Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#230810
Jag kollade igen på FAQ-sidan. Instruktionsboken finns där i "multilanguage", inklusive svenska! Så det var inte bara på tyska som jag trodde tidigare. Ursäktar mitt klavertramp. :oops:
Men om vi säger så här: Jag har instruktionsboken till tidur typ 3, medan FAQ-sidan har till typ 4. Så kan jag få känna mig lite viktig också. 8) Jag vet inte hur stor skillnaden är på dom olika typerna, men om någon är intresserad av just typ 3, så säg till.

Ett tillägg: I den här tråden finns länkar och uppgifter på cirkulationspumpen, som var billigare att köpa i båttillbehörsaffären.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=33440
av lennart lundberg
#230884
Hej igen!

Mitt problem har varit att värmare inte ville komma igång med förbränningen ibland.
Mätte spänningen till glödstiftet och om jag inte mins fel så låg den på ca 11 Volt och ca 12,5 Volt på batteriet = spännings fall på ca 1,5 Volt.
Tog bort 11 Volten till glödstiftet och styrde ett relä med den spänningen. Ny 12 Volt från batteriet genom reläet till glödstiftet via en säkring.
Efter denna modifiering går min värmaren klanderfritt.
Ett litet tillägg.
De som har ECC ”klimatanläggning” behöver inte ställa in några reglage för att få max värme i bilen om allt är rätt installerat.

Lennart 960
av lennart lundberg
#235050
Hej igen!

Skrev att min värmaren har gått klanderfritt det stämmer.
Nu när det var dags att använde den igen så stannade den efter ca 60 sek. Bränslepumpen slutade att ticka ”ingen bensin”.
Det var cirkulationspumpen som stannat precis som Rådlös skrev om tidigare.
Tog isär pumpen och det visade sig att det hade kommit in vatten i själva motorn. Det hade kommit mellan stålhöljet och permanentmagnaterna = rost. Detta gjorde att rotorn tog i magnaterna och på så sätt gick motor inte runt. Putsade bort rosten på höljet och satte tillbaka magnaterna som håls på plats av respektive plastgavlar.
Det som är lite knepigt är att få kolen plast utan att inte vara i vägen när kolektorn ska på plats. Jag använde en kraftig sytråd att spänna tillbaka kolen vid monteringen och sedan knipsa av den och dra ut den. Då föll kolen på plats.
Ville inte ta bort plastvingen som får vattnet att cirkulera ifall den blev skadad eller gick sönder. I så fall vore pumpen kass.
Pumpen / värmaren fungerar och jag sparade en slant om man inte räknar tiden i pengar utan att känslan ”jag fixade den”.

Lennart 960
av 945S
#235093
Räkna inte med att cirkulationspumpen kommer fungera någon längre tid. Min var också full med vatten. Jag tömde den och den gick väl ett halvår kanske sen var den helt död. Kolhållaren hade smält. Köp en ny pump med magnetkoppling om du vill undvika mer jobb framöver... Pumpmodell o dyl finns i en tråd här någonstans.
av lennart lundberg
#235257
Hej igen!

Gjorde en liknande reparation på vår andra bil ”940” som har en Webasto bensinvärmare.
Den pumpen (magnetkoppling) har nu gått ca 10 vintrar. Visserligen sitter den på värmaren och är inte lika utsatt som på min 960, nere på rambenet.
Nästa problem med denna pump som sitter på min bil, tror jag blir när den keramiska tätningen lägger av (gummibälgen).
Jag hoppas att den ska fungera längre än ett år.

Lennart 960
av Volvokarl
#235989
Hej ! Jag har också problem i min 960 med att bensinvärmaren ej går som den ska, det är termosmodellen såklart, 091B. Har samma symptom som hazze42 och lennartlundberg. Pumpen därnere startar när man tryckt igång på startknappen i bilen, sen efter ett tag började det även snurra tja eller låta inne i termosen och det blev varmt på kopplingen för glödstiftet. Efter någon minut knäpper det till och allt stannar.J ag väntade ett tag och slår på knappen därinne och sen tryckte jag igång den igen, då startar bara pumpen därnere men i värmaren är det tyst. Jag har rengjort den där flamcellen och tagit lös glödstiftet och tittat på det, pillade lite men det är ju inte lätt att avgöra om något är skitigt där :???: Vad kostar ett glödstift om det nu är det som är trasigt ? Skall prova några gånger och se om den kommer igång. Kanske samma sak som för lennart, för låg spänning och så klickar den av pga det, ska väl mätas då...


En annan sak : Läste att det är förberett att koppla fjärrstyrning till starten av bensinvärmaren om man har typ 4 av den där timerenheten inne i bilen. Någon som provat det ? Det vore ju perfekt om man kunde starta den med en fjärrkontroll som har lång räckvidd för jag har bilen 200 meter från där jag bor
av 945S
#236020
Vad menas med "pumpen därnere"? Vatten- eller bensinpumpen? Båda skall gå.
av Volvokarl
#236688
945S skrev:Vad menas med "pumpen därnere"? Vatten- eller bensinpumpen? Båda skall gå.
Jag hinner knappt ur bilen innan det knäpps av förutom första gången jag provade. Första gången jag provade så surrade det i en grej nedanför värmaren , sen kom värmaren igång och började tja "låta" och så efter en minut knäpps allt av. Det tickade och lät på andra sidan motorn på förarsidan så det är väl bensinpumpen då, tickade en gång i sekunden som du skrev. Har inte kollat så noga hur det är kopplat nedanför termosen men det är väl vattenpumpen då som surrade
av lennart lundberg
#236805
Hej igen!

Jag tror att du har samma fel som jag hade. Cirkulationspumpen. Jag hörde oljud från den förra vintern. Var förmodligen på gång att stanna redan då. Stannar cirkulationspumpen så börjar det att koka i värmaren ganska omgående och överhettningsskyddet stänger av bensinpumpen, värmaren stannar.
Till fjärstarten av värmaren.
Det finns vad jag vet två typer av fjärstart till såkallade fordonsvärmare. En som har en räckvidd på några hundra meter och en som startar värmaren via Minicall från GSM eller det fasta telenätet. Har det sistnämnda på bägge våra bilar och fungera toppen bra. Den enda nackdel är att det kostar ca 6 kr varje gång man ringer till den. Går även att ringa till bilen för att stänga av värmaren. Jag måste dock vänta ca fem minuter mellan samtalen. Förklaring kommer nedan.
Har vidareutvecklat mottagaren så att om bilen skulle bli stulen, kan jag göra den ”bilen” obrukbar. Ringer två gånger till den inom att par minuter så stängs bensinpumpen av och bilen stannar. Är ej orolig att någon skulle ringa två gånger till samma Minicall inom ett par minuter av misstag, så att bilen stannar när jag är ute och åker. Dold strömbrytare återställer bensinpumpen för vidare färd. Räcker ej med att bryta batterispänningen för att återställa bensinpumpen.

Lennart 960
av Volvokarl
#239785
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Jag tror att du har samma fel som jag hade. Cirkulationspumpen. Jag hörde oljud från den förra vintern. Var förmodligen på gång att stanna redan då. Stannar cirkulationspumpen så börjar det att koka i värmaren ganska omgående och överhettningsskyddet stänger av bensinpumpen, värmaren stannar.
Till fjärstarten av värmaren.
Det finns vad jag vet två typer av fjärstart till såkallade fordonsvärmare. En som har en räckvidd på några hundra meter och en som startar värmaren via Minicall från GSM eller det fasta telenätet. Har det sistnämnda på bägge våra bilar och fungera toppen bra. Den enda nackdel är att det kostar ca 6 kr varje gång man ringer till den. Går även att ringa till bilen för att stänga av värmaren. Jag måste dock vänta ca fem minuter mellan samtalen. Förklaring kommer nedan.
Har vidareutvecklat mottagaren så att om bilen skulle bli stulen, kan jag göra den ”bilen” obrukbar. Ringer två gånger till den inom att par minuter så stängs bensinpumpen av och bilen stannar. Är ej orolig att någon skulle ringa två gånger till samma Minicall inom ett par minuter av misstag, så att bilen stannar när jag är ute och åker. Dold strömbrytare återställer bensinpumpen för vidare färd. Räcker ej med att bryta batterispänningen för att återställa bensinpumpen.

Lennart 960
Halloj där

Tackar tackar för "edert" tips

Jag har varit in till en serviceverkstad som installerar och servar bensinvärmare. Jag lämnade inte in den och betalade något men han snabbkollade och menade på att den där säkringen under "gummiploppen" inte hade löst ut i varje fall. Det var bara vattenpumpen som gick, ingenting annat "lät". Inte ens bensinpumpen, skall besikta först och hoppas på att inga nedslag kommer på något annat först. Får väl ta itu med bensinvärmaren senare då :| De ville ha 500 kr för en ordentlig felsökning i alla fall.

Aha du har verkligen engagerat dig i det ser jag fast 6 kr per samtal lät ju mustigt. Borde ju vara enkelt för någon som är kunnig att installera en fjärrkontrollvariant ? . De hade några prisförslag på den där firman men det var ju tusentals kronor det handlade om så att, någon som kan göra det "offside" då kanske, hähäh..? Tänk bara att få trycka igång den lite nonchalant från fönstret 8)

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]