Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mabl
#236105
Hej, ska byta styrväxel på en v70 2,4 -00. Har kommit fram till att det finns 2 olika sorter. Hur kan jag se skillnaden utan att plocka ner? Finns det någon chassiskylt lr liknande?
Ska finnas Ett märke som heter SMI och ett annat som heter Cam, TRW Eller ZF.
Någon som vet??

Mvh Max
Användarvisningsbild
av freak1
#236110
mabl skrev:Hej, ska byta styrväxel på en v70 2,4 -00. Har kommit fram till att det finns 2 olika sorter. Hur kan jag se skillnaden utan att plocka ner? Finns det någon chassiskylt lr liknande?
Ska finnas Ett märke som heter SMI och ett annat som heter Cam, TRW Eller ZF.
Någon som vet??

Mvh Max
Har du chassinr kan jag kolla i Vadis och se om jag kan hjälpa dig.
av mabl
#236513
Verkar inte stämma med chassiplåten som du visade på bilden. Kan tillägga att det inte är N karossen utan den "gamla" modellen.

Mvh Max
av mabl
#236555
Är det någon som vet ifall en styrväxel från 850 -95a skulle kunna passa?
Verkar va samma artnummer på mekonomens hemsida iaf...
Mvh Max
av mabl
#237891
Styrväxeln är nu avplockad. kan dock inte hitta något glapp som skulle kunna va farligt. Styrväxeln läcker inte heller någon olja. Enligt bilverkstaden så skulle den kunna kugga över och man skulle då tappa all styrning. Någon som varit med om detta? Verkar som om dom bara vill tjäna pengar.
Tror istället att en drivknut är felet. Låter nästan bara vid fullt rattutslag och när man backar.

Mvh Max
av *pettson*
#237941
mabl skrev:Styrväxeln är nu avplockad. kan dock inte hitta något glapp som skulle kunna va farligt. Styrväxeln läcker inte heller någon olja. Enligt bilverkstaden så skulle den kunna kugga över och man skulle då tappa all styrning. Någon som varit med om detta? Verkar som om dom bara vill tjäna pengar.
Tror istället att en drivknut är felet. Låter nästan bara vid fullt rattutslag och när man backar.

Mvh Max
woo vänta nu.. fullt rattutslag?.. Kika på anslagsplattorna på dina länkarmar. Är plasten kvar där? Om inte så gnager det till nåt rejält när man styr fullt och länkarmarna rör sej i höjdled medans utslagsstoppet ligger emot. Det avhjälps isåfall med lite fett bara på utslagsstoppet.. Det ljudet kan förekomma både framåt och bakåt.
Oavsett om din styrväxel läcker som ett såll och vad det nu kan vara.. så kan INTE styrväxeln hoppa över ett kugg. Även om du har ett glapp i ändan så har du inte glapp inne vid styrstången? Det är dessutom ett ståldrev som går i frästa kuggspår i själva styrväxeln.
Vad har man anmärkt på ifrån början som skulle vara så illa?

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]