NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
#226462
Nu är det dags att sätta på vinterdäcken igen (fy f-n hatar vintern :( ).

Vilket lufttryck har ni i däcken på era vinterdäck?

Har själv dubbade Nordfrost 5, pumpade i idag 2.7 bar i däcken, vet inte riktigt vad som är föreskriven för däcken.

Låstbultarna till hjulen (alu-hjul volvo orginal) är av konad modell skall dessa efterdragas efter 50 - 100 mil?
#226468
I instruktionsboken är angivet åtdragningsmoment 90 Nm. Jag brukar INTE efterdra bultarna, utan dra med detta moment och sedan får det vara. Lufttrycket i mina 195:or ska vara 2,1 vid normal last, och 2,5 vid full last. Vet inte om det gäller 205:or också.
Kanske någon annan som vet?
#226474
Jag har själv dubbade 205x55-"16 och kör med eco-tryck dvs full last = 2.5 bar. Det spar både förbrukning och däck. Kör du inte fortare än 160 km/h så rekommenderas eco-tryck enligt instruktionsboken.
#226479
Själv har jag 195/65 R15 Hakkapellitta 5. Jag har 2,8 bar fram och 2,6 bak. Vid full last ska man ha detta enligt baksidan på tanklocket. Nu har jag sällan full last, men gör det för bränsleförbrukningens skull. Vad jag har hört så behöver man endast efterdra bultar som håller aluminiumfälgar. Stålfälgarna till vinterhjulen efterdrar jag aldrig. Jag drar dem med 90 Nm en gång bara.
#230074
Åk till en däckfirma som kan lufta med nitrogen, dels för ekonomin och så bibehåller ni lättare trycket. Eftersom nitrogen inte är känsligt för varken värme eller kyla.
Nitrogen består av 100% kväve. Luften består av 80% kväve och 20 % syre. Det som försvinner mest i däcken är syret som har en benägenhet att lättare tränga ut genom däcken.
#230529
Ha ha. Okej det lät kanske lite dumt.

Det är bara det att jag inte tror nitrogen gör någon skillnad, och skulle det nu vara någon skillnad så tror jag den är så minimal att det efter avräkning på kostnaden för Nitrogen ändå blir dyrare.
#230734
Rätta mig om jag har fel, men går inte lufttrycket på däckens profil? Jag hade 225/40 R18 på min gAmla bil, där skulle man ha ett däcktryck på 2.7-3.0, ´men man skúlle inte ha mer än 3. Så jag tycker att det låter rätt mkt o pumpA i 2.7 i ett par 195/65 däck:S. Nu kör jag med 205/55 r16 däck, trycket i dom är 2.3.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]