Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erc
#220363
Ogya skrev:Om bilen inte kan hålla en konstant fart över 180 km/h pga topografin så är det ju ingen konstantfarthållare. Med 180 som max så kan du i bästa fall hålla denna fart under större delen av körningen. Jag tror fler kunder skulle klaga om de satte den på 200 km/h men det var ytterst sällan bilen mäktade med detta tempo!
Som tidigare nämnt - detta är enbart av akademiskt intresse. Undrar om farthållaren går att använda i hastigheter över 180km/h på starkare versioner?

I riktigt kuperade områden skulle min 145-hästare knappast klara 180km/h heller.

För de med pubertal nyfikenhet kan jag meddela att min kärra mäktar med 205km/h enl. GPS-fart. Hastighetsmätaren är för övrigt den mest precisa jag någonsin upplevt - den visar 2,5km/h för fort i hela registret.
Användarvisningsbild
av Tomas L
#220380
Jag har haft en V70N som tjänstebil med beige skinnklädsel och var lite orolig över hur den skulle se ut efter några år, men den såg inte alls dum ut. Men då hade jag inga barn så baksätet så helt nytt ut när jag böt efter 5 år! :) Nu ska vi snart beställa ny bil och kommer att återvända till Volvo igen efter en utflykt i Ford-land, denna gång blir det en XC70 D5. Men jag kommer inte att välja skinn igen, mer p g a att den är kall på vintern och varm och fuktig på sommaren. Nu blir det textil eller "halvskinn".

Därför väljer jag BORT summum p g a skinnklädseln och tar momentum istället.
#220383
erc skrev:Som tidigare nämnt - detta är enbart av akademiskt intresse. Undrar om farthållaren går att använda i hastigheter över 180km/h på starkare versioner?
Har haft 190km/h som max med farthållaren inställd. Var en XC90 T6. Tror att 200km/h är max på t.ex XC90 V8/S80 V8. BMW, MB etc har 200 som gräns också tror jag.
av erc
#220384
XC90_Executive skrev:
erc skrev:Som tidigare nämnt - detta är enbart av akademiskt intresse. Undrar om farthållaren går att använda i hastigheter över 180km/h på starkare versioner?
Har haft 190km/h som max med farthållaren inställd. Var en XC90 T6. Tror att 200km/h är max på t.ex XC90 V8/S80 V8. BMW, MB etc har 200 som gräns också tror jag.
Hyr ibland lite roligare kärror i Tyskland när det vankas bilmässa och/eller F1-lopp. I både nya S-klasse (S350) och Audi A8 (4,2) har jag kunnat lägga farthållaren på hastigheter över 200. Dock inte testat HUR höga hastigheter. Även tyska autobahn har sina begränsningar.
av Arese
#220385
erc skrev:
XC90_Executive skrev:
erc skrev:Som tidigare nämnt - detta är enbart av akademiskt intresse. Undrar om farthållaren går att använda i hastigheter över 180km/h på starkare versioner?
Har haft 190km/h som max med farthållaren inställd. Var en XC90 T6. Tror att 200km/h är max på t.ex XC90 V8/S80 V8. BMW, MB etc har 200 som gräns också tror jag.
Hyr ibland lite roligare kärror i Tyskland när det vankas bilmässa och/eller F1-lopp. I både nya S-klasse (S350) och Audi A8 (4,2) har jag kunnat lägga farthållaren på hastigheter över 200. Dock inte testat HUR höga hastigheter. Även tyska autobahn har sina begränsningar.
Hej
På mina tidigare BMW E9X 325i så kunde man ställa farthållaren på 250 km/h. Fast då vaknar min andra farthållare i passagerarsätet :D
Mvh
Arese
#220394
Jag vet iallafall att den aktiva farthållaren funkar i upp till 200km/h på Volvo/Audi/MB. På BMW funkar den till 180km/h. Sen är det mycket möjligt att man kan sätta farthållaren i högre hastigheter, men då hjälper inte bilen till att hålla avstånd.

Själv tycker jag inte att man bör sätta farhållaren i över 180km/h.
av erc
#220407
XC90_Executive skrev:Själv tycker jag inte att man bör sätta farhållaren i över 180km/h.
Delar din uppfattning till fullo. Sällan jag använder den i farter över 160km/h - någonstans däröver börjar farten bli för hög för att i några längre stunder kunna hållas. Knappt man kan köra i ens 160 under några längre stunder på autobahn numera.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]