Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#221295
på vilken nivå ligger frågan?
ska vi benaut skilnaden mellan årsmodeller, eller jämför vi olika volvo modeller, eller jämför vi olika suvar?
av Ogya
#221315
Hej,
Jag skulle vilja säga att XC90 är Volvos bästa bil. Jag har kört flera hundra mil med V8 och den är underbar. Den härligaste bilen jag kört. Nu har jag visserligen inte kört så många konkurrenter. D5 är också bra. Den är rymlig, även i baksätet och det går någorlunda bra att åka på de två extraplatserna bak även om man är runt 185 cm (ngra mil i alla fall).
Den går bra på vägen. Kör man på tajta vägar så ligger den mycket bättre och stadigare än t.ex. förra XC70 (har inte kört nya XC70 i den utsträckningen). Jag har säkert kört ett hundratal mil med R-bilarna, och de är roliga till en början med sitt fräcka motorljud och sin stötiga fjädring (Advanced), men efter första inkörningen och nyfikenheten lagt sig så är XC90 nästan roligare hur konstigt det än låter. Man sitter högt och har bra sikt och snygg interiör (snyggare än någon annan Volvo, XC60 inräknad). Och den går bra. V8-an går som sagt kanon. Men D5 luffar på bra. Undvik 3,2 bensin, den drar nästan mer bensin än V8:an och är ganska trött och nedväxlingsbenägen.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#221319
vill du ha en v8 till bra pris så har jag ett lead... dock är det en lite nyare årsmodell...fullutrustad ala USA dvs, mer än vad det är på de svenska fullutrustadeversionerna...

med ett par feta fälgar ser xc90 riktigt fräsch ut...
av krippa
#221327
Vi vet ju inte vad du är ute efter, men om jag får börja spåna fritt kring just storleken.

Jag har en XC90 -MY08 och utrymmena är underbara. När jag sätter mig i svärfars XC70 så händer det allt som ofta att jag bumpar huvudet i sidor och tak, helt enkelt för att jag är ovan med en sån liten bil :) .

Å andra sidan finns det nackdelar med stor bil också. Det är inte det lättaste att parkera på ett sätt så att man undviker dörruppslag. Det brukar sluta med att jag parkerar längst ner på parkeringen där det är tomt då jag annars tycker p-platserna är för trånga och jag vill helst undvika att ägarna i bilarna bredvid slår upp sina dörrar i min bil.

Som sagt, vi vet ju inte vad du vill, men det var en början i alla fall.
Användarvisningsbild
av Funk
#221375
Behöver man en 7-sitsig bil så ju trots allt en XC90 en av de mindre på marknaden...
Dock så är det ju en dyr bil att hålla igång. Tung, törstig och ganska dyr i service och reservdelar...

Jag kan hålla med dom som här ovan skrivit att 3.2:an är en trist motor, den är inte rätt för den tunga bilen tyvärr. Och den drar nästan lika mycket som en V8 så då kan man lika gärna ta steget fullt ut.. Mitt personliga val hade varit en D5, helst med manuell låda, om man skall åka hyggligt billigt, dessutom är den manuella rätt kall på marknaden vilket borde göra att du borde kunna hitta en ganska billigt.

Det fanns ett par ganska vanliga fel på just XC90 tidigare, t.ex hjullager bak var riktigt dåliga. Nu tror jag väl att lagertypen bör vara uppdaterad på alla vagnar som rullar idag men lyssna noga efter oljud i lager.. Frambromsarna skrapar/gnisslar gärna när man kör iväg efter nattparkering, betydligt mer än på de andra Volvomodellerna, men det är inget att oroa sig över. Tidiga modeller med V8 kunde tömma batteriet ganska snabbt, men det finns en uppdaterad mjukvara som löser det problemet så köper du en fullservad vagn så bör det vara åtgärdat. Det finns för övrigt en hel del uppdateringar som gjordes utan kundernas vetskap på servicarna på just XC90 så en vagn som är fullservad på märkesverkstad tycker jag är det enda rätta. Kolla även parkeringsbromsens funktion, då väldigt många som är ovana vid konstruktionen med pedal kör en bit med bromsen på.

På de vagnar jag använt i tjänster så har inget krånglat utöver det jag nämnt ovan, samt att en var känslig för synkroniserng mellan spakställ och tändningslås vilket gjorde att det ibland var omöjligt att virad om nyckeln. Man fick rycka en aning i spaken ibland för att kunna starta ibland. Efter ett tag gav den upp permanent och vi fick släppa på spärren manuellt för att komma hem över huvud taget... Men hade vi inte slöat och kört den tillverkstad direkt så hade det troligen inte uppstått mer än en gång...

/Thomas
Användarvisningsbild
av black
#221713
jag lånar tråden lite.....
är en 2.5t piggare än en D5(163hk) ...alltså 0-100.....?
det är den kanske enl. papperna men hur känns det i verkligheten?
kan man köra en 2.5t på ca 1.1-1.2 l/milen om man kör någorlunda lugnt?
Användarvisningsbild
av Funk
#221743
black skrev:jag lånar tråden lite.....
är en 2.5t piggare än en D5(163hk) ...alltså 0-100.....?
det är den kanske enl. papperna men hur känns det i verkligheten?
kan man köra en 2.5t på ca 1.1-1.2 l/milen om man kör någorlunda lugnt?
D5 har bättre vrid och passar den tunga bilen bättre.
1,1-1,2 kan du kanske få ned den i om du bara kör i nedförsbacke hela tiden :wink: . Skämt å sido, dom siffrorna är minsann inte lätt att komma ned i med ett 2 tons lok med fyrhjulsdrift i blandad körning. snarare 1,4-1,5 vid lugn blandad körning.

/Thomas
av popnit
#221759
Barkbiten skrev:vill du ha en v8 till bra pris så har jag ett lead... dock är det en lite nyare årsmodell...fullutrustad ala USA dvs, mer än vad det är på de svenska fullutrustadeversionerna...

med ett par feta fälgar ser xc90 riktigt fräsch ut...
Bild

Så ser min ut med 22" fälgar!
av krippa
#221762
Jag tycker inte att man ska köpa en XC90 om man vill syssla med "sportig körning", bilen känns inte anpassad för det. När jag har lite bråttom och måste ligga på lite med min D5:a så tycker jag det är allmänt obekvänt och otrevligt då bilen pga sin tyngd och storlek reagerar sent, kränger och växlar ner och har sig. Soppa drar det också så det märks.

Lugn och fin välplanerad körning i lite högre farter på landsväg är den rätta melodin för den bilen. Tycker jag.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]