Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sam2
#22067
ska byta olja i min 850 t5 2,0 T italien import, undrar om nån vet hur många liter man ska slå i? ink filtret så klart! för de står på italienska i instruktionsboken man fattar inte så mycket då hehe :P Go natt!
av *pettson*
#22095
sam2 skrev:ska byta olja i min 850 t5 2,0 T italien import, undrar om nån vet hur många liter man ska slå i? ink filtret så klart! för de står på italienska i instruktionsboken man fattar inte så mycket då hehe :P Go natt!
antar att siffrorna är domsamma även i italien?.. 5,2 eller 5.9 liter beroende på färgen på din oljesticka.. :wink:
Användarvisningsbild
av Mysko
#22147
*pettson* skrev:
sam2 skrev:ska byta olja i min 850 t5 2,0 T italien import, undrar om nån vet hur många liter man ska slå i? ink filtret så klart! för de står på italienska i instruktionsboken man fattar inte så mycket då hehe :P Go natt!
antar att siffrorna är domsamma även i italien?.. 5,2 eller 5.9 liter beroende på färgen på din oljesticka.. :wink:
5,3 eller 5,8 är det väl? Stod förvisso 4.75 i min instruktionsbok (på tyska) men det bidde det inte fullt på stickan på.
av *pettson*
#22159
Mysko skrev:
*pettson* skrev:
sam2 skrev:ska byta olja i min 850 t5 2,0 T italien import, undrar om nån vet hur många liter man ska slå i? ink filtret så klart! för de står på italienska i instruktionsboken man fattar inte så mycket då hehe :P Go natt!
antar att siffrorna är domsamma även i italien?.. 5,2 eller 5.9 liter beroende på färgen på din oljesticka.. :wink:
5,3 eller 5,8 är det väl? Stod förvisso 4.75 i min instruktionsbok (på tyska) men det bidde det inte fullt på stickan på.
håller med dej fullt och fast.. det jag skrev är det man får i...det du skrev är vad boken säger...
på nåt sätt är det totalt märkligt med volvo...
jag har ALDRIG fått i så mycket som det ska vara i min 850 turbo... inte ens när alla kanalerna var tömda..
i min GLT däremot var det MERA olja än boken sa...
art nr på trågen är kollade och det är rätt tråg till dom.
så egentligen har jag bara ETT fullständigt tips till dej och det gäller ALLTID... köp hem efter boken...fyll på och håll koll via stickan. oljan ska ligga mellan min och max.. gärna i mitten där.. det är inte nån fördel med exakt på strecket fullt med oljan..
Användarvisningsbild
av Mysko
#22177
*pettson* skrev: håller med dej fullt och fast.. det jag skrev är det man får i...det du skrev är vad boken säger...
på nåt sätt är det totalt märkligt med volvo...
jag har ALDRIG fått i så mycket som det ska vara i min 850 turbo... inte ens när alla kanalerna var tömda..
i min GLT däremot var det MERA olja än boken sa...
art nr på trågen är kollade och det är rätt tråg till dom.
så egentligen har jag bara ETT fullständigt tips till dej och det gäller ALLTID... köp hem efter boken...fyll på och håll koll via stickan. oljan ska ligga mellan min och max.. gärna i mitten där.. det är inte nån fördel med exakt på strecket fullt med oljan..
Jo det verkade ju lite lustigt att instruktionsboken sa en sak å man läst på olika ställen att det är antingen 5,3 eller 5,8. Det kan ju vara en liter det skiljer ju.

jag hade en 10l dunk så jag petade i tills det blev fullt, lite för fullt till å med ju.
Användarvisningsbild
av sam2
#22182
De låter lite väl mycket 5,9? liter ja slog i 4 liter den har stått över natten sen kolla jag imorrse, de va perfekt oljan va mellan min & max. Kanske ska slå i ca 1 liter till? :o
av *pettson*
#22239
sam2 skrev:De låter lite väl mycket 5,9? liter ja slog i 4 liter den har stått över natten sen kolla jag imorrse, de va perfekt oljan va mellan min & max. Kanske ska slå i ca 1 liter till? :o
4 liter.. då antar jag att du inte åker 5 cylindrigt....så enkelt var det.. :wink:
Användarvisningsbild
av Mysko
#22297
*pettson* skrev:
sam2 skrev:De låter lite väl mycket 5,9? liter ja slog i 4 liter den har stått över natten sen kolla jag imorrse, de va perfekt oljan va mellan min & max. Kanske ska slå i ca 1 liter till? :o
4 liter.. då antar jag att du inte åker 5 cylindrigt....så enkelt var det.. :wink:
Är inte 2.0 motorn en 5:a åxå? Den som såldes i italien?
av Burken
#22315
det är en 5a :D
av *pettson*
#22369
B200/230 3,85 liter -1992
B204/234 4,00 liter 1993
B5202/5252 5,30 liter 1994-
B5204/5234
/5254 5,30 liter
B280 6,00 liter
B 6254/6304 5,75 liter
D 24 6,00 liter

dessa oljerymder är MED FILTER och dessa siffror är hämtade ur tabellen vi fick av volvo.

För turbo gäller följande tilläggsinfo:
Byte olja och filter : 5,3 liter
Torr motor, efter renovering : 6,2 liter (gäller om ojekylen dränerats som innehåller ca 0,9 liter).

Efter det att volvo ALDRIG kan vara konsekventa så finns även följande information att titta på.. så håll tillgodo..

*Utförande 1: rött handtag på oljestickan
*Utförande 2: flourescerande handtag på oljestickan



B52xx utan filter
utförande 1: 5,00 liter
utförande 2: 5,50 liter

B52xx MED filter
Utförande 1: 5,3 Liter
Utförande 2: 5,8 Liter

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]