Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toby_tott
#198267
Hej!!

jag har bara en enkel fråga

jag ska köpa R134-a över nätet och undrar vilket tryck ac systemet ska ha när man fyller på.

jag har en V70-98 GLT
med ECC

MVH!!
Användarvisningsbild
av Claes74
#198276
toby_tott skrev:Hej!!

jag har bara en enkel fråga

jag ska köpa R134-a över nätet och undrar vilket tryck ac systemet ska ha när man fyller på.

jag har en V70-98 GLT
med ECC

MVH!!

tryck vet jag inte men jag fyllde mitt system hos volvo från tomt då jag bytt lite delar, 0,8 kg r134 tryckte de i
av Magistern
#198326
Tror inte V70 har mer än en anslutning på AC´n så det är bara att vacumsuga och fylla på 750g eller vad det nu ska vara. Man kan alltså inte kolla trycket.
Användarvisningsbild
av Nexus
#198328
jag hade min inlämnad och de mätte upp trycket så då måste man ju kunna göra det :roll:
av Magistern
#198514
Kanske är annat på V70 då.. 850 är det inte nåt säkert sätt att kolla hur mycket gas det är i den med att bara kolla trycket vid påfyllningen.
Användarvisningsbild
av Nexus
#198557
Magistern skrev:Kanske är annat på V70 då.. 850 är det inte nåt säkert sätt att kolla hur mycket gas det är i den med att bara kolla trycket vid påfyllningen.
helt rätt, :D de kunde ej se mängden gas i systemet utan att tappa ur och väga men eftersom trycket var bra och inte sjönk märkbart innan frånslag så trodde de att mängden var okej. mängden 0,8 kg ska det vara men fungerar ner till 0,5 enligt killen jag pratade med.
av *pettson*
#198563
grammse skrev:
Magistern skrev:Kanske är annat på V70 då.. 850 är det inte nåt säkert sätt att kolla hur mycket gas det är i den med att bara kolla trycket vid påfyllningen.
helt rätt, :D de kunde ej se mängden gas i systemet utan att tappa ur och väga men eftersom trycket var bra och inte sjönk märkbart innan frånslag så trodde de att mängden var okej. mängden 0,8 kg ska det vara men fungerar ner till 0,5 enligt killen jag pratade med.
Det är här käbblet om kylteknikerns vara eller inte vara kommer in. Han kopplar in manometrarna och kikar på vilka temperaturer kompressorn klarar istället. När kompressorn jobbar till rätt temp och har rätt intervaller så är systemet fyllt och fullt arbetsfört. :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
#198564
*pettson* skrev:
grammse skrev:
Magistern skrev:Kanske är annat på V70 då.. 850 är det inte nåt säkert sätt att kolla hur mycket gas det är i den med att bara kolla trycket vid påfyllningen.
helt rätt, :D de kunde ej se mängden gas i systemet utan att tappa ur och väga men eftersom trycket var bra och inte sjönk märkbart innan frånslag så trodde de att mängden var okej. mängden 0,8 kg ska det vara men fungerar ner till 0,5 enligt killen jag pratade med.
Det är här käbblet om kylteknikerns vara eller inte vara kommer in. Han kopplar in manometrarna och kikar på vilka temperaturer kompressorn klarar istället. När kompressorn jobbar till rätt temp och har rätt intervaller så är systemet fyllt och fullt arbetsfört. :-)-)
min kyler ju bra ca 6 grader mätte de upp i bilen men lika fan så slår kompressorn till /från var 5 secund hur jag än ställer fläktvredet eller om jag kör på maxkyla eller 24 grader. de gissade på tryckventil men jag vill ej kosta på massa som ej hjälper. :(
av *pettson*
#198569
Du har alltså ständig kyla i bilen eller?.. I övrigt SKA kompressorn alltid gå ( om nu inte utetempen är tillräckligt kall (nånstans mellan +-0 - 5+) även om du faktiskt väljer värme i bilen låter kanske lite tokigt men det är så med klimatanläggning. Om du nu inte valt AC OFF? Förångaren är bilens avfuktare för kupeluften. Luften avfuktas ALLTID av förångaren innan den värms upp och körs ut i kupen vid t.ex värme.. Det finns bara en väg in för luften in i luftsystemet i bilen och det är rakt igenom förångaren.. Och avfuktningen sker naturligtvis genom att förångaren leder bort värmen ifrån insugna luften så att fukten kondenserar på förångaren,
och rinner ned och ut ifrån bilen. :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
#198597
klart den ska gå men på tomgång går den med ca minut intervaller men så fort jag kommer över ca 1500 rpm så börjar den slå till/från ca var 5 secund. jag menar kör jag på 24 grader i bilen så borde den ju inte gå lika ofta som om jag väljer max kyla. spelar ingen roll om det är 30 grader ute eller 10 grader den går lika offta :(

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]