Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav warsteiner mån 28 jul 2008, 13:42

Hejsan

Tänkte byta ut tändsystemet med brytarspetsar på min Volvo Penta AQ145A (b21 tror jag) motor.
Skulle gärna ha ett brytarlöst system.

Det finns ett system som heter ignitor som ersätter brytarna och kondensatorn i den befintliga fördelaren.
(inga externa boxar/moduler behövs)

Jag kan i princip ingenting om vilka olika tänd/fördelar system volvo har haft igenom åren (på sina bilar).
Finns det något som inte har extern tändmodul?

Om det har extern tänd modul - hur går kablaget?
(mellan fördelare-tändbox-spole ngt mer??)

Beach
warsteiner
Övningskörning
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 18:45



Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav Rådlös mån 28 jul 2008, 14:56

Om du har en AQ 145, så är den baserad på en B23. Två förgasare Solex PAI. Den är byggd för blyfri bensin, UTAN någon blyersättning. (Frågan kommer upp ibland.)

Hursomhelst, om din fördelare är i gott skick, axelns lager, motvikterna och fjädrarna etc. etc, så är ju detta Ignitor idealisiskt. Du ersätter brytare och kondensator med modern elektronik som rätt monterat och skött, troligen kommer att överleva motorn. Och det får plats i fördelaren. Det var den första generationens elektroniska tändsystem som hade elektroniken i en separat box bredvid motorn. Det gick en handfull kablar mellan boxen och motorn, och den viktiga och därmed känsliga sensorkabeln kunde vid olyckliga omständigheter fara illa och skadas. (Jag satte min någorlunda skyddad i ett PV-rör. Ett sådant gult plaströr som man drar elkablar i.)

Nu brukar det heta att tändsystemet är helt underhållsfritt. Det är en sanning med modifikation. Du bör kolla fördelarlocket och även rotorn med jämna mellanrum. Även tändstift, tändspole och tändkablar behöver sin tillsyn som tidigare årliga rutiner. Glöm inte att smörja fördelaraxeln i filtsudden under rotorn med några droppar olja varje år.
Men rent generellt håller tändstiften lite längre, och du får en bättre och renare förbränning (gnistan brinner längre tid) och även bättre bränsleekonomi. Det är visserligen på decimalnivå, men i det långa loppet märks det ju. Men när du har ställt in tändningen rätt, så behöver du inte röra den biten något mer.

Nu har du en B23 och dom följande raderna passar inte dig, men för dom som har en B18, B20 eller B30, så finns det ett annat system 123Ignition, tror jag det heter. Där är allt inbyggt i en helt ny och fräsch fördelare. Dessutom kan man ställa in olika tändkurvor, inklusive en anpassad tändkurva för E85. Detta system kostar visserligen uppåt 3000 kr, men om man har en havererad fördelare av stenålderstyp, kan man ju fundera på detta 123Ignition. Finns även för ett större antal europeiska bilar inklusive Rover V8, vilket i sin tur kanske, möjligen, eventuellt (?) passar i någon GM-modell ???

Sök 123Ignition på nätet.

Ett tillägg: Här är länken till 123Ignition. http://www.123ignition.se/index.php
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7042
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav Hasse63 mån 28 jul 2008, 22:23

B23 har "frostpluggar" under insuget, B21 har det inte.

Enklast och förmodligen billigast är att sätta dit fördelare med tillhörande tändmodul, kabelhärva och tändspole men förkopplingsmotstånd från en 240/740, (hm 85-87 tror jag det va).
Finns på "varenda" bilskrot.
Volvo forever... Amazon 69 ;-)
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Hasse63
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 12:46
Ort: Numera Åskilje Lappland ;)
Kör: Amazon 69 65 / Caddy 96

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav Sparkz tis 29 jul 2008, 10:43

Håller med hasse här, systemet heter TZ28H och satt på 230A på ungefär de årsmodellerna. Kabelhärvan är inte hopbakad med resten så det är lätt att ta loss komplett. Fördelare, tändspole och tändmodul, koppla 12 v och jord, ställ tändningen och åk ut och fiska.
1. Felsökning
2. Reparation

PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
Användarvisningsbild
Sparkz
Chefsmekaniker på Jagrullar
Chefsmekaniker på Jagrullar
 
Inlägg: 5991
Blev medlem: lör 29 maj 2004, 10:21
Ort: Vesene, VGL
Kör: 850 Turbo -94

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav warsteiner tis 29 jul 2008, 15:01

Hej och tack för svaren

Har jag verkligen en B23:a?
Enligt http://crommarine.bai.se/_/customerservice/faq/ så är en AQ145A en B21:a (sök efter B21 på sidan)


Hur är det med TZ28H - passar det både på B21 och B23?

