Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gyver
#200629
Vill man inte kosta på tid/arbete/pengar på att byta förångare på en gammal Volvo
så finns det allternativ. Fick dommen (läckage i förångare) på min 855-96 av ac-verkstan på orten,
skulle bli dyrt o tidskrävande.
Men jag fick ett allternativ . Ett tätningsmedelel på burk som följer oljan i systemet och tätar där läckan är
Påfyllning köldmedia + Sealer kit Kostnad 2000 sek, värt varje krona , fick de fixat i början av maj
funkat klockrent sen dess. :-)-)
av *pettson*
#200637
gyver skrev:Vill man inte kosta på tid/arbete/pengar på att byta förångare på en gammal Volvo
så finns det allternativ. Fick dommen (läckage i förångare) på min 855-96 av ac-verkstan på orten,
skulle bli dyrt o tidskrävande.
Men jag fick ett allternativ . Ett tätningsmedelel på burk som följer oljan i systemet och tätar där läckan är
Påfyllning köldmedia + Sealer kit Kostnad 2000 sek, värt varje krona , fick de fixat i början av maj
funkat klockrent sen dess. :-)-)
Precis all din luft som kommer in i bilen via munstyckena har varit igenom din förångare och vänt, kupefilter är INTE standard, efter att ha skruvat nåt 50 tal stycken så har jag funnit att INGET ersätter ett byte, bara man kan kan få ihop pengarna. ELLER pengar till delar och göra jobbet själv. Att reparera är nåt jag inte kan tänka mej att göra eftersom det hamnar i torkfilter och framförallt i orificeventilen/filtret, din ac är nu felfri tills resten klibbar ihop och då är det helrenovering som gäller. Nu är det ju så att förångaren sitter ju skit till och därför kostar det tid, tid är pengar, ac firman vill inte ha långsamma reparationer, utan snabba jobb och drar till med en idiotkostnad som just bara en stackare utan alternativ måste ta.. (kostar ca 3000kr att skruva själv, förångare runt 1500 och fyllning/tömning lika mycket). Om du kikar på bilderna inser du VARFÖR en ny förångare och en gammal som repareras framförallt inte är acceptabel i mina ögon.. Förångaren på bilderna satt i en 855 årmodell 1993, den hade gått drygt 20k mil...Och exakt så ser den ut i din bil också just nu.. om du inte har haft kupefilter sedan ny. Är det filter är den något finare men jämfört med nytt... nej...

Bild
Bild
nedan 855-96 även den utan filter..
Bild
Känns det verkligen som andningsluften i bilen är densamma i bägge nedan?
Bild

Nedan V70-97 med kupefilter, borttagen förångare..
Bild
ny förångare nedan..
Bild
Användarvisningsbild
av ketto
#200735
Fy f*n va skitigt! Ja monterade för 3-4 år sen kupèfilter på min bil, men de fanns inget innan dess!
Men AC:n funkar klockrent iaf! Efter förrförra årets påfyllning!
Är de ett måste att riva ner hela instrumentpanelen på bilen?
av *pettson*
#200750
ketto skrev:Fy f*n va skitigt! Ja monterade för 3-4 år sen kupèfilter på min bil, men de fanns inget innan dess!
Men AC:n funkar klockrent iaf! Efter förrförra årets påfyllning!
Är de ett måste att riva ner hela instrumentpanelen på bilen?
För att byta är det total nedrivning som gäller om du inte önskar fulmeka och bända i sakerna med följd att vattnet kan börja läcka istället?
Användarvisningsbild
av ketto
#200823
*pettson* skrev:
ketto skrev:Fy f*n va skitigt! Ja monterade för 3-4 år sen kupèfilter på min bil, men de fanns inget innan dess!
Men AC:n funkar klockrent iaf! Efter förrförra årets påfyllning!
Är de ett måste att riva ner hela instrumentpanelen på bilen?
För att byta är det total nedrivning som gäller om du inte önskar fulmeka och bända i sakerna med följd att vattnet kan börja läcka istället?
nej, vill ju helst inte att vatten ska läcka och behöva byta värmepaketet samtidigt! Återstår att se när förångaren vill ju börja läcka då!
Tack för infon iaf! :-)-)
av JH
#201229
Man kan ju förlänga livslängden på evaporatorn och kanske förbättra kupeluften genom att med borste och (våt)dammsugare (med smal extra slang) ta bort löst skräp framför evaporatorn och sedan spola med vattenslang (rinner ut genom ac-avrinningen). Detta görs genom hålen för motorn och fläktmotståndet. Gäller AC, vet inte om det skiljer mot ECC.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]