Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#201012
Bytesintervall: ca 8000 mil. Den bör klara betydligt mer än så...men är ingen garanti! Har man otur, går den av innan 8000 mil... Har hänt att den s.k. balansremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen, så denna gått av.
#202445
Intressant tråd!

Tänkte kasta in en snabb fråga om min bil, Volvo 960 -91 med raka 6'an på 3 liter och 24 ventiler. Kommer inte ihåg motorbetäckningen, men det är en tidig 960 med 940 fronten.

Klarar den snurran ett kamremsras? Jag har nu överskridit den rekomenderade bytesintervallen med 300 mil. Volvo har satt 4500 mil som bytesintervall på dessa motorer, vilket jag tycker låter otroligt ofta? Kolla bara på deras 4 cylindriga motorer, som klarar uppåt 8000 mil utan att byta remmen.

Tacksam för svar då jag måste planera in ett byte, men hur mycket vågar jag åka med bilen fram tills dess?
MVH/ Pontus
#202453
Den faktiska livslängden på varje enskild kamrem är väl litet av ett lotteri. Men är den satt till 4500 mil av tillverkaren finns det säkert en bra anledning till detta. 24 ventiler att öppna är ju en betydligt större belastning än t ex 8.
#202506
Med all säkerhet finns det en god anledning till att dom satt 4500 som bytesintervall, det förstår väl vem hellst?!

Det intressanta är ju varför, att dom inte gjorde en annan lösning. Som Kemkedja exempelvis :)

Men det är ju bara att gilla läget och byta ;)
#203175
metalHJ skrev:Intressant tråd!

Tänkte kasta in en snabb fråga om min bil, Volvo 960 -91 med raka 6'an på 3 liter och 24 ventiler. Kommer inte ihåg motorbetäckningen, men det är en tidig 960 med 940 fronten.

Klarar den snurran ett kamremsras? Jag har nu överskridit den rekomenderade bytesintervallen med 300 mil. Volvo har satt 4500 mil som bytesintervall på dessa motorer, vilket jag tycker låter otroligt ofta? Kolla bara på deras 4 cylindriga motorer, som klarar uppåt 8000 mil utan att byta remmen.

Tacksam för svar då jag måste planera in ett byte, men hur mycket vågar jag åka med bilen fram tills dess?
MVH/ Pontus
Jag har hört nånstans att det går att byta drev, vattenpump, spännare och rem till en modell som är bredare. Detta ska då kunna ge längre bytesintervall. Men det kanske inte är försvarbart ekonomiskt.

Sen ang. byta eller ej, så kan man ju plocka av kåpan och titta på remmen. De som har bytt kamrem på en 850/S/V70 med 16 000-mils intervall har säkert noterat att remmen som man tar bort brukar vara VÄLDIGT torrsprucken. Den ser inte kry ut. Om remmen ser hyfsad ut så kan du nog köra vidare med gott samvete ett tag till.
#203183
När jag köpte bilen bände jag bort överdelen på kåpan och slog en snabbtitt på remmen. Vid den snabba titten såg remmen väldigt fräsch ut. Mycket "gods" kvar av gummit, och jag såg inte till några torrsprickor. Men det var bara en snabbtitt utan hela kåpan bortplockad. Och bilen köpte jag för bara några veckor sedan...

Ska försöka få tid i helgen och plocka dän kåpan och kika på remmen mer noggrant. För det är som du säger, känns den fräsch i gummit, ser fräsch ut utan sprickor så finns det ju ingen anledning att kosta på ett byte redan nu. För fortfarande känns 4500 mil som bytesinterväll VÄL tilltaget från volvos sida, även om det är en större och starkare motor än genomsnittet på volvo bilar. 6000 mil hade jag köpt...

Jag åkte diesel förrut, och med det vridet i dieselmotorerna så är vi uppe i sexans vrid om inte mer. Och där var bytesintervallen på 6000 mil har jag för mig. Och bensinare brukar ju generellt ha längre bytesintervaller än dieslarna då dessa arbetar mycket starkare vid lägre varv och då säkert påfrestar remmen mera.

Men det känns jävligt dumt att försöka trotsa en så gyllene regel som att byta remmen, det bara stör mig :P

960'in har väldigt många bra sidor, men denna sida tycker jag är mindre tilltänkt av volvo! Freak eller inte, men jag diggar bilen stenhårt så jag får gilla läget och byta remmen så fort jag får tid och pengar över. Vilket förmodligen blir till semestern om 2 veckor, tills dess ska banne mig remmen hålla annars kommer jag skaffa en trampcykel och ge fan i dessa satans bilar :D Jag har haft sånt oflyt med min senaste bil, och jag hoppas volvon kan vända på detta och ge mig lite glädje till bilintresset igen!
#203432
Hasse63 skrev:Nu blir han ledsen... :roll:


Hur länge ska en rem hålla..vad är garantin på om det nu finns någon
Jag bytte min efter 10500 mil (2 dagar efter köpet), men fick till svar att den inte klarat 50(!!!!!) mil till då den va full i sprickor :( Då det är en GLT -16v är det lite kostsammare att byta så förra ägaren va nog en riktig snåljåp :x
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]