Hur viktigt är det med tändkurvor - dom är anpassade efter vilken kam man har - behöver jag bry mig?

/Beach/
warsteiner
Övningskörning
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 18:45

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav warsteiner tis 29 jul 2008, 15:08

En fråga till

Var sitter typnumret på min nuvarande fördelare? (Bosch tror jag)
Har letat men inte hittat ngt instansat på den - men det måste ju finnas.
Det är trångt och mörkt i motorrummet och jag vill helst slippa att montera loss den för att hitta numret.

/Beach/
warsteiner
Övningskörning
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 18:45

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav Rådlös tis 29 jul 2008, 16:14

Det kanske låter vulgärt, men Chromemarine har fel!

Utvändigt skiljer sig AQ 145 (B23) från AQ125 (B21) enligt följande: AQ 125 har bara en förgasare. Ingen insugsljuddämpare. Ingen oljekylare. Ingen kåpa över värmeväxlaren och sjövattenfiltret. AQ 145 har dessa fyra utrustningar, d.v.s. Två förgasare, oljekylare, insugsljuddämpare, kåpa över värmeväxlaren och sjövattenfiltret.

På insidan, om du har möjlighet att öppna motorn, har AQ 125 cylinderdiameter 92 mm. Slaglängd 80 mm. AQ 145 har cylinderdiameter 96 mm. Och slaglängd 80 mm.

Det skiljer också i maxvarvtal. AQ 145 har 5100 v/m i maxvarvtal. AQ 125 har 4800 v/m i maxvarvtal. Men detta är ju lite svävande uppgifter beroende på bl.a. rätt propeller, skrovets form, motorns kondition etc. etc.

Att jämföra med fördelare ur bilvärlden kan vara lite vanskilgt, för marinmotorerna har t.ex. ingen vakumtändförställning.
Men om du vill söka vidare på detta så rekommenderar jag dig att gå in på: http://ockelbo.plars.org/ Där får du veta ALLT och lite till. Finns även gästbok med frågemöjligheter.

Nu kan det finnas en teoretisk möjlighet att din motor är ännu äldre än dom här två, AQ 125 och AQ 145, som var den näst sista motorfamiljen ur "Volvos rödblockare". Det fanns i ett tidigare skede marinmotorer baserade på B21 men beteckningarna på dom vet jag inte säkert. Det kan du däremot få fram om du går in på http://www.drevia.se Där går du vidare till Tipssidor och hittar tabeller på äldre motorer. Det finns mer än man kan ana. Finns även ett forum där. Skulle inte detta räcka, kan man gå till Volvo-Pentas hemsida. (Sök på nätet) Det är en något svårnavigerad sida, men där finns också tekniska uppgifter, instruktionsböcker, produktionsår och annat "roligt att veta" i stor mängd.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7042
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav Hasse63 tis 29 jul 2008, 17:54

Mycket hinner hända under årens lopp,

Hasse63 skrev:B23 har "frostpluggar" under insuget, B21 har det inte.
Volvo forever... Amazon 69 ;-)
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Hasse63
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 12:46
Ort: Numera Åskilje Lappland ;)
Kör: Amazon 69 65 / Caddy 96

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav Sparkz ons 30 jul 2008, 08:22

