Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hazze42
#230204
Har en v90-98 med B6304S o manuell låda o orginal bensinvärmare typ ståltermos.
Jag får imte den att fungera.När man ställer kl så startar kupefläkten o går i fem minuter sen stannar den o inget annat händer.Den fungerade förra vintern sen har jag inte använt den förrän nu.
Det hörs ut som pumpen pumpar lite precis innan allt stannar. ??:-/
av 945S
#230262
Vilken pump är det som låter? Vattenpumpen (sitter bakom värmaren och vibrerar och surrar en aning), eller bensinpumpen (sitter på andra sidan motorn och tickar kanske drygt 1 gång per sekund). Båda skall gå. Med reservation för att placeringen kanske är annorlunda pga motorn i V90. Min sitter i en 945.

Blir glödstiftet varmt (sitter i värmaren, går en ledning dit)?

Snurrar fläkten i värmaren?
av hazze42
#230313
Det är bensinpumpen som går,det luktar bensin i bilen också.
Glödstiftet har jag inte kännt på men det går en sladd dit o jag har varit där med wd40.
av Rådlös
#230360
Glödstiftet kan ha sotat igen. Det finns också en flamvakt, en fotocell som stänger av bränslepumpen om det inte blir någon låga. Även den kan bli sotbelagd.
Behöver du handbok?
av hazze42
#230548
Jag bugar o tackar hr Rådlös
Nu funkar värmaren, jag rengjorde kontakterna var rostigt o ärgat
av lennart lundberg
#230663
Hej Rådlös!

Jag tror att det finns fler än jag som gärna vill ta del av tippsen som inkommer på forumet.
Du får gärna skriva i klartext vad ditt tips var nu när det börjar bli dags att använda denna fantastiska sak bensin/diesel värmare.

Lennart 960
av Rådlös
#230772
Så här är det:
Jag har en fabriksmonterad värmare Volvo Flygmotor 091B i min 240 -92. Jag tog mig för att skanna min instruktionsbok plus boken med tiduret. Jag har delat ut det tidigare till några frågare här på forumet. Men jag har tänkt mig att fler borde få nytta av det, därför ville jag lägga in böckerna på Tips & Tricks, FAQ. Nu kan man inte göra detta själv, utan det är en moderator som gör det, och i nuläget ligger min bok och väntar på att en moderator fixar det.
Under tiden kan man faktiskt redan nu gå in där (FAQ) och kolla. Där finns redan en bok, men som jag uppfattade det, på tyska! Men pröva ni som kan det språket. Det är numera Ebersprächer som har tagit över tillverkning och försäljning av värmaren. Så vill man ha hjälp, vänder man sig till dom.
Men det finns en viktig sak att veta om, som Volvo naturligtvis inte berättar. Värmaren har en cirkulationspump monterad på slangarna, för att vattnet skall cirkulera medan motorn står still. Den pumpen har en begränsad livslängd, och Volvo tar oförskämt mycket betalt för den. Nu är det så att inom fritidsbåtvärlden finns samma pump för nästan halva priset! Kolla hos dom stora återförsäljarna av båttillbehör. Jag har även skrivit i en tråd tidigare om detta ganska nyligen, så det finns ett inlägg om det där katalognummer och tillverkare etc. etc. finns noterat.
Om man inte har bekantat sig med värmaren tidigare, kan det vara bra att känna till detta: Det är bara en vattenvärmare. Gamla tiders värmare blåste ju varmluft i kupén samtidigt som dom värmde vattnet. Det gör inte denna. Däremot kopplar man den så att den vanliga kupéfläkten snurrar och blåser varmluft. På så vis blir det varmt i bilen. Men det blir inte heller bastuvarmt som med äldre värmare. Det sitter en termostat i kupén som styr fläkten, så att det blir bara 20 - 25° i kupen. Och det räcker i och för sig. Men här måste man tänka på att ställa värmereglaget på max på kvällen när man lämnar bilen. Annars blir bara motorn varm. Man behöver inte röra fläktreglaget, det sköter elektroniken.
Det är alltså mycket elektronik och styrning till den här värmaren. Jag har inte prövat, men om man tänker sig att ta en värmare från en skrotad bil, eller köpa begagnat, så skall man noga se till att få samtliga kompletta kablar och eventuella relän, tidur och pumpar m.m. Det är nog ingen succé om man bara monterar "hälften" av anläggningen.
Samt även följande upplysning till dom som är berörda: Värmaren går utmärkt på E 85! T.o.m. bättre eftersom E 85 sotar mindre. Så ni som kör på E 85, helt eller blandat, behöver inte fundera, den går ändå! Detta gäller naturligtvis inte dieselmodellen 091D, som ser lika dan ut, men har andra bränsleförutsättningar.
Jag har hört talas om händiga bilägare med andra märken än Volvo, och dom säger att den går lika bra i andra bilfabrikat.
av hazze42
#230803
Jag rengorde anslutningen till glödstiftet o även glödstiftet.
Sen tog jag loss den där lilla lampan o torkade av den den såg bra ut men det kan ha varit en hinna på den.
Sen provade jag att starta den o då gick den. :D

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]