som en liten transformator i vägguttaget och en spänningsdelare av ett par motstånd? Men 50 Hz motsvarar 30 km/h med 12 tänder på tandhjulet och 1950 mm rullomkrets (om jag har räknat rätt). Och åka 2000 mil i 30 km/h tar en månad...
av Raggo
#243189
Haha ojdå, så bökigt =/ låter det nog vara.. eftersom jag pillade sönder mitt förra mätarhus, därför jag vart tvungen att köpa ett nytt.. så det här mätarhuset rör jag inte desto mer :)
av Raggo
#243480
Orkar inte skapa ny tråd så jag skriver här då :)
Var ut och körde med volvon nyss för att kolla så nya mätarhuset funkar som det ska, märkte att hastighetsmätarn fastnar vid 40km/h sen när man slår lite på mätarhuset så funkar det igen, sen fastnar den på 60km/h.. tog isär huset för att kolla om det var hastighetsmätar nålen som fastnar hela tiden men den fungerade som den ska.. så vad kan felet vara? :???:

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]