Tändkurvor ja... TZ28H är brytarlöst, inte ett datorstyrt tändsystem. Centrifugal- och vakuumreglering är kvar i fördelaren, så det kan gå att plocka ihop en fördelare med dina vikter och fjädrar och hallgivare och axel med skärmkåpa från den nya.
Men frågan är hur mycket det gör. Mina kunskaper om båtmotorer stannar vid min lilla 3 hk utombordare, men jag antar att du ligger på ett ganska konstant varvtal. Ställ tändningen på fullt utkast, alltså när centrifugalvikterna är helt ute, nånstans vid 2000-2500 varv. Över det händer inget. Om du har tändinställningslampan på och varvar upp långsamt ser du när märket slutar flytta sig.
Ställer du den på det sättet har du rätt tändning när du åker, vad den är på tomgång och lägre varv spelar mindre roll.
Vakuumregleringen behöver du inte bry dig om heller. Hittar du tändkurvan på marinfördelaren kan jag nog hitta kurvan på landkrabbefördelaren så är det bara att jämföra.
1. Felsökning
2. Reparation

PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
Användarvisningsbild
Sparkz
Chefsmekaniker på Jagrullar
Chefsmekaniker på Jagrullar
 
Inlägg: 5991
Blev medlem: lör 29 maj 2004, 10:21
Ort: Vesene, VGL
Kör: 850 Turbo -94

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav Rådlös ons 30 jul 2008, 10:42

OK Sparkz! Vi tar till oss alla uppgifter. Samtidigt ger jag igen med lite mera marinmotorfakta, till dom som eventuellt undrar och funderar.
Motorblocket är detsamma i bil och marinmotorerna. Det är framförallt kamaxeln som skiljer, men även den yttre kringutrustningen. Förgasarna är på dom senare modellerna Solex PAI. Fördelaren, som vi redan har nämnt är inte en vanlig bilmodell. Sedan är ju hela kylsystemet annorlunda på sjövattensidan. Vilket då innefattar pumpar och vattenkyld oljekylare i förekommande fall, samt en så kallad "Limpa" i stället för avgasgrenrör. Alltså ett vattekylt grenrör, där avgaser och vatten blandas i slutet på grenröret. Detta innebär att avgasaerna håller en temperatur på ca 50 grader när dom lämnar motorn*. Även bränslepumpen är olika. Det skall vara skruvade anslutningar till bränslepumpen på marinmotorer. Slangklämmor på nipplar är inte godkänt, enligt hörsägen. (Kan någon verifiera?)
Även oljestickan skiljer. I marinmotorn är det en lång S-formad sak. I min båt satt det så löjligt placerad att jag rev hål på handleden varje gång jag skulle kolla oljan. Jag åkte till bilskroten och köpte en bilsticka med sitt rör, som var betydligt behändigare. Den visar samma nivågränser och passar utan något extra "hokus pokus".
En viktig detalj som gränsar till impellerpumpen, som sitter på kamremskåpan, är viktigt att känna till. Hela kamremskåpan ser annorlunda ut. Det beror på att värmeväxlaren tar sin plats och även impellerpumpen (sjövattenpumpen. Motorns kylvatten, glykolvatten pumpas på vanligt sätt med en något modifierad bilpump). Men på grund av impellerpumpens placering, stämmer inte tändgradmarkeringen med remhjulet! Det är förskjutet ca 10 grader. Så om man byter ut en marinmotor mot en bilmotor, måste man flytta över marinmotorremhjulet också för att få gradmarkeringen på rätt ställe.
Så en egenskap som kanske inte är viktig (?), men ändå ett faktum: På bilmotorerna sitter generatorn på motorns högra sida. På marinmotorerna sitter den på motorns vänstra sida.
Lite överkurs: Den sista generationen marinmotorer från Volvos rödblockare hade motorblocket från B230-motorn, och en strokad vevaxel med längre slaglängd, 86 mm, vill jag minnas. Detta gav en cylidervolym på ~ 2,5 liter. Fanns även i en version med 16 ventiler, vilket gav en effekt på ca. 170 hkr.

*Man hör ofta kritik och näsvisa frågor från sådana personer som är "emot allting" och speciellt då fritidsbåtar, samt tycker sig veta bättre. Dom angriper båtmotorer och fritidsbåtar bl.a. för att dom inte har någon katalysator. Svaret ser vi här: En katalysator som fungerar med vatten och i så låg temperatur som 50 grader finns inte! Alla katalysatorer kräver i storleksordningen 320 grader för att fungera. Sådana temperaturer är det sista man önskar sig i en fritidsbåt.
Men om vi nu tänker som t.ex. Warsteiner, på miljön bl.a. och vill modernisera tändsystemet till det bättre, så har vi kommit en bit på vägen mot renare fritidsbåtar.

