Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#239332
Jo men xenonlampor som helljus är inte ens i närheten så dyra. Vad gör man av elsladden? Skall den hänga ner från backspegeln ner till 12V-uttaget?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#239365
Måste vara totalt värdelöst till 100% i regn/dimma/snö.

Ju mindre vinkel/avstånd mellan ljuskällan och föraren, desto sämre blir det ju, det är ju därför man tex inte har problem med snöfallsblänk när man sitter i lastbilen 2 meter ifrån lamporna.

Vid snö/regn/dimma måste det blänka satan framför rutan och det som är bäst upplyst är motorhuven, det enda man kommer att se för övrigt.
av FredrikS
#240097
Jag letar som en tok efter extraljus, men alpha 225 xenon är mest intressant nu. Det jag funderar på är ifall jag ska köpa tre fjärr eller två fjärr och en pencil, eller tre pencil. Jag har xenon i helljuset och de lyser upp bra. Frågan är ifall man utnyttjar pencilerna fullt ut. Finns det något sätt att låsa fast extraljusen, tex. låsbult eller liknande.

Ser man testet på LF Genesis hid http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12891 så lyser den över en halv km på tre lux och väldigt brett vid 150 meter. Men frågan är ifall två genesis slår tre alpha 225 hid?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#240127
FredrikS skrev:Jag letar som en tok efter extraljus, men alpha 225 xenon är mest intressant nu. Det jag funderar på är ifall jag ska köpa tre fjärr eller två fjärr och en pencil, eller tre pencil. Jag har xenon i helljuset och de lyser upp bra. Frågan är ifall man utnyttjar pencilerna fullt ut. Finns det något sätt att låsa fast extraljusen, tex. låsbult eller liknande.

Ser man testet på LF Genesis hid http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12891 så lyser den över en halv km på tre lux och väldigt brett vid 150 meter. Men frågan är ifall två genesis slår tre alpha 225 hid?
Vad kör du för vägar, 3 pencil med xenon lyser ju upp nästan 1 km, inte många vägar har 1 km långa raksträckor, ännu förre ggr är de utan möte. tycker lite bredare ljus är bättre.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#240378
Hmm..bra fråga. Helst skulle man ju vilja ha möjligheten att själv snabbt variera ljusbilden, både styrka och längd/bredd samt färg. Vad jag vet är det endast Light Force som idag är i närheten av att tänka i sådana banor? Sen vet jag inte hur bra deras ljus är. Tycker man allt som oftast får höra att de inte är så bra som man skulle kunna tro...men lastbilschauförrerna samt ambulansförarna kör ju trots allt förvånansvärt ofta med ljust Light Force lampor, eller Hella Luminator Xenon. Vilket ju borde vara ett gott betyg för de båda.

Ang. valet av ljus så tycker jag att 3 stycken xenon bred/lång alternativt 2 bred plus en bredlång ger absolut skönast ljusbild. Beror ju såklart på vilken lampa man valt också, hur den är utformad etc. Med 2 breda plus 1 bredlång får man dock aldrig uppleva känslan att se ändlöst långt på raksträckorna. Då är man begränsad till vanliga helljuslängden i princip. Dvs, på de flesta längre raksträckor blir det kolsvart efter ca 500 meter. Vilket jag själv tycker är irriterande, då jag kvällstid gärna vill ha lika långt synfält som dagtid. Särskilt om man vill kunna planera sin körning i god tid.

Sätter man xenon pencil i mitten kan nackdelen bli att ljusbilden blir något ojämn och på Hella Luminator Xenon blir det riktigt kraftigt ljus i mitten nära bilen. Nästan alldeles för starkt. Men på långa motorvägar eller riksvägar är det överlägsen ljusbild.

Angående bredden så tycker jag att man sällan behöver den extrema bredd som xenon breda erbjuder. På vintern är det ju snöplogvallar som ändå sabbar bredden på personbilar. Och på sommaren/hösten är det ju träd och buskar etc vid sidan om vägen. Man får sällan nytta av hela bredden. Förutom när man kör på områden med mycket öppna fält etc. Då är det en magnifik ljusbild. Som att åka i ett stort rum av bara ljus.

Personligen överväger jag därför att införskaffa 3 stycken pencil. Detta därför att få ett mer homogent ljus (olika lampor bryter ljuset olika). Och framför allt för att få längden. Bredden på xenon pencil tror jag blir full tillräcklig och garanterat bredare och bättre än vanliga halogen bred/lång-ljus. Man kommer dock att tappa lite av den här "ljus-rumseffekten". Och man kommer heller inte att få extremt stark belysning i vägrenen och skogen närmast bilen, utan man får där istället lita till de inbyggda original xenon-halvljusen (vilka lyser betydligt svagare, men fullt tillräckligt tror jag, eftersom det gäller bara kanske de första 10-75 metrarna).

Tycker man inte längd är absolut avgörande, så skulle jag satsa på bred/lång i mitten och 2 breda. Alternativt bara två stycken breda eller bred/långa. Då får man en skön ljusbild. Vilket jag skulle tro de flesta gillar.

Har man jeep eller lastbil och kan montera ljusen högre upp skulle jag nog ta xenon pencil 3-4 stycken istället för breda. Då får man ett galet ljus och slipper troligtvis egenbländingen från vägsträckan närmast bilen, eftersom ljusen sitter högre upp och inte då når ner till backen närmast bilen.

Nackdelen med pencil är att man får en panikreaktion varje gång man möter någon bil. Man ser nämligen inte mötande förrän det är försent om det är krön eller kurvor. Så det gäller att blända av inför varje krön och kurva. Eller vara galet beredd på avbländarspaken. Har varit med om det flera gånger att man plötsligt blir överraskad och måste panikstänga av extraljusen..vilket medför att man kommer åt blinkers, eller färddator eller annat av misstag. Man skäms verkligen med pencilljus eftersom längden är så koncentrerad och oändligt lång. Det är en sak att bli bländad av tre stycken breda halogenextraljus och en helt annan sak att bli bländad av 3 stycken xenon pencil. Jämför med en polisficklampa typ maglite. Man lyser på någon med breda ljusbilden och ingen blir bländad nämnvärt, med koncentrerade ljusbilden däremot så blir folk bländade direkt. Dvs, man slår ju alltid av ljusen när man möter bilar, eller kommer ikapp någon, men bländningseffekten är knappt märkbar med vanliga ljus, åtminstone på långt håll. Med xenon pencil bländar man även på långt håll.

Svårt att förklara. Men jag tycker iaf att det är lite jobbigt med avbländandet när man har xenon. Ljuset blir mer likt en svetslåga eller hur man ska säga...
av FredrikS
#240718
Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.

Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]