Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GöteJohansson
#230653
Hej!

Jag har nyligen köpt en V70II 2,4D (automat) och är väldigt besviken över förbrukningen. När den var helt ny drog den 9,3. Säljaren (och alla andra jag pratade med) sa att det berodde på att den var ny, och att förbrukningen skulle sjunka så fort vi kört in den. Är det någon här som vet hur lång tid det ska ta innan man får rätt förbrukning?

Nu (efter 1200 mil) har förbrukningen sjunkit till 8,5 vilket jag fortfarande tycker är på tok för högt. På mina gamla bilar har min förbrukning matchat tillverkarens siffror för blandad körning, och jag hoppades att jag skulle hamna där med den här bilen också.

Mvh,
Göte
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#230669
Till stor del är det automatlådan som gör att bilen är så törstig! Högt luftmotstånd bidrar också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#230682
Växla upp "manuellt" med automaten så inte motorn varvar så högt på varje växle så kan du minska förbrukningn dramatiskt.
av AndS
#230687
Det är svårt att jämföra förbrukningssiffror har jag märkt här på forumet, bl.a. körstil, hastigheter, t.ex. last i bil/antal passagerare, mm. Kan nog säga att jag enkelt kan påverka förbrukningen med 1dl, även mera, genom att bara ändra körsättet "lite grann".
Kör 2,4D/manuel och blandad körning varierar mellan 6,5 till 7,5. Vanlig landsväg hamnar mellan 6,0 till 7,0. Men det är då normalkörning och ingen fokuserad ekonomi/snålkörning. Men att automaten lägger på 1dl eller mera är nog inte ovanligt.
#230739
Det är helt omöjligt att säga om det är för högt eller inte. Hur man kör betyder i princip allt. Som exempel kan jag säga att jag just nu ligger på 1.41l/mil med C70in (MY09 T5 6MT) och det är det högsta hittills. Lägsta uppmätta är 0.66l/mil.

Det finns många knep på att köra snålt även med automatlåda.

Hur är fördelningen landsväg/stadskörning/motorväg etc.? Tung fot? Många korta turer? Brukar du ha värmaren på innan? Däcktryck? Många personer i bilen? Mycket last?
Användarvisningsbild
av Nexus6
#230799
Jag har en 2.4D med manuell låda. När den var ny låg den vid min körning på 0,69 (Uppmätt från pumpen+trippmätaren). När jag har kört c:a 500 mil körde jag en långkörning på c:a 100 mil i ganska hårt tempo, efter det så sjönk den till c:a 0,66 vilket den drar ännu idag (600 mil senare). Så det verkar som det har hänt något kring 600 mil, men ytterst marginellt (snudd på mätfel).

Det som gör mycket på förbrukningen verkar ju vara hastigheten. Över 120km/h vräker den ju i sig soppa...
Användarvisningsbild
av Bothner
#230859
Kan berätta att i "Taxi i dag", (Sveriges taxitidning) finns det en artikel om att flera taxiåkare känner sig lurade då det läst att bränsle specen lovat 2 dl mindre förbrukning än verklig. Volvo säger sig jobba febrilt på en lösning. Men vadå, tror någon att det helt plötsligt kommer en ny programmvara el liknande som löser detta? Det är bara att köpa ny bil med en annan motor.
Användarvisningsbild
av kave
#230878
Bothner skrev:Kan berätta att i "Taxi i dag", (Sveriges taxitidning) finns det en artikel om att flera taxiåkare känner sig lurade då det läst att bränsle specen lovat 2 dl mindre förbrukning än verklig. Volvo säger sig jobba febrilt på en lösning. Men vadå, tror någon att det helt plötsligt kommer en ny programmvara el liknande som löser detta? Det är bara att köpa ny bil med en annan motor.
Undrar var dessa Taxichaffisar läst det, enligt Volvos publika specar så drar i princip samtliga bilar i V70II mer än V70N så hur det kan komma som en överraskning förstår jag inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#230893
kave skrev:
Bothner skrev:Kan berätta att i "Taxi i dag", (Sveriges taxitidning) finns det en artikel om att flera taxiåkare känner sig lurade då det läst att bränsle specen lovat 2 dl mindre förbrukning än verklig. Volvo säger sig jobba febrilt på en lösning. Men vadå, tror någon att det helt plötsligt kommer en ny programmvara el liknande som löser detta? Det är bara att köpa ny bil med en annan motor.
Undrar var dessa Taxichaffisar läst det, enligt Volvos publika specar så drar i princip samtliga bilar i V70II mer än V70N så hur det kan komma som en överraskning förstår jag inte.
Nu var ju inte det Bothner skrev, Bothner skrev att bilarna drar 2 dl mer i verkliga livet än i specen.

Och visst kan mjukvara fixa detta, progga om lådan så den kör lockup snabbare OCH mellan alla växlar, och växlar upp mycket tidigare så har du sparat 1-2 dl/mil i stan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]