Det blev mycket Off Topic här. Någon moderator får flytta om han vill.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7042
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav nimo sön 03 aug 2008, 11:49

hur går det med byte till brytarlöst tändsystem. bytte själv i fjol går mycket bättre nu på alla varvtal och även på tomgång vid kallstart för AQ 145 har ju ingen chok .
köpte mitt härifrån http://www.bm-classics.com/swe/welcome.asp
tändlägget ska ligga på ca 34-36 grader vid 3000-4500 varv
MVH nimo
nimo
Halkkörning
 
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 02 dec 2007, 10:02
Kör: volvo 855 glt-97

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav hubbe86 tor 07 sep 2017, 12:34

Gammal tråd jag vet. Men tips.

Till min aq145b (b230) köpte jag brytarlöst från Kina aliexpress. Det kostade max 200 kr inkl frakt. Fungerar idealiskt. Passade perfekt i fördelaren. Använd en kort kort skruv bara så ni inte stör vikterna nere ifördelaren.

Efter byte av även tändkablar och till biltema torr högeffektspole samt bosch stift utan resistor och 1.1 mm gnistgap går motorn otroligt bra. Tändläge ca 38-40 på 4000 varv. Ställ den inte på tomgång det är svårt att få bra den vägen enligt min erfarenhet.
hubbe86
Halkkörning
 
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 19 aug 2011, 10:50

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav Rådlös tor 07 sep 2017, 21:08

Hubbe86: Kan du beskriva ditt kinasystem eller möjligen lägga in en länk? Det är så här att det finns en elektronikbyggsatsfirma, Welleman. Dom har sålt ett "elektroniskt tändsystem" i byggsats. Det har haft en prisbild på i runda tal 200 kr. Det är bara det att systemet var inte brytarlöst och det ersatte bara kondensatorn! Mer elektroniskt än så var det alltså inte.

Tråden är som sagt gammal. Mycket har hänt under tiden. 123 Ignition har sedan flera år funnits även till B21, B23 och B230-motorerna. Inte bara B18 och B20 som gällde när tråden var färsk. Fördelaren passar till både bil och båt och varhelst annars motorerna förekommer. Dom har t.o.m. numera en helt programmerbar fördelare för den som vill laborera med "egna tändkurvor" och andra finesser. Kolla länken till: http://www.123ignition.se/index.php
Det finns även ett flertal filmer på YouTube om 123 Ignition. Bl.a en man som monterar en programmerbar 123 Ignition i en äldre BMW. Han får trådlöst fram en bild som påminner lite om dom instrument som man kan få fram med OBD2-funktionen på dagens moderna bilar. Kanske inte all felsökning och felkoder etc. etc. Men ett antal mätarskalor som kanske talar om i fall något är i olag i en äldre BMW.
Det har också tillkommit en annan 123 Ignition-fördelare i programutbudet till ett speciellt bilfabrikat som kanske beskriver lite vad det handlar om i fråga om status, pålitlighet och kvalitet: Rolls Royce!

Ett tillägg: Länken till BMW'n med 123 Ignition: https://www.youtube.com/watch?v=vQCRuBuwZcU
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7042
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: Brytarlöst system - vilka alternativ finns?

Inläggav hubbe86 fre 08 sep 2017, 20:45

https://m.aliexpress.com/s/item/3272849 ... 570fyr8t3h

Det är en magnetring man sätter under rotorn och en sensor man sätter istället för brytarspetsarna.

Ställ tändning med biltema stroboskoplampa efter. Tändläge flyttade sig rejält när jag hade satt i den men det blir ju helt konstant där du ställer in den. Båtar kör man bara på höga varv så ställ tändningen på höga varv fullt utslag.
hubbe86
Halkkörning
 
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 19 aug 2011, 10:50



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo 200, 300, 400

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster