Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
#165251
bluuman skrev:Tror en komplett länkarm med bussningar går strax under 1k/st. Bussningar är inte dyra, men man får väl jobba röven av sig om man vill få bort och tillbaka skiten i hålen, om man inte bränner dem dvs, dock återstår det då att pressa tillbaka det hela. Någon som har en anvisning om hur man gör lite mer exakt

inte mer än 1k då är det ju inte enortm med pengar att prata om, samt att man får ju garanti på länkarmarna.
fick man inte det på bussningen?

blir väl svårt att komma under 1000kr ifall man inte gör arbetet helt själv?

men dok är det ju småkul att greja ifall man har tillgång till verktygen samt någon som kan visa hur man gör =)
av Shunten
#214264
Tack för svaren! Så i våras så bytte jag länkarmar på båda sidor för runt 5500 om jag inte minns fel. Såg ut att vara godkänt arbete men jag tyckte att bilen inte gick så mkt bättre som jag hade förväntat mig så i går så var jag på bilprovningen och han reagerade på att det rörde sig lite väl lätt och mkt även om bussningarna såg i princip nya ut! Så nu funderar jag på va f-n jag ska göra nu - ska jag ta tillbaka bilen till Bilia och be dom undersöka om det är rätt länkarmar som dom monterat eller? Kan dom tagit till fel och lättare modell som gör att det rör sig väldigt mkt?

///Kalle
Användarvisningsbild
av greeeken
#214303
Annars finns det ju länkarmar på Biltema för 849

En busning på Mekonomen kostar ca 350 kr
Ska du byta så byter du alla 3 på en gång
En ny länkarm kostar ca 1200 på mekonomen.
av Shunten
#405346
Tack för svaren! Så i nov så bytte jag länkarmar på båda sidor för runt 5500 om jag inte minns fel. Såg ut att vara godkänt arbete men jag tyckte att bilen inte gick så mkt bättre som jag hade förväntat mig så i går så var jag på bilprovningen och han reagerade på att det rörde sig lite väl lätt och mkt även om bussningarna såg i princip nya ut! Så nu funderar jag på va f-n jag ska göra nu - ska jag ta tillbaka bilen till Bilia och be dom undersöka om det är rätt länkarmar som dom monterat eller? Kan dom tagit till fel och lättare modell som gör att det rör sig väldigt mkt?

///Kalle
av erut67
#405374
Hej!
Det är säkert rätt länkarmar ifall de är bytta på Bilia. Den främre bussningen i länkarmen ska flexa relativt mycket även som ny. Jag pressade in så kallade taxibussningar (1st i vardera länkarmen) VO 9465971 á 436 kr/st på min S60 D5 -02. Bilen blev stabilare på vägen efter bytet. Det verkar som den bussningen numera är standard i nyare bilar?
Ture i Luleå

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]